Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 202
#41
Hvis nærværende streng er ved at udarte sig til noget, der minder om de meget lange og meget underholdende disputter om Blaser, er vi vel ved at være dér i forløbet hvor religion og individuelle præferencer begynder at være debattens ledetråde.

Jeg vil på ingen måde forklejne de konkrete ubehagelige oplevelser, som nogle 202-ejere beretter om. Et upålideligt våben er som bekendt langt værre end en upålidelig partner, og de sager, der er berettet om, skal og bør forhandleren naturligvis tage hånd om - det er der heldigvis love, som forpligter dem til (og forklaringer som "Sauer afviser reklamationen" holder ikke - som kunde reklamerer du til forhandleren og han er forpligtet til at udbedre fejl og mangler uanset hvad producenten siger og gør).

Men inden Sauer 202 rammes af en mere eller mindre kollektiv VTF-fatwa, vil jeg tillade mig at indskyde flg.:

1. Prøv lige at tælle efter, hvor mange 202-ejere, du kender - hvor mange af dem har oplevet det aktuelt debatterede problem? Jeg kender mindst 13 202-ejere (sikkert flere hvis jeg graver dybere) og jeg har kendskab til at én af dem har haft problemer med klikkere (men hans riffel lignede noget, der hørte til i en svinesti og ikke i et våbenskab).

2. Hvor mange kender du, der har haft ubehagelige og/eller irriterende oplevelser med andre rifler end 202? Jeg kender mindst 4-5 stk. - og i 2 af tilfældene har problemet været "uønsket skudafgang ved blid berøring" - og ingen af de berørte lemmer sad på en Sauer.

3. Hvor mange (forholdvis) troværdige våbenhandlere kender du? Hvor mange af dem kan berette om "adskillige" reklamationer på 202'ere? Jeg kender to eks. af arten, som jeg af direkte/indirekte erfaring har rimelig grund til at betegne som troværdige. Begge har solgt mange - rigtig mange - 202'ere, og haft +/- 0 graverende reklamationer.

Og igen: De aktuelle problemer kan naturligvis hverken diskuteres eller bortforklares - men at bruge dem som anledning til at lægge riffeltypen som sådan for had forekommer mig en anelse populistisk og udokumenteret.

/bundgaard
Svar
#42
Og igen: De aktuelle problemer kan naturligvis hverken diskuteres eller bortforklares - men at bruge dem som anledning til at lægge riffeltypen som sådan for had forekommer mig en anelse populistisk og udokumenteret.

/bundgaard
[/quote]
Der er så sandelig også andre, riffeltyper/fabrikater, som kan have et problem. Men de fleste gange beror det på manglende vedligehold.
Typisk kan der være en større badestrand af sand, grannåle og meget andet møg i aftrækket.
Derudover er der typen der smører godt og grundigt, så aftrækket er fyldt med gammel indtørret olie, som virkelig kan holde på en frygtelig masse lort og forhindrer at de enkelte dele fungerer.[V]

I alle de år jeg har været i branchen, har jeg set to Sauer 200/202 med aftræks problemer. Begge to p.g.a. ovenstående.

Men hvis det er så stort et problem, så fatter jeg simpelthen ikke at man ikke sender en mail til teknisk afdeling hos Sauer[?] som jeg har skrevet i et tidligere indlæg.

Sauers påstand om at problemet er afhjulpet ved at skifte til andet fedt/olie er til gengæld for langt ude i hampen[^]

[Image: hamselv.gif]
Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#43
hmmm,

har set 4-5 stykker på terrænskydninger, den ene en sprit ny phantom, opføre sig således og har selv prøvet det flere gange med Sauer STR 200.

Er man opmærksom på at vedligeholde sin riffel burde det ikke være et problem.
Et andet issue med riflen KAN være at der "skrælles" messing af hylstrene når de feedes.
Det var ihvertfald tilfældet på STR´en.
Den skulle bare holdes godt ren så var problemet der ikke.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#44
Hej Bundgård
Med risiko for at blive beskyldt for at være inhabil, vil jeg først sige at generelt synes jeg at Sauer laver flotte og serdeles gode våben

Dernæst vil jeg godt væde på at du har ekstremt svært ved at sætte navn på troværdige forhandlere der har solgt mange 202, og ikke har haft denne type reklamationer, hvis de svarer 100% ærligt. Det er definitivt ikke hverken Østjydsk, Korsholm, Hubertushuset, Gamefair, HuntersHouse, Bøssemageren i Bjerringbro.

