Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtprøven skal måske ændres
#41
Det er for at vedligeholde den høje danske jagt moral og etik!
h
Hogmeister
Svar
#42
Jeg synes det er fint med en skydeprøve en gang i mellem - jeg vil dog ikke sætte interval på hvor tit de skal fornyes, men jeg er faktisk imod det system vi har nu, hvor man kan bestå en riffelprøve som eksempelvis 18 årige og de næste 40 år står riflen i skabet og samler støv for derefter at blive taget ud og så fare på jagt.
Jeg skal hvert i april til en skydeprøve i Polen for at kunne få udeleveret min grønne licens - beståes prøven ikke er der bare ingen jagt - længere er den ikke
Svar
#43
Der er sandelig mange sjove indlæg. Jeg tjekkede lige, om det var off topic...

Nogle gange drages man til at tro, vi jægere er hinandens største fjende. Og det skorter jo ikke på fordomme....

Lodenjægere og dyrt udstyr bl.a.. Haha. Hold nu op. Det sgu morsomt. Og slet ikke fordømmende. Måske vi skulle lære acceptere hinanden trods forskelligheder, og stå stærkere. MEN misundelse, bedrevidenhed og mangel på respekt for hvad andre gør er et af menneskehedens store problemer....

Og egentlig fristes jeg til at tro, der er mange der er så ivrigte efter at vise, hvor gode de er til at skyde. Og det sætter den egentlig grund lidt i skyggen. Man burde vejlede og hjælpe hinanden.

Alle kan skyde forbi. Alle kan komme til at anskyde et dyr, der så løber videre. Det sker desværre. Og det er bestemt aldrig rart. Og det hjælper meget lidt, når brokhovederne kommer til. Måske man skulle tænke på ens holdninger. Og anskue tingene på en anden måde. Til alles bedste....

Og så glem fordommene. Bare fordi man kommer med en fed skyder, der har kostet kassen, betyder det jo ikke, man ikke kan skyde. Og skulle tøjet være flot og nyt, kan man vel sagtens være en god jæger.
Svar
#44
@mrhunt - Der tager du helt fejl. Hvis man har en relativ ny bøsse, som oven i købet har været dyr, så er man ikke jæger, men blot en blærerøv der hellere burde spille golf.

Nej du, en god gammel Sauer s/s eller AYA Hunters Gun og en oilskinsjakke fra '84, måske krydret med et par bukser fra hjemmeværnet, så ved man sgu hvad man har med at gøre.

Udstyret siger alt og hvis det prismæssigt ligger over mit budget, så burde han holde sig fra jagt.[Wink]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#45
@mp ironi er en god ting. Misundelse grimt og med til at skabe dårlig karma.... Humor er dog altid godt [Smile]
Svar
#46
Over 30 år på "jagtens marker" har desværre kun trukket linjerne hårdere op for mig...

Heldigvis er LANGT de fleste jægere jeg har mødt, været fornuftige mennesker (stort set uanset beklædningens alder og våbnets "blære-værdi")

Desværre er der en lille men vedholdende "skare" der gang på gang bekræfter mine fordomme..
De ankommer i reglen i en "hundefrisør-firehjulstrækker" på "spare-plader"
De er uden undtagelse iklædt enten den seneste "mode" i camouflage, eller uplettet Loden eller Tweed..
De er enten udstyret med en "træk og slip riffel" af germansk herkomst, i reglen med "exibitionist grade" "tyrkisk rodstykke" ELLER en tilsvarende tysk riffel med mere "konventionel betjening"
Spørger man dem hvor meget de træner med deres fine skydere siger de oftest noget i retning af: Jaaaa, jeg skyder jo så mange skud på jagt at jeg ikke rigtigt gider gå på skydebanen[xx(]

Jeg har også set den skydning mange af dem leverer på f.eks. trykjagter[xx(]

En hel del af disse "jægere" kunne gøre de andre fornuftige jægere en stor tjeneste ved at bytte deres "prale-jern" ud med nogle ditto Gaaaalf-køller...

