Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtprøven skal måske ændres
#21
Det skal være et realt problem, før man ændre prøver og krav til jagttegn og våbentilladelse.

der ER et reelt problem. både med holdning og praktisk udøvelse.

holdningen er svær at ændre, men det praktiske er nemt: jagttegnet giver hvert år adgang til en skydeprøve til hagl , riffel eller sågar bue.
er denne prøve bestået er der ret til at jagte med denne ( eller disse )våbentype i et år

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#22
Jeg er helt sikker på, at de nye jægere i dag er betydeligt bedre rustede til at gå på jagt end vi var det i min årgang - dette takket være skærpede krav. Jeg har også oplevet nye tyske jægere som værende på et helt andet gennemsnitsniveau rent jagtfagligt end danske. Dette takket være betydeligt højere krav til den jagtlige uddannelse end i DK.
Jeg mener helt generelt, at der bør stilles rimelige krav til jægeres færdigheder - såvel teoretisk som praktisk. Og jeg mener IKKE, at det sker p.t., hvor et jagttegnskursus med lethed kan gennemføres på 3 dage. Jeg finder det skadeligt for jagtens omdømme, at vi stiller os tilfredse med et så lemfældigt og overfladisk uddannelsesniveau. Skal vi kunne forsvare vor særinteresse fremover, så må vi i det mindste fremstå som gruppe med et vist fagligt grundlag for at administrere vildt og våben. Det mener jeg ikke, at de nuværende krav lægger op til.
Som tidligere nævnt så er jeg sådan set enig med dig i, at det i den forbindelse er et stort problem, at mange ældre jægere reelt har købt deres jagttegn uden uddannelse. Men hvorfor stille mindre krav til disse jægere, blot fordi de har haft jagttegnet i mange år. Kan man ikke klare en grundlæggende jagtprøve, så burde man vel ikke gå på jagt - erfaren eller ej.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#23
Storm skriver at der er et reelt problem, men er det hos de nye jægere eller de gamle jægere?

For jeg aldrig hørt nye jægere der var ligeglad med lovgivningen, men jeg har mødt mange der har haft deres jagttegn i over 10 år, der har fundet på deres egen lovgivningen.

Men Storm forslag men at man skal vise sine skydeevner ved en skydeprøve hvert år, eller hver andet år eller hver femte år lyder logisk, for er det alle der har jagttegn du få fat i.

Høgh mener ikke at ikke der stilles rimelige krav til de nye jægere i dag, dette begrunder han med at man med lethed kan 3 dags kursus og få jagttegn.

Langt de fleste nye jægere har fulgt et kursus over en hel vintersæson, men der er rigtigt at der findes weekend kursuser om de lette ved jeg ikke.

De folk jeg kender har taget sådanne kursuser har været forretningsfolk, der har kunne betale kassen for kursuset, men så vidt jeg ved findes der også generhvervelse kursuser for kørekort over en weekend.

Dette er ikke optimalt, men at ændre prøven for de 95-98% andre der bruger en aften hver uge gennem i vintersæson er ikke rimeligt.

Jeg synes den jagtprøve der findes i dag er god og det eneste der kan diskuteres efter min mening er om man skal stille krav til træfsikkerheden.

Derimod synes jeg at der en masse jægere der har haft deres jagttegn i 15 år og længere, som ingen ide har om jagtlovgivningen i dag og de har sidst været på skydebanen for mange år siden og så griner de mens de siger det.

Det findes også rigtig mange dygtige jægere
Svar
#24
Hvor mange rutineret jægere har været op til en frivilig jagtprøve for nylig???

Dette synes jeg kunne være intersant at hører om
Svar
#25
Storm skriver at der er et reelt problem, men er det hos de nye jægere eller de gamle jægere?
begge

ps. det er nu heller ikke alle jagttegnslærene der står til et 13 tal.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by HWL

Dette er ikke optimalt, men at ændre prøven for de 95-98% andre der bruger en aften hver uge gennem i vintersæson er ikke rimeligt.



Vi er vel enige om, at alle jagttegnsaspiranter kommer op til den samme prøve - uanset om de har brugt en vinter eller 3 dage på at forberede sig. Mig bekendt er beståelsesprocenten på lynkurserne i omegnen af 100% - meget højere end beståelsesprocenten på aftenskolekurserne. Jeg tror ikke på, at lynkursisterne er mere intelligente end aftenskolekusisterne, men de er nok gennemgående ældre og mere motiverede - og så er det kursus de går på 100% koncentreret om at bestå jagtprøven. Intet andet.

Når det kan lade sig gøre er prøven for nem. Og det er et dårligt signal at sende til omverdenen.

