Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel
#21
Citat:quote:

Originally posted by Leo

i det ene skud, som jagten helst skulle ende med!

Umage gir' mage.



Ene skud..... Nej Tak [Wink], vil gerne have flere Rensdyr med hjem på en tur [8D] Og de er så svære at få til at stå på række..... [:o)]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Der findes jo en løsning som giver flere muligheder her.

Hvis du kan nænne at få drejet gevind i piben, så kan du jo bruge riflen med og uden rekylbremse. Du er også med den løsning fremtidssikret til den dag vi får en mere nuanceret lovgivning vedr. lyddæmpere. En lyddæmper reducerer rekylen ligeså godt som en rekylbremse, og naboskytterne på skydebanen vil elske at du bruger den.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Helt enig. Lyddæmper er sagen - reducerer rekylen som en rekyldæmper og mindsker støjen.. Helt idiotisk at det ikke er tilladt på jagt. Men nu hvor det er blevet tilladt i vore nordiske nabolande så kommer det vel forhåbentligt snart også til DK..
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Helt enig. Lyddæmper er sagen - reducerer rekylen som en rekyldæmper og mindsker støjen.. Helt idiotisk at det ikke er tilladt på jagt. Men nu hvor det er blevet tilladt i vore nordiske nabolande så kommer det vel forhåbentligt snart også til DK..



Nu håber du på fornuftige politikkere.... [:I] Jeg har en Storebæltsbro til salg, vil du købe den? [:o)]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Helt enig. Lyddæmper er sagen - reducerer rekylen som en rekyldæmper og mindsker støjen.. Helt idiotisk at det ikke er tilladt på jagt. Men nu hvor det er blevet tilladt i vore nordiske nabolande så kommer det vel forhåbentligt snart også til DK..



Nu håber du på fornuftige politikkere.... [:I] Jeg har en Storebæltsbro til salg, vil du købe den? [:o)]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...



ha, ha. Ja det er måske for meget at forlange at de også skal have noget mellem ørerne.. Men det man ikke har mellem ørerne, det må man jo have i bukserne - bare spørg socialdemokratiets ungdom[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Men ang. lyddæmpere så er de jo svære at argumentere imod. Især i lillebitte Danmark med så mange sarte ører overalt...
Hvis argumentet imod er, at krybskytter vil drage nytte af lyddæmpere til deres uhæderlige forehavender, så er det da bare at meddele, at det har de da allerede gjort i mange år.. De spørger da ikke om lov[Smile]
Svar
#25
jeg har sådan set ikke noget imod lyddæmpere - men jeg har meget imod udseendet på disse.
Er dog skuffet over, at man stadig skal have høreværn på - så effekten er jo begrænset. Men det er måske den sidste ødelæggende støj som får naboen ud af sengen den tidig 16. maj for så at blive jagtsur...[^]

Men det må være en fordel m.h.t. fritstående skydning - piben bliver tungere og dermed skydningen bedre.

Kan man også få disse muffedisser til haglsprederen - det må da se endnu mere sprøjst ud [^]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#26
Har du ikke prøvet en riffel med dæmper??
For det skal opleves, - der er STOR forskel.
En 243 Ackley Impr. bliver som en salonriffel. Ja, det er fortsat tilrådeligt med høreværn (som ved salonriffelskydning), men hvis du antyder, at der ikke er forskel mellem en 243 AI og en salonriffel, så har du vist allerede mistet hørelsen[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Bruger dæmper på sæljagt i Norge. Kan nu skyde flere sæler efter 1. skud uden at skræmme de andre på skæret fra sans og samling.. Jeg gentager - der er stor forskel. Og det gælder også for naboen til skydebanen...
Svar
#27
Men jeg har forstået det sådan at den "kun" dæmper ca 20 DB og så ligger en jagtriffel stadig over en startende jetmaskine.
Men 20 DB er da en hel del.
Jeg tager det med den fritstående til mig igen - for blæser det så tager vinden jo voldsomt fat i denne anordning...

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#28
En sænkning på 20 dB svarer til en nedsættelse af lydtrykket med omtrent 99%. Forskellen for dine trommehinder modsvarer med andre ord forskellen på at tabe en kanonkugle på hhv. 10 kg og 100 g på dine tæer.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#29
I know ... Decibel-skalaen er opbygget logaritmisk.
Men uanset så ligger vi stadig over smertegrænsen som jeg har forstået det - den er vist 125 DB, og selv med en dæmper på kommer den ikke under.

Ulempen kunne resultere i at man så er tilbøjelig til ikke længere at bruge høreværn. Men omvendt er der jo også mange som "overlever" uden høreværn og uden dæmpning, og når der så er gået nogen år så har mange af dem en indbygget hyletone i hovedet.

