Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
Hej Walnut.

Sandvik 12C27 stål hærdes ved 1080 grader, så der vil opstå en hærdet zone i forbindelse med svejsningen. Du vil blive nødt til efterfølgende at normalisere stålet, før der kan graveres.
Det er ikke så heldigt med træunderlaget. - Der er risiko for røgudviklingen kan forårsage ”porer” i svejsningen.

mvh.
Swift
Svar
Hej Walnut,

Angående risikoen for galvanisk tæring, som jeg nævnte kunne være et problem, så har jeg nu fået det bekræftet.

Det anbefales IKKE at bruge rustfaste metaldele sammen med ikke rustfaste dele ! Jeg kender ikke metallet på din bøsse, men det er nok ikke rustfast.

Anbefalingen fra min kollega var, at du henvender dig til en bøssemager, og får råd dér, om hvilken type metal du bør vælge, så både udseende og ståltype passer sammen.

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Hej Walnut,

Angående risikoen for galvanisk tæring, som jeg nævnte kunne være et problem, så har jeg nu fået det bekræftet.

Det anbefales IKKE at bruge rustfaste metaldele sammen med ikke rustfaste dele ! Jeg kender ikke metallet på din bøsse, men det er nok ikke rustfast.

Anbefalingen fra min kollega var, at du henvender dig til en bøssemager, og får råd dér, om hvilken type metal du bør vælge, så både udseende og ståltype passer sammen.

Hilsen
Kenneth


Hej Kenneth
Tak for din indsats.Ikke noget problem at lave den i et metal, der svinger med det eksisterende. Nu, hvor den er bragt op på et standardmål, kan det meste lade sig gøre.
mvh Walnut
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hej Walnut.

Sandvik 12C27 stål hærdes ved 1080 grader, så der vil opstå en hærdet zone i forbindelse med svejsningen. Du vil blive nødt til efterfølgende at normalisere stålet, før der kan graveres.
Det er ikke så heldigt med træunderlaget. - Der er risiko for røgudviklingen kan forårsage ”porer” i svejsningen.

mvh.
Swift

Hej Swift og ( andre svejsekyndige)
Fikseringen skal kun bruges til at holde, mens der sættes punktsvejsninger. Derefter skal den frigøres og svejses færdig.Jeg har iøvrigt tilladt mig at få en anden til at foretage svejsningen[:I]
Jeg troede iøvrigt ikke, at metal hærdede udelukkende ved opvarmning.Når jeg har hærdet knivklinger, har jeg også "bratkølet"
.
Mvh Walnut


Svar
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hej Walnut.

Sandvik 12C27 stål hærdes ved 1080 grader, så der vil opstå en hærdet zone i forbindelse med svejsningen. Du vil blive nødt til efterfølgende at normalisere stålet, før der kan graveres.
Det er ikke så heldigt med træunderlaget. - Der er risiko for røgudviklingen kan forårsage ”porer” i svejsningen.

mvh.
Swift

Hej Swift og ( andre svejsekyndige)
Fikseringen skal kun bruges til at holde, mens der sættes punktsvejsninger. Derefter skal den frigøres og svejses færdig.Jeg har iøvrigt tilladt mig at få en anden til at foretage svejsningen[:I]
Jeg troede iøvrigt ikke, at metal hærdede udelukkende ved opvarmning.Når jeg har hærdet knivklinger, har jeg også "bratkølet"
.
Mvh Walnut





