Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
[Image: DSC00904.jpg]
Kære "jernmænd" og andre med forstand.
Har fået/ skabt en mindre problem[:I] Har under tilpasningen af de indre rum ikke været opmærksom på det korte gevindhul i den ene sideplade! Jeg har belastet og skrabt gevindet af en del af "udgangshullet" Hvilken løsning er den bedste? Det bedste jeg selv kan komme op med er, at fremstille en lille ny bolt et nummer tykkere og lavet et tilsvarende større hul med nyt gevind. Er der andre og lettere måder at udbedre skadede gevind på[?][:I]
Walnut
Svar
[Image: DSC00906.jpg]
Problemet er løst[Smile] Bolten,der forbinder de to sideplader var lavet i et skævt mål omkring 3,4m.m. Jeg er gået op til 4 m.m. og har brugt en almindelig 4 m.m. rustfri bolt. Hovedet er savet ned i højde og er gjort rundt. Der er filet kærv og poleret med korn 600. Bolten blev skiftet, fordi de yderste par m.m. også var skadet.Der er selvfølgelig også skåret nyt fint gevind i hullet.
Dejligt at den nye bolt har godt fat i den modsatte side.Jeg synes også, at den falder godt ind.
Walnut
Svar
Hej Walnut

Jeg skal altid lige ind og kigge når jeg logger på, hvor langt du er nået. Det er imponerende at følge dit arbejde.

Lige et spørgsmål for at stille min nysgerrighed : Der er en viser som på sidste billede på side 5 står ud for pilen. På første billede på side 6 står den ikke ud for pilen. Hvad viser den ?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Citat:quote:

har brugt en almindelig 4 m.m. rustfri bolt


Imponerende arbejde med hele projektet [Smile]

Du har sikkert check på det, men har du overvejet risikoen for galvanisk korrosion ved at bruge en rustfri bolt ?

Bemærk også at rustfrit stål ikke er så stærkt som mange andre typer jern/stål. Jeg ved ingenting om hvilken belastning bolten udsættes for, så jeg har ingen anelse om, om det har nogen betydning - det er der sikkert andre der ved alt om herinde[Smile]

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
Hej Til LasseScout og Kenneth.
Tak for dejligt besøg i min topic.
Den lille trekant på det sidste billede indikerer, at hanen er spændt. Efter skudafgivelse står trekantens spids ud for guldpilen.
Hedder de "cooks"[?] Jeg er ikke helt sikker.
Jeg har ikke tænkt på, at der kan være problemer med rustfrit i forbindelse med den nye bolt. Jeg har faktisk ikke meget forstand på det.Kan nogen herinde guide på det, vil jeg være lydhør.
I morgen vil jeg grovforme skæftet. Jeg har afsat mål til cast off, og skæftet skal tiltes en smule. Spændende at nå ind til den endelige form og se, hvordan åretegningen former sig.
Mvh Walnut
Svar
Hej walnut. [Smile]
Flot repareret, Hvis man ikke vidste du havde lavet den kunne man ikke se det [Smile]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
Så Walnut

Du har ikke tid til at skrive- vi er mange der venter i spænding[Big Grin]
Vil gerne tilknytte mig skaren af beundre- godt gået.

Michael
Svar
Med hensyn til bolten, så vil jeg godt undersøge det, hvis der ikke er nogen herinde der allerede ved om den slags er et problem.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg arbejder i et firma der sælger befæstigelse, og vi har en scanner der kan undersøge sammensætningen af din sidelås(ligner en stregkodescanner, og undersøgelsen tager ½ minut). Undersøgelsen påvirker IKKE materialet.

Jeg arbejder i københavn, så hvis du bor i nærheden(eller vil sende sidepladen til mig) kan jeg da godt få målt på den for dig - samtidig kan jeg få en metallurg til at udtale sig om risikoen.

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Så Walnut

Du har ikke tid til at skrive- vi er mange der venter i spænding[Big Grin]
Vil gerne tilknytte mig skaren af beundre- godt gået.

Michael


Nu skal jeg kun sove én nat, og så må jeg forme skæfte[Wink] Det meste af dagen i morgen skal der formes. I morgen skal vi til (vildt) middag hos min (jæger)lillebror i Esbjerg. Søndag formiddag skal vi på hjortebane i Måde.Det glæder jeg mig meget til. Jeg tog først riffelkort sidste år. Sidst jeg var på hjortebane, var det min tredie gang. Jeg fik 9 kugler i skiven, hvilket de sagde var OK. Måske tæt på ros på de kanter[^] Målet næste gang er selvfølgelig at få den sidste med i skiven. Søndag eftermiddag med konen til båden i Åbenrå.Kanon weekend[:p]
Walnut
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Med hensyn til bolten, så vil jeg godt undersøge det, hvis der ikke er nogen herinde der allerede ved om den slags er et problem.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg arbejder i et firma der sælger befæstigelse, og vi har en scanner der kan undersøge sammensætningen af din sidelås(ligner en stregkodescanner, og undersøgelsen tager ½ minut). Undersøgelsen påvirker IKKE materialet.

Jeg arbejder i københavn, så hvis du bor i nærheden(eller vil sende sidepladen til mig) kan jeg da godt få målt på den for dig - samtidig kan jeg få en metallurg til at udtale sig om risikoen.