Og hvis jeg ikke har udtrykt mig tilstrækkeligt klart hidtil, så kommer den her igen: Der skal naturligvis stilles de samme krav til alle jægere. Laver man en forbedret uddannelse/jagtprøve burde alle i løbet af en passende overgangsperiode passere prøven.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#27
Jeg tog mit kursus på 3 dage. Og jeg kan ikke se, hvordan en jæger, der har set på lysbilleder af svømmeænder i 25 timer mere end mig, er en bedre jæger. For hvor er lige garantien for, at han går ud og operationaliserer sin viden på en hensigtsmæssig måde, og dermed bliver en god jæger? Det, det handler om, er , at man kommer ud og bruger sit jagttegn. Er flittig på skydebanen, eksperimenterer med forskellig ammunition og i det hele taget finder ud af, hvad man kan, og hvad man ikke kan. Og lytter til de erfarne (de ansvarlige af dem vel at mærke) jægere under "feltmæssige" forhold. Og af den vej finder sin egen begrænsing.

Der er mig bekendt intet jagtkursus, der har en voliere fyldt med de de fugle, man kan se i pensum, og som eleverne så øver sig på at fjernkende i forskellige vinkler, hastighed, lysforhold mv.

PS: Apropos jægeretik: Den ene af de to bukke, der lå på Prins Henriks vildtparade på Bornholm var ikke brækket. Det synes en "3 dages jæger" som mig er rigtig dårlig stil. Jeg er helt overbevist om, at den lokale skovfoged var til stede, når vi taler royal jagt. Så hvor er garantien i så fald for god etik?

Og bemærk i den forbindelse, hvor dårligt skudt de var. Det skyldes også en eller anden kombination af dårlige skydefærdighed og holdning.
Svar
#28
carlos når der holdes jagt og der skydes mange dyr på statsskovdistrikterne er det simplethen ikke muligt at nå at brække dem alle før paraden. Jeg taler af personlig erfaring hvor jeg har stået og brækket kronvildt til kl 19-20 stykker om aftenen(paraden var kl 17) og tror mig hvis jeg kunne være komme før hjem så havde jeg gjord det.

Ud fra om man har et kort eller et langt kursus kan man ikke afgøre om en jæger bliver en god jæger. Det interessante er ikke hvor længe han har kikket på den forkvalede gråand eller hvor mange uinteressante jagthistorie han har hørt. Men ved et længere kursus får man mulighed(ikke sikkert den benyttes) for at få nogle flere moralske diskusioner. Hvilket giver en bedre moralsk fundament

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

carlos når der holdes jagt og der skydes mange dyr på statsskovdistrikterne er det simplethen ikke muligt at nå at brække dem alle før paraden. Jeg taler af personlig erfaring hvor jeg har stået og brækket kronvildt til kl 19-20 stykker om aftenen(paraden var kl 17) og tror mig hvis jeg kunne være komme før hjem så havde jeg gjord det.


På den ene jagt jeg har været på i en statsskov, blev dyrene brækket før næste såt gik igang. Generelt synes jeg at en del af de traditioner der er omkring vildt er temmelig uhygiejniske. Hvis båndet stoppes i 20 minutter på et svineslagteri, skal der tages prøver ud til bakteriologisk undersøgelse af de dyr der er skudt, men endnu ikke har fået taget tarmene ud. Hvis man ikke kan nå at brække inden paraden, så må paraden vente! Kødet skal ikke ligge og blive fordærvet fordi der sakl blæses over det. Bakterier er ikke bange for hornmusik [:o)].
Dette er ikke en kritik af Skovfogdeelev Christensen. Jeg er ret sikker på at det ikke er elverne der tager beslutninger om rækkefølgen på en jagt.

P.S. Hvad er der skal ske med ham der staver d i gjort [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Bakterier er ikke bange for hornmusik


[Big Grin][Big Grin][Big Grin]Dette citat er hermed nomineret i kategorien - DRALF-guldkorn 2008[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by ujensen
Dette er ikke en kritik af Skovfogdeelev Christensen. Jeg er ret sikker på at det ikke er elverne

P.S. Hvad er der skal ske med ham der staver d i gjort [Wink].



Det samme som ham der ikke vil kritisere elverne... [Big Grin]

Blæse det et stykke..
Hestens død f.eks. [Smile]

JPL
JPL
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by ujensen
Dette er ikke en kritik af Skovfogdeelev Christensen. Jeg er ret sikker på at det ikke er elverne

P.S. Hvad er der skal ske med ham der staver d i gjort [Wink].



Det samme som ham der ikke vil kritisere elverne... [Big Grin]

Blæse det et stykke..
Hestens død f.eks. [Smile]

JPL



Pis også. Jeg havde læst mit indlæg igennem for sådanne svipsere (det SKAL man når man gør sig lystig over andres svipsere). Så ville jeg lige sikre mig at det ikke kom til at se ud som om jeg var ude efter eleven [B)][Big Grin][:I],

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#33
ujensen hvis du ikke skulle have bemærket det går jeg ikke så forbannet meget op i min stavning fordi jeg simplethen påtrods af længere tids skolegang( 14 dage ca.) ikke har lært at stave. Allerede ved at jeg bøffer at stave skovfogedelev rigtigt burde jeg være kommet enhver kritikker i forkøbet ved at indrømme stavning ikke er min stærke side, så jeg holder mig til jagt[Big Grin]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#34
Ét punkt, hvor man i hvert fald burde stramme op - og hvor det også burde være praktisk la'siggørligt - er riffelprøverne. De er alt for lette set i lyset af, at haglbøsserne i støt stigende omfang bliver skiftet ud med rifler på efterårsjagterne (eller er det kun i min omgangskreds??).