For ikke at tale om hærderevner og andet guf der kan opstå. Jeg ville køre forbi en lokal smed og stå på hovedet i skrotkassen, og så finde et stykke pladeafklip lavet i noget kinesisk natpotteblik.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
[Image: DSC00917.jpg]
Så er "nøglen" til færdiggørelsen af undersiden af skæftet færdig. Den er endnu ikke pudset/ poleret færdig, men er færdig i den del, der skal nedfældes. Jeg synes faktisk ikke, at den nye flange skriger på mere motiv. Det kunne undværes. Den vil komme til at sidde uden, indtil jeg beslutter mig for gravering eller ej.
Walnut
Svar
[Image: DSC00922.jpg]
Godaften[Smile]
Har lige færdiggjort noten til aftrækkerbøjlen. Det meste blev fræsearbejde. Jeg måtte indstille dybden en del gange undervejs, fordi, der blev kørt over et buet stykke. Der er foretaget en ufarlig konstruktionsændring.Aftrækkerbøjlen sad oprindeligt med i det forreste hul ved den bolt, der går fra bundstroppen igennem skæftet og i topstroppen. Hullet eksisterer ikke mere på den nye aftrækkerbøjle. Oprindeligt var der et leje i bundstroppen, hvor hjørnet ved den bageste del af den buede del lå. Det hele var afpasset vinklen i pistolgrebet. Efter min ændring til lang flange og engelsk skæfte passede ingen af delene mere.Derfor besluttede jeg at lade aftrækkerbøjlen sidde adskilt fra bundstroppen udenpå og med egne skruer. I morgen vil jeg bore det nye hul tættest på buen. Jeg har overmål i hele området til at kunne tilpasse skæfteformen.
Når skruerne er sat i aftrækkerbøjlen skal den forreste del af skæftet formes færdigt.
Walnut
Svar
Nu har du vel sørget for at tage ALLE billederne i en rimelig opløsning?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Nu har du vel sørget for at tage ALLE billederne i en rimelig opløsning?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Godaften Høgh
Alle billederne er taget med et Sony Cyber-shot 7.2 megapixels.Cameraet er valgt p.g.a bl.a. Carl Zeiss optikken. Jeg har anskaffet et par stativer, et stort til gulvet og et lille til bordet. Cameraet er følsomt overfor rystelser. Det er faktisk også blevet mere og mere vigtigt at forsøge at tage gode billeder. Målet er hver gang at forsøge at ramme et godt mix af noget illustrativt og noget æstetisk.Det lykkes selvfølgelig ikke hver gang.
Mvh Walnut
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Nu har du vel sørget for at tage ALLE billederne i en rimelig opløsning?


Nåe! – er der en ”Snittebog” i støbeskeen. [Smile]

mvh.
Swift
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Nu har du vel sørget for at tage ALLE billederne i en rimelig opløsning?


Nåe! – er der en ”Snittebog” i støbeskeen. [Smile]

mvh.
Swift


Hej Swift.( Ja, og Godmorgen)
Hmmm... Det var faktisk også min første tanke.Jeg er ikke med i den støbeske, men er stadig blot en entusiastisk VTFér, der gerne vil vise, hvordan man kan udøve et håndværk. Det er selvfølgelig en flatterende tanke, at vi herinde kunne gå sammen om at lave en publikation.For mig virker det noget uoverskueligt at fremstille en bog om skæftning.
... Og nu til noget helt andet[Smile] Jeg har været tidligt oppe ( det var ryggen, der brokkede sig!)Om lidt kører jeg på skolen for at bore det manglende hul i aftrækkerbøjlen. Der er også et par andre småting, der skal justeres.
Senere på dagen skal der formes[Smile].Udenfor står en nyindkøbt "jagtvogn". Den skal skrubbes i grundrens, så den kan iklædes sløringsfarver. Ikke male for effektivt siger vores landmand! Jeg skal have det, så jeg kan se den, når jeg spreder gylle![^]
Walnut
Svar
Jeg har ikke nogen "snittebog" i støbeskeen - men jeg synes det er synd at d'herrer IKKE har det. [Smile] Jeg tror interessen er til stede. Godt at du (også) har 100% styr på billedkvaliteten.

