Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelprøve
#21
Problemet er, at de fleste rifler i en eller anden grad (nogen mere end andre) er følsomme overfor holdet på riflen i skudøjeblikket. Det er derfor ret væsentligt i det mindste at kontrollere (og evt. korrigere) sin indskydning fra en jagtrelevent skydestilling inden brug. Du kan med andre ord ikke regne med, at din indskydning fra en bænk også er den rette indskydning i forhold til de skydestillinger du anvender på jagt. Desværre.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#22
Om det er anderledes lysindfald, eller anderledes rekyloptag (eller begge dele) der er årsagen til ændringerne i træfpunktet ved skydning i ”rør” kontra udendørs anlæg, skal jeg ikke kunne bedømme.

Det jeg imidlertid ser som et problem er når en stor del af riffelprøveaspiranterne dumper pga. at indskydningen er foregået i et rør. Måske burde der nok oplyses lidt om at træfpunktet kan ændre sig ude i ”fri luft”.

mvh.
Swift
Svar
#23
Havde knægten til riffelprøve idag. Det gik fint, men vi havde også trænet en del og han skyder godt. Idag var der så lige pludselig nerver på[B)]. Sidemanden kommer ikke til at skyde, da denne ikke på noget tidspunkt havde kigget gennem løbet, så han blev lige bedt om at rejse sig og træde 3 skridt tilbage. Det påvirkede knægten og han sendte det første skud udenfor skiven -resten lå planlagt..

Vi var der i alt ca 1 1/2 time og jeg kunne forstå, at fleretallet af de dumpede, var dumpet på skydningen. Ligeledes kunne jeg på flere af de, på skydning dumpede,deltagere forstå, at de kun havde været 1-3 gange på skydebanen inden de gik op til prøven [xx(]..!!!??!!.( så tro pokker)
Sorry..men så synes jeg fa.... at man mangler respekten for prøven (og dyrene)// - at prøven måske forståes som en formalitet eller noget bureaukratisk halløj, som da lige kan overståes i en håndevending... Ville godt vide, om der er noget om RYGTERNE at prøven skal gøres mere krævende fra næste år..[?]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by DIB

Havde knægten til riffelprøve idag. Det gik fint, men vi havde også trænet en del og han skyder godt. Idag var der så lige pludselig nerver på[B)]. Sidemanden kommer ikke til at skyde, da denne ikke på noget tidspunkt havde kigget gennem løbet, så han blev lige bedt om at rejse sig og træde 3 skridt tilbage. Det påvirkede knægten og han sendte det første skud udenfor skiven -resten lå planlagt..


Hvis vi dumper en pga. våbenbetjening, (eksempelvis glemmer at kigge igennem løbet) beder vi vedkommende om at blive liggende på standpladsen, indtil de andre skytter er helt færdige med deres skydning.

Dette er netop for ikke at genere de andre skytter, som endnu ikke er færdige.

mvh.
Swift
Svar
#25
Aner ikke noget om forskellige procedurer rundt omkring i landet.

F.eks havde de fået at vide, at man måtte få skiven med sig hjem.
Jeg havde sagt til knægten, at han lige skulle tage et billede af skiven med mobiltlf. En bekendt til os ville gøre det samme med mobilen, men undlod ligeledes pga den givne information..
Så de tog ikke nogen billeder af skiverne ( det er nu også ligemeget[Wink]). Senere blev "dommen omstødt" og de kunne ikke få skiverne med.
Mindre vigtige forskelle i gennemførelsen af prøven,, spiller nu heller ingen større rolle,....( og noget nervøs/ bukkefeber får han nok alligevel engang, når bukken over alle, står i trådkorset...
Indtil da, finder han stor fornøjelse og glæde ved at komme på banen og træne.

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#26
Er det tilladt at komme med et lille "reklame" indslag her [8)]

Prøv lige at klikke på http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=4799

eller http://www.jaegerforbundet.dk/675

Er der så ret meget at tage fejl af [?]

JPL
JPL
Svar
#27
Nej vel...derfor var beskeden også genstand til ( positiv) forundring
[Wink] .

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)