Fra samtliges bøssemagere, de nævnte steder har jeg bekræftede tilfælde.

Vingsted kender også udemærket denne type tilfælde, derfra kommer rådet om jævnlige kolde afvaskninger af aftrækket for at undgå denne type upsere.

Personligt forstår jeg ikke at man negligere problemet, jeg ville ikke kunne sove roligt hvis jeg var klar over en sådan risiko, særligt af hensyn til en eventuelt erstatningssag, eller for den sags skyld risikoen for at det var årsag til en personskade.

En anden sag er vel at det ikke kan være så svært at finde ud af hvor skidtet kommer i klemme, og derefter få lavet fornødent plads til at den stadig fungere.

Jeg har altid undret mig over at mange amerikanere var så forelskede i det håbløse winchester 70 aftræk, deres argumentation har altid været at det netop var for at undgå forsinket og hængende aftræk.

Men igen lad nu være med generelt at hakke på sauer, gå derimod målrettet på at få dem til at levere dele til aftrækket, der gør det funktionsstabilt. Det vil formodentligt kun være en enkelt mindre del i aftrækkene der skal modificeres for at opnå rimelig funktionssikkerhed.

jbn
Svar
#45
Hej Igno.
Det skulle vel ikke være sådan,
at du vidste hvor man kunne få
fat på en røntgen-tegning af saueraftrækket?
Så kunne man jo se lidt på problemet....

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

hmmm,

Er man opmærksom på at vedligeholde sin riffel burde det ikke være et problem.
Et andet issue med riflen KAN være at der "skrælles" messing af hylstrene når de feedes.
Det var ihvertfald tilfældet på STR´en.
Den skulle bare holdes godt ren så var problemet der ikke.

Kunne det tænkes at nogle af problemerne skyldes hjemmeladere, der går lige til grænsen[?] og efterfølgende klemmer hylsteret ved åbning af bundstykket, hvorved der nappes lidt matriale af hylstret, som falder ned i aftrækkerhuset[?]

Man har jo desværre set en del opsigts vækkende resultater af hjemmeladeres arbejde[V]. Men det er nok ikke det, der er hele humlen i sagen[:o)]


/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



[Image: hamselv.gif]
Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#47
Problemet er jo bare at fejlen ikke er dokumentet, men blot gisninger om hvad problemet kan være. Såfremt det er en konstruktionsfejl, burde Sauer jo kalde deres våben tilbage, og rette fejlen inden der sker en ulykke. At en Sauer ikke kan holde til at blive brugt uden at opstår potentiel livsfare er under al kritik. Jeg er ikke den tekniske indsigt i hvordan problemet opstår, men at det udelukkende er manglende rengøring mv. lyder for tyndt.
Svar
#48
Citat:quote:

unne det tænkes at nogle af problemerne skyldes hjemmeladere, der går lige til grænsen


Nej!

Sauer STR 200 med Norma´s Golden Target.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#49
puha det er jo lige til at blive pletskræk af al det sauer fnidder. Min 200 str fik lige en tur m renset benzin i aftrækshus og bundstykke derefter skyllet m petroleum m to dråber olie iblandet, dette var 3.gang på 10 år og en kanon skyder, som skal plejes lidt. Det tog 10 min og så kører vi igen. Den er jobbet værd.
Fortsat god påske...MVH PC
Svar
#50
Helautomat
Plet skræk er jo en grim ting[Sad]
Rengøring er et must; måske er Sauer mere ømfindigt end andre riffel- våben jeg ved det ikke[?]
Jeg var ellers lige ved at tro at mine Sauer skulle udskiftes [Big Grin]
Rengøring er ikke noget problem og så skyder min som en DRØM[Big Grin][Big Grin]
Den er jobbet værd. [Smile][Smile]

Mvh Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#51
Ignorant,

Jeg er nu temmelig sikker på at de par våbenpushere, jeg henviser til, er 100% ærlige når de siger, at de ikke har oplevet problemet (det kan vel efterhånden tituleres i dén form) med 202'ere. Og mit æriende var blot via personlige oplevelser at sparke lidt nuancering ind i strengen inden der gik ren "Sauer er noget dyrt lort" i den.