Jeg er miljøskadet, jeg skriver og redigerer og afhænger af at se mulighederne for nye skriverier - ikke bare mine egne. I dette tilfælde dokumenteres en proces på forbilledlig vis med masser af instruktive billeder. Billeder, der ikke siden kan laves om, hvis f.eks. opløsningen er for dårlig. Jeg var sådan set ikke ude efter "at profittere på jeres arbejde" eller noget andet "grimt", jeg ville blot minde om, at muligheden for senere at udnytte denne form for materiale i andre medier er til stede, hvis forudsætningerne for at gøre det - herunder billedkvaliteten - er på plads. Tag det som et kompliment. [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg har ikke nogen "snittebog" i støbeskeen - men jeg synes det er synd at d'herrer IKKE har det. [Smile] Jeg tror interessen er til stede. Godt at du (også) har 100% styr på billedkvaliteten.

Jeg er miljøskadet, jeg skriver og redigerer og afhænger af at se mulighederne for nye skriverier - ikke bare mine egne. I dette tilfælde dokumenteres en proces på forbilledlig vis med masser af instruktive billeder. Billeder, der ikke siden kan laves om, hvis f.eks. opløsningen er for dårlig. Jeg var sådan set ikke ude efter "at profittere på jeres arbejde" eller noget andet "grimt", jeg ville blot minde om, at muligheden for senere at udnytte denne form for materiale i andre medier er til stede, hvis forudsætningerne for at gøre det - herunder billedkvaliteten - er på plads. Tag det som en kompliment. [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Hej Høgh
Du har ingen skjult dagsorden. Du har fra start meldt rent ud med en idé, som ikke er fri for at være både spændende og lidt skræmmende for folk, der ikke tidligere har beskæftiget sig med udgivelser.Vi kan måske gøre det på et tidspunkt.I mellemtiden kan du pusle med en indholdsfortegnelse[Wink]
Tak iøvrigt for ros[:I] Det er godt brændstof på en håndværkers motor.
Mvh Walnut
Svar
[Image: DSC00923.jpg]
Aftrækkerbøjlen er nu monteret. På billedet er en god opspænding til filearbejdet, hvor skæfteformen trækkes helt frem. Der files kurve helt ind til flangen. Jeg har et par mindre og uproblematiske knaster.I disse områder skal udvises forsigtighed ved brug af rasp.Den har en tendens til at rive i det urolige område, der er i forbindelse med knaster. Stop i god tid inden du er helt inde ved den endelige form.Så kan evt. dybe rifter slettes med en almindelig fil. I baggrunden ses A-bolt skiven .Indkøbt for billige penge ved Harald Nyborg. Den er meget effektiv (læs: pas på[}Smile]) Jeg havde luret det, men havde alligevel invisteret i både en "mellem" og en "fin" i den skrå model.Man kan udmærket nøjes med den fine!Jeg brugte den faktisk ikke meget i dag p.g.a. faren. Den vil være god til arbejdet omkring en skæftepude.
Walnut
Svar
Kære Walnut

Angående snittebogen, så har du jo stort set allerede skrevet den. De smukke billeder og den vigtigste tekst kan vi se her på siderne. Så det er jo ikke meget der mangler. Måske et afsnit om det nødvendige værktøj og nogle specialafsnit hvor du tager særlige emner under behandling, f.eks. netskæring, valg og indkøb af råmateriale (træ)m.m. Emner hvor jeg fornemmer du har stor viden, som ikke lige har passet ind i beskrivelserne indtil nu.

Jeg tror det du mangler mest er en forlægger som kan alt det praktiske med opsætning, organisering m.m.

Gør det, så stiller jeg op i køen af købere [Smile]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Kære Walnut

Angående snittebogen, så har du jo stort set allerede skrevet den. De smukke billeder og den vigtigste tekst kan vi se her på siderne. Så det er jo ikke meget der mangler. Måske et afsnit om det nødvendige værktøj og nogle specialafsnit hvor du tager særlige emner under behandling, f.eks. netskæring, valg og indkøb af råmateriale (træ)m.m. Emner hvor jeg fornemmer du har stor viden, som ikke lige har passet ind i beskrivelserne indtil nu.

Jeg tror det du mangler mest er en forlægger som kan alt det praktiske med opsætning, organisering m.m.

