Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harris Bipods
#21
Næ måske ikke[:I], men du kan vel tage lidt af gummidupperne også. Jeg har desværre glemt mine et eller andet sted efter vi var på læsø og skyde her i weekenden så jeg kan ikke gennemskue en anden løsning uden at have dem og kikke på. Jeg mener dog at mine havde lidt mere spillerum over gummidupperne end dine ser ud til at have.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#22
Hej!

Det var jo mig, der startede tråden i tidernes morgen, så her kommer mine erfaringer:

Jeg købte et par Harris model 25 S eller hvad de nu hedder - formentlig samme model som den Walnut har investeret i. De blev hurtigt byttet til et lign eksemplar bare i 9-13". Grunden hertil er, at 25'eren er ALT for høj når man ligger ned. Jeg fandt ud af, at jeg skød lige så godt siddende uden bipods som jeg gjorde med - nogen gange bedre! Derfor skulle jeg kun bruge dem liggende. Og her 9-13" perfekt! Min skydestilling bliver alt for ustabil hvis jeg skal for højt på albuerne. Dertil kommer at jeg ikke slapper af m.v.

Jo længere jeg kan komme ned dets bedre og her er 9" perfekt til trods for at jeg ret høj oghar lange arme og alt det der...

JAMO
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hej!

Det var jo mig, der startede tråden i tidernes morgen, så her kommer mine erfaringer:

Jeg købte et par Harris model 25 S eller hvad de nu hedder - formentlig samme model som den Walnut har investeret i. De blev hurtigt byttet til et lign eksemplar bare i 9-13". Grunden hertil er, at 25'eren er ALT for høj når man ligger ned. Jeg fandt ud af, at jeg skød lige så godt siddende uden bipods som jeg gjorde med - nogen gange bedre! Derfor skulle jeg kun bruge dem liggende. Og her 9-13" perfekt! Min skydestilling bliver alt for ustabil hvis jeg skal for højt på albuerne. Dertil kommer at jeg ikke slapper af m.v.

Jo længere jeg kan komme ned dets bedre og her er 9" perfekt til trods for at jeg ret høj oghar lange arme og alt det der...

JAMO



Hej JAMO.
Tak for et absolut brugbart svar [Smile] Jeg har faktisk haft 9-13" i søgelyset som afløser til liggende skydning.
Mvh Walnut
Svar
#24
På den sidste jagtfeltskydning var bipods ikke tilladt...
Får det Jer ikke til at overveje om I det hele taget skal bruge en sådan??

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

På den sidste jagtfeltskydning var bipods ikke tilladt...
Får det Jer ikke til at overveje om I det hele taget skal bruge en sådan??

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]



Jeg har, i al min uerfarenhed, en fornemmelse af, at det svinger en del, hvilke hjælpemidler, der tillades. Egentlig finder jeg det temmelig tumbet at forbyde brugen af Bipods. Er eks. vis liggende skydning jagtrelevant, er det vel ikke begavet at forbyde en god støtte, der er transportabel. Jeg tænker så mere i jagtrelevans end i konkurrencemoment.Risikomomenter skal vel mindskes og ikke øges.
Mvh Walnut
Svar
#26
Nu får jeg nok en over nakken [Big Grin]

For at provokere lidt - hvor meget bruger man den egentlig så til jagt[?]

Det er vel de færreste de skyder rådyr på en fodboldbane[?] [8D]
Diverse vækster vanskeliggør et fornuftigt brug til jagt - medmindre man har små højdedrag på sin jagt - og dem er der ikke så mange af i DK.

Hvis man kan få den højt nok op, og eks sidde i en havestol - ja så går det fint nok - men er det sådan I bruger den[?]
Er en skydepind ikke det mest anvendelige i virkeligheden...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Nu får jeg nok en over nakken [Big Grin]

For at provokere lidt - hvor meget bruger man den egentlig så til jagt[?]

Det er vel de færreste de skyder rådyr på en fodboldbane[?] [8D]
Diverse vækster vanskeliggør et fornuftigt brug til jagt - medmindre man har små højdedrag på sin jagt - og dem er der ikke så mange af i DK.

