Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Godkendelse' af ammo til riffelprøven
#21
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Mage til ordkløveri skal man lede længe efter. Det kan sku da være fløjtende ligegyldigt hvilket ammunition man bruger til prøven, det primære er da at aspiranten skal kunne bevise at han kan håndtere riflen på en forsvarlig og korrekt måde, og at han er i stand til at ramme ”desserttallerkenen” på 100 meters afstand. Om tallerknen sidder på bladet på en bukkeskive, eller i rø… på en ræv, eller om der skydes med fuldkappet eller blødnæset ammunition, kan da være fuldstændig ligegyldigt.

Med hensyn til anvendelse af genladet ammunition, kan det da ikke være rigtigt at man skal til at så tvivl om kvaliteten af dette, og f.eks. at kalde fabriksladet ammunition for ”rigtig Jagtammunition”. Det er jo et faktum at man i forbindelse med genladning, kan opnå den størst mulige præcision.Jeg håber ikke du bliver alt for forvirret Kenneth, der er jo i forvejen nok at spekulere over når man skal op til en prøve. Jeg håber heller ikke at du bliver så afskrækket, at du fremover ikke vil anvende genladet ammunition.
mvh.Swift


Det kan vi aldrig blive uenige om, Swift.
Det var for at gøre Kenneth`s tilværelse lidt nemmere
til riffelprøven. Der kunne jo være en prøvesagkyndig,
som også var i tvivl. Ved at møde op med en ubrudt pakke
fabriksammo er tvivlen fjernet.

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#22
Hej
Jeg tror at grunden til at ammunitionen skal min. leve op til krav til jagt på råvildt er at man vil undgå at en person tropper op med en cal. 22 som han skyder godt med og ikke den 308/3006 eller anden større cal som han kun skyder 3-5 skud med om året og han har rekylskræk for.(Fan.... lang sætning).
Hvis en prøvedeltager kommer med en 6,5/308 eller 3006 til riffelprøve så tror jeg ikke at prøveleder vil begynde at spørge til om nu også at ammoen er lovlig til råvildt eller ej.(ikke taget højde for evt. spidsskarp, kun cal.)
Da jeg var til riffelprøve i ´95 med genladet ammo var der ingen der spurgte om noget(308)
Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#23
Det var absolut ikke min hensigt at skabe større forvirring, så jeg beklager hvis det har været tilfældet.

Det er da helt klart at man (som i Kenneths tilfælde) skal have klar besked om hvilket ammunition der kan accepteres til riffelprøven. Nogen påstår et, og andre noget andet. Det er da rigtigt som du siger 300win, det nemmeste er da at anskaffe sig noget fabriksladet ammo.

Jeg ville bare have svært ved at se hvad formålet med et ammunitions krav (hvis der er et) skulle være? - er prøven ikke en test af om aspiranten kan håndtere en riffel? Og mht. ammunitions krav til råvildt! – riffelprøven giver jo også adgang til at drive riffeljagt på andre arter!

mvh.
Swift
Svar
#24
Så er det endeligt helt klart - der bliver KUN kigget på hvilket kaliber riflen er ! Jeg fik nemlig følgende svar fra DJ:

"Der har været en del tvivl omkring ammunition til riffelprøver, efter bladet Vildtinformation udkom, hvor der teksten var forkert formuleret iht.

bekendtgørelsen om jagttegn. Det er denne bekendtgørelse der er basis for selve riffelprøven, og den riffelprøverne bliver afholdt efter.

I nævnte bekendtgørelse § 15, stilles der kun krav til kuglevægt og anslagsenergi, der stilles ikke nogen krav om kugletyper.

Derfor er det lovligt at gå op til riffelprøve med fuldkappet ammunition, når kalibre overholdernævnte krav. Derfor er eneste kontrol fra prøvesagkyndige at prøven aflægges med en lovlig kaliber, der stilles ikke krav til dokumentation for kuglevægt og anslagsenergi, derfor er er også muligt at stille op med den ammunition skytten eventuelt selv lader."

Mvh
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#25
Citat:quote:

Derfor er det lovligt at gå op til riffelprøve med fuldkappet ammunition, når kalibre overholdernævnte krav. Derfor er eneste kontrol fra prøvesagkyndige at prøven aflægges med en lovlig kaliber, der stilles ikke krav til dokumentation for kuglevægt og anslagsenergi, derfor er er også muligt at stille op med den ammunition skytten eventuelt selv lader."



Det var da rart, at de kunne komme med en soleklar udmelding.
Det havde de nu også lovet, men ting tager jo tid, SUK......

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Så er det endeligt helt klart - der bliver KUN kigget på hvilket kaliber riflen er ! Jeg fik nemlig følgende svar fra DJ:

"Der har været en del tvivl omkring ammunition til riffelprøver, efter bladet Vildtinformation udkom, hvor der teksten var forkert formuleret iht.

bekendtgørelsen om jagttegn. Det er denne bekendtgørelse der er basis for selve riffelprøven, og den riffelprøverne bliver afholdt efter.

I nævnte bekendtgørelse § 15, stilles der kun krav til kuglevægt og anslagsenergi, der stilles ikke nogen krav om kugletyper.

Derfor er det lovligt at gå op til riffelprøve med fuldkappet ammunition, når kalibre overholdernævnte krav. Derfor er eneste kontrol fra prøvesagkyndige at prøven aflægges med en lovlig kaliber, der stilles ikke krav til dokumentation for kuglevægt og anslagsenergi, derfor er er også muligt at stille op med den ammunition skytten eventuelt selv lader."