Gør det, så stiller jeg op i køen af købere [Smile]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Hej LasseScout
[:I]Nu er det lige før en halvgammel skæftesnitter, med grådlabile tendenser, piver et stykke. Alt, hvad jeg har lagt ind i Våbenværkstedet er jo tilgængeligt. Det har, som jeg tidligere har skrevet, hele tiden været min mening at hjælpe andre i gang.Det er sjovt for mig, og det er ansporende at fornemme interessen for mit arbejde.Jeg kan med rejst pande fortælle mine (alt) for mange kvindelige arbejdskollegaer, at mænd godt kan give ros. At få den ros herinde i Våbenværkstedet tæller selvfølgelig ekstra, fordi der færdes så mange kyndige.Det styrker skæfteselvværdet for en nybegynder som jeg
Du har i dit indlæg næsten lagt en drejebog for en omskrivning til en bog. Jeg har selvfølgelig overvejet tingene og er pt af den opfattelse, at det sjoveste er herinde at møde læseren i dialog, og at dagbogsformen er den rigtige for mig.
PS er indlægget skrevet fra Greenland?
Mvh Walnut
Svar
[Image: DSC00950.jpg]
Engelsk skæfte- men uden dråber. Jeg har valgt dråberne fra. Jeg vil gerne bevare en del fra det oprindelige skæfte, og det bliver formen rundt om sidelåspladerne. Det er en enkelt indramning af pladerne, som jeg synes er klædelig. Der er iøvrigt også masser af"krydderi" på disse metaldele. Skarpe billedskærerjern er fortræffelige at kante med. De fjerner iøvrigt også hurtigt meget træ, hvis der er behov for det.Billedskærerjernet er et ud af 9, som jeg købte på en Ebayauktion.Sælger var en flink amerikansk billedskærer. De lå i en stor skindpung, der kan rulles sammen og snøres.Der er tale om håndsmedede japanske jern. De var næsten ubrugte og prisen var 1250,- . Jeg har senere mødt dem i en internetbutik, hvor prisen var 3000,- (+ told/moms). Jeg har nu vænnet mig til at bruge dem. De er modbydelig skarpe[}Smile] Da jeg fik dem, var de slebet/poleret skarpe.Da jeg tog dem i brug, fik jeg små snitsår efter berøring med hjørnerne. Jeg gruer for den dag, hvor jeg selv skal slibe igen. Der går formodentlig en rum tid.
Walnut
Svar
Citat:quote:

PS er indlægget skrevet fra Greenland?


Jeps, jeg har boet her i verdens skønneste jagtrevir i godt 7 år, men nu har jeg retning mod Fyn. Flytter om en lille måned.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

PS er indlægget skrevet fra Greenland?


Jeps, jeg har boet her i verdens skønneste jagtrevir i godt 7 år, men nu har jeg retning mod Fyn. Flytter om en lille måned.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.


Hej LasseScout.
Jeg har fulgt med i dine indlæg bl.a de der handlede om boligsøgning men var ikke klar over, om du allerede var flyttet til "landet med knapt så højt til loftet". Grønland... ja, man har lov at have længselsfulde drømme....[^]
Jeg har haft en fantastisk dag. Jeg har sammen med min dejlige søn og min bror været nede på vores nye revir for at male den nyindrettede camping/jagtvogn. Vi så flere dyr men højdepunktet var flere par agerhøns. Tænk sig at man kan blive varm om hjertet ved synet af de små runde "pyllehøns". Foreløbig er de små og trængte "lokalt fredede" på vores område.
Mvh Walnut
Svar
respekt herfra.
jeg nyder dagligt at studere denne tråd,det er s-- flot håndværk.arbejdsbeskrivelserne og de flotte billeder er godt stof til en skæftesnittebog,som jeg håber bliver til noget.det er spændende at læse disse tråde ,men jeg ville være glad for at eje en bog om den ædle snittekunst.

olsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)