Hilsen
Kenneth


Hej Kenneth.
Spændende indlæg. Jeg vil gerne vide mere, og temaet har selvfølgelig stor relevans for alle, der arbejder med at restaurere våben.
Mvh Walnut
Svar
Så er det nu[Smile][Smile][Smile]
Afsted mod Darum skole. Her sidder den bedste båndsavsklinge! Derefter til Harald Nyborg i Esbjerg. Her vil jeg købe en A-bolt skive til vinkelsliberen. Så til Bakkevejens skole. Her står den dejlige store rondelpudser. Medbragt værktøj til turen: Bugthøvl,skydelære, vinkelsliber,bøssemagerværktøj,gaffatape,kaffe[Wink]
Håber senere på dagen at kunne vise et groft formet skæfte med et fint åreløb og spændende farver.
God lørdag til alle i VTF[Smile]
Walnut
Svar
Ja, som en kendt billedhugger engang svarede på et spørgsmål om hvordan han kunne lave så smukke skulpturer.

”Det er da ikke mig som laver skulpturen. Den har altid været inde i stenen. Det eneste jeg gør, er at jeg hugger det væk af stenen, som ligger uden om skulpturen”.

Det kan vi jo også sammenligne lidt med et skæfte. – man skal jo blot fjerne det overflødige træ, hverken mere eller mindre! – nå det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. [Big Grin]

Knæk og bræk!

mvh.
Swift
Svar
[Image: DSC00909.jpg]
Det er faktisk en ret præcis sandhed Swift.... men vi ved, at vejen til tingen, der ligger indeni, er tornefyldt[B)] Jeg er lige kommet hjem fra min udflugt. Alt er gået fint.. ja lige bortset fra, at jeg har haft " fingeren i maskinen"[^]Rettede med løs hånd let ydersiden af skæftet på rondelpudseren af.. ,og der er den allerfarligst[xx(] Den slog mit skæfte nedad (uden at skade skæftet!) og i den forbindelse landede blommen af min ringfinger på skiven. Uden besvær fjernede maskinen frækt 1 cm2 af min blomme i "god dybde"! Havde det bare været min venstrehånd. Der mangler jeg yderste led af ringfingeren. Afretteren skal man også vare sig for!
Bugthøvlen var i brug, og jeg har på billedet vist en god opspænding til arbejdet.Skruetvinge og understøttende klos flyttes til modsat side af arbejdsområdet.Jeg bruger høvlen fremadrettet. Jeg har ikke arbejdet på min egen bænk. Den står ikke fast, hvilket er et must, når der skal arbejdes med bugthøvl.
[Image: DSC00908.jpg]
[Image: DSC00907.jpg]
Efter bugthøvlen fik skæften en forsigtig tur på rondelpudseren. Jeg har ikke arbejdet formen helt frem, fordi jeg endnu ikke er klar med den nye aftrækkerbøjle. Der dukkede ikke fejl op i træet, og jeg er tilfreds med udseendet. Den gule tunge på højre side er helt forsvundet, hvilket som forventet gav ro i stykket.
Da jeg går ud fra, at en skadet blomme ikke kan udløse sygedage, vil jeg straks fortsætte mit arbejde.
Walnut
Svar
Det eneste du skal passe på med den skadede blomme, er at du under ingen omstændighed må bløde på metallet[Wink]
Desuden er det et krav ved den slags skader, at du skyndsomt går udenfor på græsset, og bløder færdigt, ellers giver det nogle uestetiske pletter på gulvet[8D]

jbn
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Det eneste du skal passe på med den skadede blomme, er at du under ingen omstændighed må bløde på metallet[Wink]
Desuden er det et krav ved den slags skader, at du skyndsomt går udenfor på græsset, og bløder færdigt, ellers giver det nogle uestetiske pletter på gulvet[8D]

jbn


Hej Ignorant.
Åreladningen er standset. Maskinen er gjort ren af hensyn til ungerne, der indfinder sig mandag igen. Hel korrekt var min første bekymring skæftet[:0] Der er ingen efterladenskaber eller skader på det. Blommen sidder nu i svøb og værker ikke mere. Bare ud over stepperne igen[8D]
Mvh Walnut
Svar
Savle savle [:p]

Det er flot sådan et stykke "blodbøg" - - eller er det "blommetræ".

JPL
JPL
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl
Savle savle [:p]Det er flot sådan et stykke "blodbøg" - - eller er det "blommetræ".JPL

Hej Trotyl
Ikke savle på min blodbøg[}Smile]Jeg har savlet og ikke blødt i aften[:p] Lillebror diskede op med grillet bison-bøf i aften. Mums! Det var lækkert.Efter den dejlige middag insisterede han på, at vi skulle prøvesmage den whisky, han har indkøbt til de gode aftener , der kommer i vores jagthytte fra d. 16. maj[:p] Vi fik også, på trods af velduftende tobakståge, skudt en del imaginære bukke i medaljeklassen.
Mvh Walnut
Svar
[Image: DSC00913.jpg]
I morgen skal aftrækkerbøjlen TIGsvejses. Bøjlen er forlænget med 42m.m.Jeg har lavet en fikseret opstilling for at have styr på både højderne og siderne i svejseområderne.Det indsatte stykke Sandvik stål er udglødet for at gøre det blødt med henblik på det kommende gravørarbejde.Desuden er det slebet næsten i samme facon, som det oprindelige.
Walnut
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

[Image: DSC00913.jpg]
I morgen skal aftrækkerbøjlen TIGsvejses. Bøjlen er forlænget med 42m.m.Jeg har lavet en fikseret opstilling for at have styr på både højderne og siderne i svejseområderne.Det indsatte stykke Sandvik stål er udglødet for at gøre det blødt med henblik på det kommende gravørarbejde.Desuden er det slebet næsten i samme facon, som det oprindelige.
Walnut



Med det materiale du laver svejsefixturen af, er det måske en god ide at have en spand vand i nærheden, ligesom du nok ikke skal have for mange røgalarmer i nærheden[Wink]

jbn
Svar
Ja der bliver røg i køkkenet[Big Grin].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)