Mvh
Kenneth



Det må vi så håbe, at selv den mest emsige prøvesagkyndige er ening i.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#27
Tjaa... Jeg har ihvertfald før hørt at en person blev afvist fordi den rygsæk han havde med som støtte var mørkeblå "og altså ikke jagtlig relevant"

Sååå man kunne jo risikere at få en "emsig" prøve"sagkyndig" der skal spille "viis"[xx(]

Jeg forstår personligt ikke hvorfor man ikke forbereder sig så grundigt som overhovedet muligt til riffelprøven og forsøger at tage sig sine forholdsregler m.h.t. "fortolkningsmæssige" problemer.

Jeg ville da bare ofre den pakke fabriksammo... og se den ekstra indskydning (eller 2) som træning istedet for "besvær"[Big Grin]
(findes der noget mere tilfredstillende for en riffel-autist end en vellykket indskydning med et minimalt patronforbrug???[Smile])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Tjaa... Jeg har ihvertfald før hørt at en person blev afvist fordi den rygsæk han havde med som støtte var mørkeblå "og altså ikke jagtlig relevant"

Sååå man kunne jo risikere at få en "emsig" prøve"sagkyndig" der skal spille "viis"[xx(]

Jeg forstår personligt ikke hvorfor man ikke forbereder sig så grundigt som overhovedet muligt til riffelprøven og forsøger at tage sig sine forholdsregler m.h.t. "fortolkningsmæssige" problemer.

Jeg ville da bare ofre den pakke fabriksammo... og se den ekstra indskydning (eller 2) som træning istedet for "besvær"[Big Grin]
(findes der noget mere tilfredstillende for en riffel-autist end en vellykket indskydning med et minimalt patronforbrug???[Smile])


Med hensyn til hjælpemidler, så tjek lige denne side:
http://www.jaegerforbundet.dk/679

Og husk så på at det ikke er den prøvesagkyndige der dumper dig.
Det er sørme dig selv.
En prøvesagkyndig skal følge reglerne.
Riffelprøvesagkyndige bliver selv kontrolleret af udsendte kontrollanter. [Wink]

JPL
JPL
Svar
#29
Hej: Jeg har oplevet at en prøvesagkyndig har ladet en dumpe, fordi han KUN havde skudt 5 skud. Aspiranten kunne se i sit kikkertsigte at han havde 5 GODE træffere, som er prøvens minimum´s krav, og derfor skød han ikke det sidste 6. skud. Eneste svar fra prøvesagkyndig var; jamen du har jo ikke afgivet 6 skud [Sad] (en emsig prøvesagkyndig: JA) Det var, hvad den sagkyndige forlangte; 6 afgivne skud hvoraf mindst 5 SKAL være indenfor træf-området [^]
Min anbefaling er; Gør hvad der skal gøres til prøven. Skyd 6 SKUD, alle helst som træffere, se bort fra om det er trænings-ammo eller jagt-ammo.
Om hver patron koster en 5ere eller 10 kr. er i den sammenhæng kun pebernødder

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Hej: Jeg har oplevet at en prøvesagkyndig har ladet en dumpe, fordi han KUN havde skudt 5 skud. Aspiranten kunne se i sit kikkertsigte at han havde 5 GODE træffere, som er prøvens minimum´s krav, og derfor skød han ikke det sidste 6. skud. Eneste svar fra prøvesagkyndig var; jamen du har jo ikke afgivet 6 skud [Sad] (en emsig prøvesagkyndig: JA) Det var, hvad den sagkyndige forlangte; 6 afgivne skud hvoraf mindst 5 SKAL være indenfor træf-området [^]
Min anbefaling er; Gør hvad der skal gøres til prøven. Skyd 6 SKUD, alle helst som træffere, se bort fra om det er trænings-ammo eller jagt-ammo.
Om hver patron koster en 5ere eller 10 kr. er i den sammenhæng kun pebernødder


Som sagt: En prøvesagkyndig skal følge reglerne, ellers..

Klagevejledning:
Den prøvesagkyndiges afgørelse om ikke bestået prøve, kan inden fire uger efter prøvens aflæggelse påklages til:

Skov- og Naturstyrelsen
Frilufts- og vildtforvaltning
Haraldsgade 53, 1
2100 København Ø

JPL
JPL
Svar
#31
Hej Kenneth

Du kan jo også eventuelt give den prøvesagkyndige et kald om hvordan han fortolker reglerne. Det må da vist være den hurtigste vej til et brugbart svar, hvis myndighederne ikke kan give ordentlig besked. Ellers er der ikke andet for end at tage ud og købe ammunitionen der med sikkerhed er gældende.

Held og lykke med prøven, og husk nu at skyde meget inden prøven og efter før jagt påbegyndes. Det er jo ligesom kørekortet, selvom man har det, er det ingen garanti for at man kan køre bil [Wink]
Svar
#32
Citat:quote:

Du kan jo også eventuelt give den prøvesagkyndige et kald om hvordan han fortolker reglerne.


Det har jeg også tænkt mig at gøre, i lyset af den usikkerhed der er i at alle instruktører har samme opfattelse af reglerne.

Tak for alle forslag/svar [Smile]

Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)