Aller lavest på min liste er dem der møder op udelukkende for at "netværke" i "entrepeneur-kredse" så de kan få solgt nogle flere "Stein Bagger aktier"[xx(]
Den værste jeg har set af den slags havde et Eton colours slips på ... under Tweedjakken og en Eton "Clay pigeon" jersey..
Han havde bare fået dem sat lidt forkert sammen.[:o)]og havde helt sikkert ALDRIG været indskrevet på Eton College i Cambridge...
Skyde med sin Cogswell&Harrison kunne han heller ikke... men snakke ... det kunne han...[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#47
Nyjægere søges

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by mrhunt

Der er sandelig mange sjove indlæg. Jeg tjekkede lige, om det var off topic...

Me too - utroligt så pøblen står i kø for at få luftet mindreværet.....

[Image: bueskytte.png]
Svar
#49
Burde man ikke skippe rovfugle og bare kalde dem rovfugle istedet for at skulle kunne kende dem fra hinanden. De må ikke skydes, færdig.
Men ellers skal der være høje krav så det kun er dem, der virkelig vil det, der kan bestå jagtprøven. Så er vi fri for forretningsfolk og andre halvhjertede søndags-jægere, der alligevel ikke interessere sig så meget for jagten.
Svar
#50
USA bliver tit fremhævet som frihedens land herinde af visse og hvor undertrykt vi er af tåbelig lovgivning indenfor våben og vores ikke eksisterende muligheder for at dyrke diverse skæve hobbyer indenfor skydning.. Nu er tonen pludseligt, at vi pludseligt alle skal spille golf, hvis vi ikke er villige til at gennemgå mere og mere krævende prøver for at gå på jagt. Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og koble 5 måneders intensiv jægerkorps kursus med B.S iført for små gummistøvler efterfulgt af 100 spørgsmål om fredede fugles biologi sammen med 10 skuds skydeprøve startende fra cal.22 til og med 458 lott, så fårene virkeligt kunne blive skilt fra bukkene.?

Galde til side....

Skydeprøve med riffel hvert år. ja måske. Men som jeg fik at vide da jeg fik jagttegnet.:

" Det er først nu du skal til at lære at gå på jagt."

Uanset hvor meget man fylder på en prøve, så vil der altid være idioter der ikke forstår meningen bag lærings processen..

-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-Slog hovedet da jeg faldt i gryden som lille..
-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-Slog hovedet da jeg faldt i gryden som lille..
Svar
#51
[Image: 12.gif]
Citat:quote:

Originally posted by obelix

Galde til side....

Nope, den skal holdes flydende..............(Thomsen, Karl V.: Hold galden flydende, Århus 1957.)

[Image: bueskytte.png]
Svar
#52
Status

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#53
Det lyder da fornuftigt at man både skal have jagttegn der giver ret til at købe gevær og skydeprøve der giver ret til at gå på jagt med det. Gad vide om det kun er nyjægere der skal bestå skydeprøve, og om den kun skal bestås én gang?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#54
Umiddelbart har jeg ikke noget at indvende i forhold til de ændringer som blev fremlagt i vildtinformation. Jeg undrer mig dog over at man skal bestå en skydeprøve med haglgevær før man kan tage evt riffel- eller bueprøve. Hvorfor ikke lave en generel teori- og praktisk prøve og så kunne man tage skydeprøven med den våbentype, man måtte ønske at gå på jagt med. Der er vel ingen grund til at man skal kunne ramme med haglgevær, hvis man kun ønsker at gå på riffeljagt.
Svar
#55
Nyt undervisningsmateriale
til den nye jagtprøve


[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#56
Lovsamlingen klar

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#57
Fakta om haglskydeprøve

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#58
Fint med en haglskydeprøve. Men hvor er det dog åndssvagt at men skal ud og købe et gevær, træne sig op til at pestå prøve og derefter gå til prøve, hvis man bare vil gå på riffel- eller buejagt.

Citater:

"Ønsker man at jage med riffel, kombinationsvåben eller bue, skal man først bestå haglprøven og efterfølgende riffelprøven og/eller buejagttegn, inden man må gå på riffeljagt/buejagt."

"Man skal skyde med sit eget gevær og selv medbringe patroner."

Men lur mig om der ikke bliver blødt lidt op på den med at man skal skyde med sit eget gevær.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by ujensenMen lur mig om der ikke bliver blødt lidt op på den med at man skal skyde med sit eget gevær.


Instruksen for prøven siger at det kun er ved kombinationvåben der skal tjekkes tilladelse.
Så med lidt is i maven, kan man fint bestå med et lånt våben. [8D]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)