Det er naturligvis meget langt fra det samme som at problemet ikke eksisterer, for naturligvis gør det det. Og uanset om der er tale om en generel uheldig konstruktion eller om det er periodiske fejl krydret med gammel fedt og stiv olie er forhandleren forpligtet til at behandle reklamationerne og udbedre fejl og mangler i henhold til købeloven. Jeg tror ikke meget på at man som privatperson får noget ud af at puncke løs på hverken på Sauer eller Sohn. Reklamationskrudtet skal bruges mod forhandleren, hvis man står med et defekt våben.

/bundgaard
Svar
#52
Jeg mener ikke at vi som jægere og skytter også skal have en uddannelse som bøssemagere, men det kan være at det hjælper, hvis man skyder med en Sauer . Jeg kan se at der virkelig er gang i debatten, men der er stadig ikke nogle der er kommet med de vise sten . det eneste er at der der er skidt i aftræk og det skal renses efter behov. Helt ærligt det kan man sku da ikke bruge til noget . jeg er måske et svin ved min riffel , jeg rengøre tørre af når jeg har været ude at skyde, jeg skruer ikke hele lortet fra hinanden hver gang jeg plejer at lave stor service ca en til to gange om året alt efter hvor mange skud jeg skyder og hvad vejr Saueren har været ude i. Div bøssemagere siger at man skal have lavet eftersyn en gang om året hvormange får lige lavet det?????
Jeg sad og så dk4 om service på skydevåben og det service han fik lavet ja rengøring smørring men ikke noget med at få splittet hele våbnet ad.
Jeg har ikke had til nogle våben , men helt ærligt selv om at jeg lige havde Saueren skildt ad , renset aftræk ud i renset benzin blæst det rent og smurt med tynd olie, tog på skydebanen, ligger det stadig i baghovdet HVORNÅR MON DEN NU GØR DET IGEN. jeg ville ikke have nogle til at skyde men den for det skulle ikke være min riffel der var skyld i at der kunne ske en ulykke.

Jeg kan forstå at der er en bøssemager der kan løse problemet . Jeg syntes at den mand skulle komme ud af hullerne, der er sku da kroner i at kunne løse problemet

Kan det passe at en Sauer 202og STR kun kan og må bruges inde der skal være klinisk rent , den kan ikke tåle vand, støv, messing ..Skal serviceres bedre end en bil til en million .

Altså skal man købe to Sauer rifler skyde med den ene mens den anden står på værksted efter en måned bytter man så .
Man kunne jo også købe to aftræk og så gøre det samme med dem[Big Grin][Wink][Wink]
Svar
#53
Det var en lang smøre at læse sig igennem - men interessant, idet jeg selv har haft og sikkert stadig har problemet men min Sauer S 205 Phantom.

Jeg købte riflen for ca. 2 år siden og efter blot 50 skud skete det første gang. Aftrækket sagde klik og da jeg løftede bundstykket røg der en kugle ca. 6 km ud af Ulfborg sogn...[B)] Skræmmende...[Sad] Senere samme dag skete det igen, men da var jeg forberedt og ramte plet[Wink]

Jeg kontaktede efterfølgende min tyske forhandler, der undersøgte sagen. Sauer kendte "ikke" til problemet. Forhandleren ville gerne sende den ind, men efter at have ventet på riflen i et halvt år, havde jeg ikke lyst til at undvære den på ubestemt tid.

Jeg kørte derefter til Vingsted, hvor en bøssemager lige præcis, vidste, hvad der var galt.

Det var noget med en pal nederst på bundstykket, der skulle poleres, idet den fra Sauer var fræst lidt "groft" og derfor havde nogle minimale "modhager".

Så vidt jeg husker, var det tyngdekraften, der skulle få en pal til at falde, når man trykkede på aftrækkeren. På grund af modhagerne, blev palen hængende - lige indtil riflen blev udsat for et mindre slag eller en bevægelse.

Jeg mener at palen var vinklet med 3 grader og den skulle poleres præcist med denne smig - så det er nok ikke noget man skal kaste sig ud i selv. Men ifølge bøssemageren hos Vingsted, var det hurtigt lavet.

Jeg husker desværre ikke bøssemagerens navn.

Til orientering, har jeg ikke selv fået min repareret endnu, men ingen tvivl om, at riflen skal ordnes, før den bruges igen.

Håber det kunne bruges.

