Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BUKKEJAGT 2008
#21
Hej, og tillyke til de heldige....

Var afsted igen imorges, og præcis til åbningstid træder en gaffel ud af skoven ca. 80 mtr. væk. Op med riflen, finde bladet og klemme... Han går ned på stedet, ramt af en Hornady 50 grs. SP fra min 22-250 Rem..
Vel fremme ser jeg et indgangshul på bladet og UDGANGHUL på den anden side, så det kan lade sig gøre med en 50 grs. ikke bonded kugle og 1-14 stigning..

Mvh. & Knæk Bræk til jer alle,

Søren
Svar
#22
Tillykke med de fine bukke. Her er så min. Junior skulle have sin debut og fik lov at komme med, og minsandten om ikke han så bukken før mig. Han var super stolt. Og det med rette. Perfekt kugle på bladet med gennemskud på 202 yards (150 grs. Lapua Mega, som jeg aldrig har prøvet før).

Mvh
/C

[Image: 17052008001-1.jpg]
Svar
#23
Lørdag morgen var jeg for første gang på jagt på et nyt lille revir.
Da jeg mødte op til skydetid gik der 2 små gaffelbukke ude i brakken, de fortrak dog efter et kvarters tid. Så var det muligt at pürsche op i slugten mod syd. Efter have stået i 2 minutter med overblik over slugten, kom der en pæn lille seksender frem, ca. 150 meter væk.

Skydestok og riffel var i klarstilling, så det var bare at vente.

Efter 5 minutter, og 50 meter nærmere, drejede han endelig af til højre og viste mig bladet. Det var dog delvist dækket af bevoksning, selvom jeg stod op. Han bevægede sig langsomt op af den højre skrænt, og endelig var der plads.
Bukken faldt på stedet og blev der.
Jeg havde ramt den lidt længere fremme end tiltænkt, så der skal nok skæres lidt fra bovene. Ellers et pænt udgangshul på 30 mm, fra min 6,5 træls med 155 g Lapua Mega.

[Image: Bukkejagt-2008006.jpg]

Da jeg havde brækket bukken og er ved at trække ham ned mod bilen stod der 70 meter borte et dyr - frem med kikkerten. Jo minsandten, en lille bitte seksenderbuk.
Jeg nærmede mig bukken langsomt og nåede helt ind på 10 meters afstand uden at støde ham, lidt efter listede han af og jeg kunne komme videre ned til bilen. Så tæt har jeg aldrig tidligere pürchet mig på en buk (og så endda med en anden buk i hånden)[8D]

Knæk & bræk
Karsten
Svar
#24
Tillykke til jer der har skudt bukke.

Jeg var så heldig at vinde d. 16 maj om morgenen, ved lodtrækningen i jagtforeningen. Jeg havde også fået en god plads, men jeg så ikke noget råvildt. Havde et kort besøg af en hedehøg, men det var også det mest interesante jeg så.

Knæk og bræk til jer alle.

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#25
16.05.08 første dag som bukke jæger med riffel efter at jeg I April købte min Schultz og Larsen og bestod riffelprøve.
En stor dag jeg havde ventet på i mange år - men det var ligsom ikke rigtigt blevet til noget med købet og tilladelsen. Så i en alder af 35 år stod jeg kl op kl 03 kørte til jagten jeg er kommet med i og skrev mig ind i vores jagtbog. Hængte mit navn på planen og jagten.

Jeg havde kun fået kigget på området et par gange og ikke på den del jeg besluttede mig for denne morgen. Jeg kig forsigtigt ned af sporet og ankom kl 04.35 til det åbne område med lavt græs. Med det samme så jeg 3 Råer der gik og essede uden af bemærke mig. Længere ovre på den anden side så jeg endnu 2 råer... jeg kiggede længe og kom på plads i hochsitzen ca 4 m over det åbne område. Timerne kig og jeg så et glimt af en spidsbuk. Som jeg lod gå. Det blev ikke til mere om morgenen.

kl 18 var jeg på plads i Hochsitzen igen. Dejlig aften! Jeg kom til at tænke på hvor ofte jeg egentligt sidder helt stille for mig selv og laver igenting i 3 timer? Ikke ret ofte.
Jeg udrede mig over at jeg ikke havde set råerne denne aften, for de var jo så rigeligt til stede om morgenen... 15 min før lukketid lød et spetakel igennem skoven. Fatter var på vej!? En flot 6 ender viste sig. Men jeg blev ikke rigtigt klar..... faldt nærmest i staver over hvor sej han så ud da han kom ud i det åbne.... Jeg undskylder med at han var rigeligt langt ude... 200 meter - men efterfølgende opmåling viste at han var inde på 130 meter.... så det kunne være nået. Han stod der med siden til at og var så ellers hurtigt borte igen.
MEN 5 min senere viste en anden flot buk sig heldigvis. Måske knap så stor - men meget flot. Jeg havde rigeligt tid til at få meget voldsom bukkefeber (så nu ved jeg hvad de snakker om....!) men jeg fik da afgivet skud på bladet på ca 125 meter. Han gik 25 meter og lagde sig så i græsset og forendte. Jeg var ude af mig selv af glæde - så nu forstår jeg bedre hvorfor I folk har været så vilde med at gå på bukkejagt.
Da jeg brækkede ham var der gennemskud af hjertet så det kunne jeg godt være bekendt. En bukkejæger er trådt ind i flokken!
K.
Svar
#26
Citat:quote:

Jeg var ude af mig selv af glæde - så nu forstår jeg bedre hvorfor I folk har været så vilde med at gå på bukkejagt.
Da jeg brækkede ham var der gennemskud af hjertet så det kunne jeg godt være bekendt. En bukkejæger er trådt ind i flokken!
K.