Hvis man kan få den højt nok op, og eks sidde i en havestol - ja så går det fint nok - men er det sådan I bruger den[?]
Er en skydepind ikke det mest anvendelige i virkeligheden...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]



Hej Halvautomat.
Jeg er ikke det mindste provokeret af dine indvendinger [Big Grin] Jeg har ikke selv brugt Harris på jagt. Jeg skyder helst fra stige eller tårn.
Jeg mener godt, at en Harris kan bruges i forbindelse med jagt. Når man lægger os ned og planter os på den flade, i forbindelse med Jagtfeltskydning, har jeg svært ved at se det fornuftige i at forbyde Bipods. For mig at se, kan det godt virke som en vrængen på næse af krykken som jagtrelevant. Der er måske lidt Perle-Pod over den [Wink][Big Grin]. Der er ingen grund til at diskriminere den som hjælpemiddel. Den er lovlig, og træner man med den, bliver den også et rigtigt fint og fortroligt værktøj. Skulle jeg bruge den til jagt, ville anvendelsen naturligvis tage udgangspunkt i situationen. Det kan også lade sig gøre at skyde med den på, uden at den er i brug.
Mvh Walnut
Svar
#28
Nu får jeg nok en over nakken

For at provokere lidt - hvor meget bruger man den egentlig så til jagt

Det er vel de færreste de skyder rådyr på en fodboldbane
Diverse vækster vanskeliggør et fornuftigt brug til jagt - medmindre man har små højdedrag på sin jagt - og dem er der ikke så mange af i DK.

Hvis man kan få den højt nok op, og eks sidde i en havestol - ja så går det fint nok - men er det sådan I bruger den
Er en skydepind ikke det mest anvendelige i virkeligheden...

næe, du har jo ret!!
en tobenet skydestok i fornuftig højde er det bedste til 95 % af jagtskuddene ( bortset fra skud fra tårne, stiger og biler )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#29
@Strøm
jeg har nu også altid ment, at det du skrev - var værd at hæfte sig ved... [Wink]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#30
Jeg er kommet med i en ny jagt her i den sydlige del af Skåne. I det terræn er bipods et must-have. I går var jeg afsted på reguleringsjagt på gæs sammen med en anden jagtkammerart og en af dagens konklusioner blev at det første min kære jagt kammerart ville gøre når han kom hjem var at bestille et sæt støtteben. Det var måske også lidt unfair at lade ham prøve mine... Som I sikkert kan gætte så er jeg blevet rigtigt glad for mine, og bil nødigt som mine kammerart skulle i går nøjes med en to-benet skydestok det er ikke stabilt nok.
Mvh.

Yeti
Svar
#31
Jeg har bestilt en Deben/ Harris Klon 9-13" Tilt hos Opticswarehouse.
Det er der god økonomi i [Smile]
Mvh Walnut

Superfast delivery [Big Grin] Den landede i dag 23.4 på min matrikel. [B)] Jeg var ikke hjemme, og den kan først hentes på det lokale "posthus" i morgen. Nå, jeg skal kun sove 1 nat [Wink][Big Grin]
Walnut
Svar
#32
Jo bipods synes jeg er meget anvendelig
har investeret i http://www.stoneypoint.com -> Rapid Pivot
har fordel :
- at de kliklås monterbare så bare at skifte ud på stedet (har den lange med som 'vandrepind' og den korte med i jakkelommen)
- meget fleksibelt gummiled der kan strække benene i næsten hvilken retning/vinkel man ønsker
- fuld pivot og drej som man ønsker

liggende : http://www.stoneypoint.com/products/bp_r..._bnch.html, brugt til hundyr i skotland 200-250m = super.., men på kortere hold er liggende stilling restriktivt mht 'overraskelser' bare lidt til siden

stående/siddende/knælende : http://www.stoneypoint.com/products/bp_r...nding.html, brugt stående på buk over mandshøje brændnæller og siddede på rygsæksstol til bæver på 120m = perfekt!

jeg synes det den mest fleksible løsning jeg kunnet finde og jeg behøves ikke bøvle med at få bipods af / på = kliklås = snuptag

købe de 2 sæt hos Rex (ved ikke om han stadig har dem) -> så jeg har et mount til hver af mine store riffler

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Jeg har bestilt en Deben/ Harris Klon 9-13" Tilt hos Opticswarehouse.
Det er der god økonomi i [Smile]
Mvh Walnut



Får vi så ikke lige en uvildig test af den, når den er landet [Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Jeg har bestilt en Deben/ Harris Klon 9-13" Tilt hos Opticswarehouse.
Det er der god økonomi i [Smile]
Mvh Walnut



Får vi så ikke lige en uvildig test af den, når den er landet [Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]