.376 steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#54
En durkdreven bøssemager, som nyder min fulde tillid, har fortalt mig, at problemet kan udbedres meget hurtigt og effektivt. Når jeg engang finder midlerne, vil jeg derfor ikke selv tøve med at skaffe mig en 202'er, da våbnet altid er faldet utoligt godt til mig. At Sauer ikke selv løser omtalte problem med en mindre konstruktiv ændring er mig dog en gåde.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#55
Det er jo godt at der er bøssemagere der kan løse problemet med et Sauer aftræk. Det vil sige at man køber en ny Sauer riffel og kører den direkte til bøssemager for at få rettet fejlen det er jo en super go service, at dem der forhandler våbnet ikke hjælpe dig, man skal altså være klogere end den man køber af. Jeg synts stadig at der er et problem, for hvem skal forklare Sauer at de laver en lille fejl på deres våben , Det må da være forhandleren og ikke kunden.

Det største problem er nok at de forretninger som sælger de våben er skide ligeglade med os, og at det er bare med at få noget over disken .
Den service jeg har oplevet har været dårlig , Pga at jeg ikke tror at der blev gjort moget, og at jeg bare fik en sludder for en slader .[V]
Ja der blev faktisk sagt at jeg jo bare kunne rense det aftræk nogle gange om året så var problemet jo løst .[Big Grin][}Smile]
Da jeg købte min Sauer for to år siden spurgte jeg om de problemer jeg havde hørt om var løst ,,,, Sælgeren sagde ,,,, Ja det var kun på de gamle modeller og de rørstifter er skiftet til masive stifter på de nye modeller så der er ingen problemer mere ,,,,

Der var også en der skrev noget om garanti men hvad hjælper det hvis de ikke vil udbedre fejlen. og en anden ting hvor lang tid vil du så undvære din riffel som en anden skrev havde hans riffel været sendt ind i et halv år og den var stadig ikke lavet ..[V]

Havde jeg kendt en bøssemager som kunne lave min riffe havde jeg skudt med Sauer endnu..[V]
Svar
#56
Citat:quote:

Det vil sige at man køber en ny Sauer riffel og kører den direkte til bøssemager for at få rettet fejlen det er jo en super go service


nu er det jo ikke alle 202ér der har den omtalte sygdom..alle mine har aldrig svigtet,jeg blev dog en smule nervøs da jeg læste dette indlæg og tog kontakt til korsholm hvor de er købt,de kendte godt problemet og det var intet problem at lave,vel og mærket uden beregning..

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#57
Men hvad er det reelle problem? Er der nogen der ved det? Hvis man skal løse et problem, er det første step at man skal vide hvad problemet består i. Er der en kvalificeret bøssemager i dette forum som kan fortælle det? (og gerne uden gæt, tak [Wink])
Det burde være Sauer der burde vide hvad problemet er, så bøssemagerne ikke bare renser bøssen, hvis det ikke er det reelle problem. Håber at alle vil skrive til Sauer og beretter om deres problemer, som Schönauer skriver så de kan blive stillet til ansvar når ulykken sker!
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by andersen

Citat:quote:

Det vil sige at man køber en ny Sauer riffel og kører den direkte til bøssemager for at få rettet fejlen det er jo en super go service


nu er det jo ikke alle 202ér der har den omtalte sygdom..alle mine har aldrig svigtet,jeg blev dog en smule nervøs da jeg læste dette indlæg og tog kontakt til korsholm hvor de er købt,de kendte godt problemet og det var intet problem at lave,vel og mærket uden beregning..

Min fjendes fjende er min ven



Af ren nysgerighed, Tilbød de at rette problemet på dine våben selvom du ikke havde oplevet fejlfunktion, eller anbefalede de at du bare skulle skyde videre, uden at få gjort noget, og hvis du så oplevede problemet, så ville de ordne det(på alle dine sauer rifler, eller kun på den hvor du havde oplevet problemet)

jbn
Svar
#59
Citat:quote:

Af ren nysgerighed, Tilbød de at rette problemet på dine våben selvom du ikke havde oplevet fejlfunktion, eller anbefalede de at du bare skulle skyde videre, uden at få gjort noget, og hvis du så oplevede problemet, så ville de ordne det(på alle dine sauer rifler, eller kun på den hvor du havde oplevet problemet)

jbn



alle mine 202ér er på vej til service/eftersyn..finder de nogen fejl/defekter ville de blive lavet uden vrøvl..der sidder nogen rørstiftet i bundstykket der åbenbart har det med at knække..mine rifler har en del år på bagen og har ALDRIG været på værksted eller været adskilt og smurt..

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#60
Hej var så på messe i dag og talte med importøren af sauer de havde sørme godt hørt om problemet...........men havde de gjort noget hummm det kunne jeg ikke rigtigt få svar på..[V][V][V]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)