Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5X55 igen igen - bare i en Tikka
#21
Hej Hurricane

Tak for oplysningerne. Mjo....skyde kunne den godt - bare ikke særlig godt med BT'en (omkring 40 mm hvis jeg husker ret) Jeg fik også prøvet nogle SST'ere, som gik lidt bedre (30-35 mm) Dem er den pt. indskudt med.
Riflen KAN dog godt (og det lykkedes åbenbart også mig til ikke at lave alt for meget rod i det [:I][Wink]) for med Scenar laver den de yndigste 3kløvere. Lidt ærgeligt at den kugle så ikke lige er så voldsom velegnet til bukkejagt.

Her midt i oktober tilgår der form. lidt andet ammo som jeg vil prøve i den og se om ikke det hjælper [Big Grin]

Mvh Takleberry

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#22
Hej Takleberry!

Min Tikka T3 Varmint skyder PERFEKT med Norma Golden Target (130 grains)... Til jagt hev jeg kuglen af Norma GT-patronen og erstattede det med et Nosler BT 120 grains (nøjagtig samme sættedybde). De gik endnu mere præcist end Norma GT - jeg troede det var løgn... Jeg har kun testet Nosler BT 120 grains på papir, da min Tikka aldrig har været med på jagt - og iøvrigt nu er til salg...men jeg har hørt godt om 12o grains kuglen, hvis blot hastigheden er moderat!

Jamo
Svar
#23
Ja jeg ville sgu også gerne at BT'en gik godt i min, men det gjorde den desværre ikke. På et eller andet tidspunkt tror jeg der skal rodes lidt med friflugt for at se om det ændrer noget væsentligt. Alle jeg har snakket med, undrer sig nemlig over, at den ikke går specielt godt i min Tikka [Sad] (Jeg havde nemlig også selv sat næsen voldsomt op efter at netop den kugle ville gå godt [:I])

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#24
...Det er jo ikke sikkert, at det er kuglen, der fejler noget - men nærmere ladningen..!?!! Prøv evt den muligheder jeg nævner - byt FMJ-projektilet i en Norma Golden Target (130 grains) ud med Nosler BT 120 grains. Sørg for at sættedybdel er 100% den samme som originalpatronen!!!

Jamo
Svar
#25
Hmmm....det var da en mulighed [Wink] Jeg må igang med vandpumpetangen og en hammer [:I]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Jamo
Sørg for at sættedybdel er 100% den samme som originalpatronen!!!



Med sættedybden mener du så bagenden af projektilerne? Jeg har nemlig lige lavet samme nummer med Hornady SST 129 grains, men har ikke nået at prøveskyde endnu.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#27
Ja præcist - at projektilet stikker nøjagtig lige så dybt i hylstret - eller sagt på en anden måde at afstanden fra krudtet til bagenden af projektilet er den samme [Smile]
Svar
#28
Er det kun mig der synes, at i er på en lille genladnings afvej?

...Afstand fra krudtet til kuglen???

Sættedybden på forskellige projektiler er absolut ikke sammlignelig i præcisionshenseende, og kan i princippet ikke bruges til noget andet end sikre sig, at patronen kan være i magasinet.

Man kan sagtens lave samme friflugt, hvilket vil kun give samme afstand fra bommene til projektilet.
Derimod vil sættedybden kun give ens ladning når man bruget to identiske projektiler.

Hvor meget to forskellige projektiler rager ned i hylstret, og hvad deres afstand til krudtet er, vil aldrig kunne resultere i absolut sammelignelig hylstervolumen, da de to kugler formondetilg ikke har samme form, og dermed samme volumen.

At bytteri mellem to kugler forbedrer præcision, med samme COL, eller noget andet længdemål, er tilfældighed, og har nok ikke så meget med afstand mellem kugle og krudtledning at gøre.

Men der må være nogen der ved mere om det end mig selv??

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#29
tja, jeg synes også det er en dyrere løsning end at købe en gænghætte og 48 grains krudt efter at have hygget sig med GT´eren på skydebanen

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#30
Bærefladen er nok et mere relevant problem, kuglerne imellem end sættedybden er. Faktisk nok så meget at det kan gå hen og blive fra godt til meget højt tryk.....

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#31
Jamen halå folkens!!! Jeg giver kun opskriften på, hvad der for mig gav en hysterisk præcis ladning - dyr eller ikke dyr - forkert fortolkning af sættedybde eller ej - det virker i dette tilfælde, og jeg kender flere der har gået frem efter samme procedure, og har også virket til UG!!! Men som I er inde på, skal kuglen ligne originalen så meget som muligt. Nosler BT er jo opbygget som et match-projektil bare til jagt - så vidt jeg har forstået det [Smile]

Jamo
Svar
#32
Udover at Ballistic Tipp er normalt pænt præcis kugle, har den nærmest ingenting tilfælles med Normas hulspids, som de bruger i Golden Target.

Især ikke når det er to projektiler engang vejer det samme.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)