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

En sænkning på 20 dB svarer til en nedsættelse af lydtrykket med omtrent 99%. Forskellen for dine trommehinder modsvarer med andre ord forskellen på at tabe en kanonkugle på hhv. 10 kg og 100 g på dine tæer.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Hej Høgh

Det gør ikke ondt i ørene at skyde med en god dæmper hvis det foregår i fri luft uden nærliggende reflektionskilder.
Man skal heller ikke undervurdere betydningen af det "lydlæ" der forefindes bag en dæmper, specielt hvis den har en lidt større diameter

jbn
Svar
#31
Nej - det gør ikke ondt at skyde med lyddæmper. Jeg ved det, for jeg gør det. Når vi taler om impulsstøj som mundingsbrag, er risikoen for høreskader ved 125-130 dB forsvindende lille. Men bevares - skal man skyde mange skud f.eks. i forbindelse med træning er høreværn under alle omstændigheder anbefalelsesværdigt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#32
Hvis man ikke passer på, så kan det komme til at gøre ondt.

Er man først én gang, som jeg, blevet støjoverfølsom, så er det slut.

Jeg skal helst benytte både propper og kopper, når jeg skyder med riffel, hvis tinnitus'en skal holdes i ave ...

For ca. 8 år siden skød jeg det sidste skud uden kopper, og det var kun fordi det var en buk, der var anskudt af en anden jæger, som skulle aflives inden den forsvandt ind til naboen. Ellers har jeg brugt værn uden undtagelse i mange, mange år.

Jeg husker stadig smerten, da skuddet gik og det var kun en 222Rem [V]

Det koster lidt flere kroner end øre®, at bevare det man vil høre ...

Hvabeha'r[?]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

En sænkning på 20 dB svarer til en nedsættelse af lydtrykket med omtrent 99%. Forskellen for dine trommehinder modsvarer med andre ord forskellen på at tabe en kanonkugle på hhv. 10 kg og 100 g på dine tæer.



God sammenligning[Big Grin]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Claxel


Det koster lidt flere kroner end øre®, at bevare det man vil høre ...





Poesi [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#35
Ja, Høgh's indlæg er både illustrativ og poetisk, men ikke desto mindre vil jeg påstå, at det er stærkt overdrevet ( hvilket jo til tider kan fremme forståelsen )
Det er korrekt at dB skalaen er logaritmisk opbygget. Hver gang lydenergien fordobles lægges 3 dB til. MEN en fordobling af LYDTRYKKET kræver at man lægger 6 dB til. Dertil kommer, at det menneskelige øre "opfatter" en fordobling af lydtrykket som 10 dB.
Dvs. at når vi, som i dette tilfælde har en ændring på 20 dB, så opfattes det af de fleste som en dæmpning på 4 gange.
Så Høgh, efter min mening, så vejer din kanonkugle 2,5 Kg, når den lander på dine pusselanker - og det gør da også ondt!
- Og bortset fra det, så opfatter mine ører det bestemt som om dæmpninger er større end 4 gange, når de lytter til et lyddæmpet skud!
Jeg tror, dæmpningen er større, men jeg har ikke noget at have det i. Måske der er tale om lydimpuls og det opfattes anderledes!?

Umage gir' mage.
Svar
#36
Nu er det vel ikke interessant hvor meget det opfattes som men den skadelig virkning? og den skadelig virkning afhænger vel sammen med energi og ikke lydtryk? Selv om man selvfølgeligt kan sige lydtryk er en funktion af energi, er det interessante hvor meget energi øret bliver udsat for? Og i den sammenhæng er høgs indlæg vel okay præcist?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#37
Nej, det er effekten, som ødelægger!
Men skal man ind i den diskussion, så skal man også til at vægte de forskellige frekvenser - det som måles i dB(A) Et lydtryk på et vist niveau skader mere ved 1000 Hz end det samme niveau ved 10 kHz.

Men i realiteten synes jeg da netop, at det mest interessante er, hvordan det opfattes!

Umage gir' mage.
Svar
#38
Er effekt ikke energi pr. tidsenhed?

Watt er da joule/sekund ...

Måske noget andet med lyd [^]

Jeg fik at vide af en audiolog, at impulsstøj ikke var så skadelig som vedvarende ...

Men da jeg fik smidt et kanonslag i hovedet, var der masser af energi og effekt i luften, jeg var i hvert fald godt gal [}Smile]
Det blev i kroppen, men burde nok have været kommet ud gennem knoerne [Wink]

Måske derfor jeg stadig er sådan en "hidsig" person [^]

PS. hedder det deciBell, fordi det ringer for ørerne [Big Grin]


K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#39
Nej, det forholder sig for lyd, nøjagtig som for f.eks. strøm, spænding og effekt. Men der bliver ofte brugt forkerte udtryk - der bliver sagt lydtryk, når man mener lydstyrke osv.
Hvis vi har en lampe, vi gerne vil have lys i, så skal vi bruge både strøm og spænding - og strøm ganget med spændingen giver netop effekten og dermed lyset. Vi kan altså fordoble spændingen 1000 gange - vi får stadig ingen lys, hvis der ikke går nogen strøm.
Ved lydtryk (som kan sammenlignes med strøm og spænding) svarer en fordobling til 3 dB.
Ved lydstyrke (som man kan sammenligne med effekt) svarer en fordobling til 6 dB.

Umage gir' mage.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)