Hej Takleberry.
Den bliver testet, og jeg lægger resultatet af testen, af dette fuldstændig overflødige hjælpemiddel, ind [Wink][Big Grin]
Jeg har præcis den samme fornemmelse, som JAMO giver udtryk for. Jeg ønsker at komme længere ned og hvile, så der kan blive til et PowerNap imellem afgangene [Big Grin] Den liggende skydestilling med " forskæftehånden" under bagskæftespidsen er rigtig interessant. I siddende og liggende stilling mener jeg, at Bipods er løse skydestokke overlegne [8D] Jeg har også svært ved at se, at de skulle være mindre følsomme overfor ujævnt underlag end Bipods. Disse Bipods kan ofte reguleres særskilt på benlængderne med en stopskrue, hvilket giver mulighed for at justere over en 12-13cm.
Mvh Walnut
Svar
#35
Nu må I stoppe!!! Se bare hvad al jeres snak om bipods nu fik mig til at bestille http://www.site-secure.biz/accushot/cata...4oolsq6845
Mvh.

Yeti
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Nu må i stoppe!!! Se bare hvad al jeres snak om bipods nu fik mig til at bestille http://www.site-secure.biz/accushot/cata...4oolsq6845



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

" Den eneste effektive kur mod besættelse er besiddelse"!

Mvh Walnut
Svar
#37
[Image: DSC02359.jpg]

Jeg har i eftermiddag hentet de små Deben "krykker". Førstehåndsindtrykket er godt. Jeg har gransket dem nøje med Harris liggende ved siden af. Det hele virker nedskaleret i størrelse, men der er ikke umiddelbart forhold, der adskiller den i kvalitet fra den dyrere Harris. Mange komponenter ser du til at komme det samme sted fra.
Der er 6 faste stationer til indstilling af højde. Højderne er: 31,5 cm, 29,5, 27, 25, 23 og 21cm. Jeg monterede hurtigt uden problemer, og tiltfunktionen virker god. Tilt kan vælges fra med en tilspændingsskrue.
Det bliver kun til tørtræning denne weekend [:o)] Der er nemlig hjorte på menuen, når vi skyder på søndag.
Walnut
Svar
#38
Jeg har i dag afprøvet den lille 9-13" Deben Bipod. Det var en rigtig god oplevelse. Jeg kom, som forventet, ned i et lavere leje og fik en god kontakt til den frie hånd/ arm bagude. Jeg har afprøvet på højderne 23 og 25cm. For første gang skød jeg fra liggende stilling "1 plaster" grupper. De andre grupper var til 2 plastre. Jeg var ikke, under skydningen, helt tilfreds med skruen til fiksering af den vippebare funktion. Den første udredning af tilspændingsproblemerne gav ikke rigtig mening [:o)] Derfor blev det hele i aften sat under lys og lup [8)] Jeg adskilte den lille anordning for at finde ud af systemet, og det viste sig, at det ikke helt fungerer som først antaget. Den lille runde tilspændingsmøtrik virker ikke ved at den klemmer, men ved at den trækker indmaden i cylinderen sammen ved hjælp at en lille trækstang, der går igennem det hele. Jeg smurte indmad og gevind i fedt og samlede igen. Nu trækker den med væsentlig større kraft, og vippeleddet kan fikseres stramt.Jeg har ikke afprøvet stabiliteten på andre rifler end den lille Sako.
Derfor kan jeg heller ikke, på nuværende tidspunkt, skrive noget om stabiliteten ved øget vægtbelastning med en tungere riffel.
Walnut
Svar
#39
Du skulle have kobt en Harris!!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#40
Dette handler ikke kun om Harris, men om bipods generelt.

Jeg har brugt og bruger indtil videre stadig Versa-pod både kort og til siddende. Jeg skyder klart de bedste grupper liggende på bipods med en eller anden form for support under kolben.
Derfor vil jeg vedblive at bruge dem til test af ladninger og lignende.

Men jeg synes, at have observeret en ændring, ikke kun af egenspredning, men også af middeltræf når jeg skifter fra bipods til fx skydning på 2-benet stok.
Har om ikke diskuteret, så i al fald vendt mine opleveelser, med flere formænd og ingen har foretaget videnskabelige tests, men alle havde den oplevelse, at indskød man på bi-pod kunne træfpunktet falde mellem 2 og 4 cm på 100 meter, når man skiftede skydestilling til fx siddende med 2-benet. Fra en tung riffel med medium patron.
Denne forskel er nok til at leve med, men ude på 200 meter hedder det 4-8 cm.
Jeg har også den oplevelse, at blot ved at der kommer et andet underlag under bipoden har det effekt fx fra en standplads med sten/grusunderlag og til bare lidt blødere underlag fx muldjord med græs på.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)