Jeg har dælme været på mange jagter, hvor en stor del af de riffelbærende deltagere aldrig har skudt til bevægelige mål med riffel. Det er naturligvis den enkeltes ansvar, men med en skærpet riffelprøve, der minimum også rummede stående skud og ideelt også skud til løbende mål, ville den praktiske påklædning da være en smule bedre - og dumpeprocenten givetvis højere. Og jeg ved godt, at der langt fra er hjortebaner nok til, at det kan gennemføres fra den ene dag til den anden. Men hvis det blev lovkrav, kunne man måske tænke sig at der blev frigivet lidt centrale foreningsmidler til drift af lidt flere baner.

Uanset hvad, mener jeg at den stigende brug af rifler på fællesjagter er et sikkerhedsanliggende - både for jægere og vildt - som djf burde forholde sig (mere) aktivt til.

/bundgaard
Svar
#35
Revision indenfor de næste par år

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#36
Det er som med kørekort. Man skal først rigtig lære det, når man har bestået... Umuligt at lære ALT på et jagttegnskursus. Hvad man så skal vægte vigtigst, kan diskuteres. Og der er jo meninger, som der er folk.

Den største hæmsko er nok underviserne..... Ham jeg for knap 20 år siden tog jagttegn hos, var da en gammel skolelærer. Han gik, og går på jagt, hvilket er irrellevant. Blot han kan pensum. Jeg synes, man ofte støder på folk, der har det med at præge undervisningen af deres egne heltegerninger. Som 15 årig er man lettere at dupere....

Der er vel ingen grund til, at gøre tingene mere besværligt end højest nødvendigt.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#37
Monkey see, monkey do.
Praktisk erfaring er nu det nemmeste af lærer af for det fleste, og de 50 skud man skal skyde for at bestå det nuværende våbenkursus er alt for lidt.
Jeg syntes det ville være fint det kom lidt krav til at kunne ramme, men alt indefor rimelighedens.
At forvente nyudklækket jægere skal kunne lave 40/40 ville ikke være i orden.
Så en kombination af bedre skydetræning til nyopstartede, "mester" lærer med erfarne jægere, evt komme med som klapper på en statsjagt med skovfoged eller ligende.

Bare en tanke

Kokken
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#38
Ville det være helt ved siden af at sige at der skulle være absolut mest fokus på de dyr man rent faktisk må skyde i diverse jagtperioder istedet for fokus på dem der er fredede ? Det er jo ikke fordi det drejer sig om specielt mange. Ville prøven blive lettere eller nemmere hvis den primært omhandlede de dyr man må skyde ? Jeg har selv undervist i over 10 år i IT-infrastruktur og ALT der ikke har relevans for eksamen for mine kursister skal sorteres fra da det er bevist at den mest positive indlæring sker med det man må og ikke det man ikke må.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#39
Obligatorisk skydeprøve hver 5. år med både riffel og hagl.
Ikke bestået prøve skal resultere i øjeblikkelig udelukkelse fra jagt med våbentypen, indtil prøven er bestået.
Det vil holde skydefærdighederne friske, og loden-jægerne vil finde sig en anden hobby. (Sikkert golf) hvor de også kan blære sig med dyrt udstyr, som de ikke har en kæft forstand på at anvende.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

Obligatorisk skydeprøve hver 5. år med både riffel og hagl.
Ikke bestået prøve skal resultere i øjeblikkelig udelukkelse fra jagt med våbentypen, indtil prøven er bestået.
Det vil holde skydefærdighederne friske, og loden-jægerne vil finde sig en anden hobby. (Sikkert golf) hvor de også kan blære sig med dyrt udstyr, som de ikke har en kæft forstand på at anvende.



Hvorfor skal man ikke også til en teoretisk jagtprøve hvert 5. år? Der sker jo trods alt også en løbende revision af jagtloven.

Skal man ligeledes op til en køreprøve hvert 5. år, og hvis man har kort til flere ting, så skal det velsagtens også eksamineres?

Hvad med svendeprøver, studentereksaminer, speedsbådskørekort, kandidatgrader etc. bør man ikke også til en ny prøve hvert 5. år i det?

Er det simpelthen det vores land står og mangler, flere og flere test og prøver? Er det det vi skal bruge vores resurser og skattepenge på? Og så skære ned så de gamle kan komme i bad hver 4. uge og vores børns skoler bliver forringet endnu mere, alt sammen mens skatter og afgifter stiger til nye højder? Hvad er formålet med det, hvad skal det gøre godt for rent samfundsmæssigt?

Det var mange spørgsmål, men jeg har bare meget svært ved at se formålet med ekstra prøver.

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)