Tillykke med den[^],og velkommen i flokken[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#27
Var ude Fredag morgen uden at se noget som helst ,Fredag aften var ligesom samme morgen,Lørdag morgen trak dynen mere end bukkejagten så det blev ikke til noget da vækkeuret ringede.

Lørdag aften kørte jeg til et andet stykke vi har ,men forventningerne var ikke store da 2 af naboerne havde skudt buk om morgen den 16,men de blev gjort til skamme for der så jeg 5 forskellige dyr og blev skældt ud af et af dem da jeg listede ind på et af dem .Så kunne man lige så godt køre hjem og på vejen tilbage til bilen sprang der en spidsbuk ud af sprøjtesporet.

I morges var jeg samme sted ,men der blev forventningerne endnu mindre da der ca 10 min efter skydetid lød et brag ovre fra naboen [Sad][Sad], men aligevel så jeg 6 forskellige dyr men ingen med noget på hovedet .Så kl 7.45 gik det til bageren og hjem til kaffe.

Energien og lysten til at tage afsted i Aften var næsten på 0 punktet da det var begyndt at regne ,men afsted kom jeg så 3 dyr ude på små 500 meter og mens der blev fokuseret på dem sprang han ud af rapsen og stod pludselig 20 meter væk og stod og kiggede op i hochzitsen ,sad bom stille mens han vejrede hvad det var som ikke var normalt, efter ca 45 sek beslutter han sig for af luske af ,ned med kikkerten og op med riflen snellen stukket og han stopper små 65 meter væk finder ham i kikkerten og bang ,han faldt for en lidt højt placeret Nosler ballistisk tip fra 222 på 55 grain og der var ingen udgangshul .H an faldt kl 20.46.

[IMG][Image: DSC00120.jpg][/img]

[IMG][Image: DSC00122-1.jpg][/img]

[IMG][Image: DSC00123.jpg]
[/img]

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Nu også med 45/70.
Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#28
Tillykke Jan [Big Grin]

Troede ikke du overhovedet kunne skyde med noget uden rekyl som en kanon [}Smile][}Smile][}Smile]

Hilsen Steen
Svar
#29
Jo - min bukkejagt blev også overstået i weekenden - næsten.
En mindre ulige sekender på det ene revir lørdag aften og en 6 ender på det andet revir søndag morgen.

Det tredje revir får lige lov at ligge lidt hen. Vil nok gerne lidt på bukkejagt i sommerferien også, og så går det jo ikke at skyde bukken allerede inden sæsonen når at komme rigtig igang... [:I]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#30
Hej[Big Grin]Havde da ikke lige set denne spændende topic. Jeg sad på premieremorgenen i en stemningsfuld grøn eng ved mosen.Et par smaldyr trak netop ud af området, da jeg ankom. Råen, der gik bagest, var meget opmærksom på et tæt hegn i nærheden. Hun standsede mange gange og vendte sig.Næsten samtidig med at hun forsvandt i fjerneste hjørne, gik en buk igennem hegnet. Han sprang over en grøft og entrede den eng, som jeg sad i. Jeg fulgte den i ca. 15 min. igennem riffelkikkerten, mens jeg ventede på, at han skulle trække fri af den lavning han gik i. Rygstriben blev bredere og bredere, og pludselig var han helt fri til skud. Han tegnede diskret for en bladkugle og gik ca. 5 m. ,inden han stille lagde sig . En smuk, lang og intens oplevelse. Dette er først min anden buk.
[Image: DSC010021.jpg]
Walnut
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Tillykke Jan [Big Grin]

Troede ikke du overhovedet kunne skyde med noget uden rekyl som en kanon [}Smile][}Smile][}Smile]

Hilsen Steen



Jo Steen det kan jeg ,men det kunne jo have været ligeså spændende med 45/70

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Nu også med 45/70.
Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#32
Så fik jeg også en buk. En fin, lille gaffel, 16 kg. brækket. Skudt med .308 WIN 12 gr. Lapua Mega. Flugtdistance=0.
[Image: buk2008.jpg]

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#33
så var jeg sku også heldig at skyde en buk. skød den i går aftes efter at have siddet i ca 20 min. afstand ca 60 meter, perfekt hjerte kugle. brugte min sako 75 i kal 223 rem. ladet med en barens tsx 53 grains. super lille kugle[Wink] bukken er en fin gaffel i ørehøjde, og med mange perler. så nu er min bukke jagt reddet[Big Grin]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#34
I morges lykkedes det også for mig at skyde en buk, jeg har set fem forskellige bukke men holdt fingeren i ro i håb om at der var en større, som i kan se kom han i morges og faldt for en god kugle på 160 meters afstand

[IMG][Image: IMG_0351.jpg][/img]

[IMG][Image: IMG_0347.jpg][/img]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#35
tillykke med den flotte buk, jakob

det er dejligt, når en jæger kan gemme patronen til der ses en skudbar buk[Smile][Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#36
Tillykke med alle fin bukken skudt og postet her om tråden [^] og held og lykke til alle stadig jagten for deres buk.[Wink]knæk og bræk.

vh..........Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#37
Tillykke - super buk [8D]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#38
Tillykke med bukken til "SAKO-Jakob"
Er det samme buk på begge billeder? Jeg syntes den på det nederste billede ser væsentligt bredere ud-måske er det bare vinklen der snyder.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Tillykke med bukken til "SAKO-Jakob"
Er det samme buk på begge billeder? Jeg syntes den på det nederste billede ser væsentligt bredere ud-måske er det bare vinklen der snyder.

Hilsen Ulrik



Tak.. Ja det er den samme.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#40
Flot buk fin riffel[8D]

Min Varmint fik også en buk den 16. maj

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)