Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BUKKEJAGT 2008
#61
jeg ved godt det er for tidligt, men måske en af hvalpene var et bedre mål [:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg ved godt det er for tidligt, men måske en af hvalpene var et bedre mål [:I]

mvh
Strom



Det virker som om Poulsen har haft en god jagtoplevelse, fået en fin buk i fryseren og et trofæ der altid vil minde ham om denne oplevelse.
Jeg ved godt at der bliver skudt mange unge bukke i Danmark og at der er en del der gerne så at afskydningen blev lidt mere selektiv, men der går sku lidt for meget vildtforvalter/hjorteopdrætter og lidt for lidt jæger med plads til overraskelser i den engang imellem [V].
Dermed ikke sagt at man ikke kan lade en ung buk gå og håbe på at møde ham igen, det gør jeg selv. Jeg synes bare at man skal respektere andres jagtglæde. Hvis man derimod skyder sin 12. spidsbuk og bare er skuffet over at den ikke var større, mener jeg også at man skal lade ham gå.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#63
I mine øjne er den buk absolut en afskudsbuk. For mig at se er det ikke en årsbuk, og ligner bestemt ikke noget der var blevet til noget spændende[Wink]Tillykke med den[Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#64
Skotland-buk nr. 1.
Meget spids kugle ind bag højre bov og ud midtskibs i modsatte side. Gik ned i knaldet. Ikke nogen prangende buk men trods alt en fin afslutning på en lang og hård hillpurch.
Nosler Partition 140 gr i 6,5.
[Image: skotland1-copy.jpg]

Skotland-buk nr. 2
Ren bladkugle på 120 m. Gik de næsten obligatoriske 40-50 m med Nosler Partition 140 gr i 6,5'eren.
[Image: skotland2-copy.jpg]

/bundgaard
Svar
#65
Den lille gaffelbuk jeg skød var helt klart en afskudsbuk og jeg tror næppe den nogensinde ville have blevet til noget særligt. Derudover kan jeg nævne at jeg har set den en enkelt gang før, hvor den haltede. Da jeg slagtede den var der også arvæv i højre for kølle. Jeg nævner ikke dette for at forsvare at jeg har skudt en lille buk. Det er min 8. buk jeg skyder på de 15 år jeg har gået på bukkejagt. Jeg vil ikke benægte det kan ske igen da jeg ikke holder mig for god til at skyde en lille buk og desuden går jeg mere efter en god oplevelse end et stort trofæ. Det glæder mig dog utroligt meget at der er nogen der kan få ondt i r.ven over at jeg har skudt det "bette kræ" [Big Grin]og mener at jeg istedet skulle have brudt loven ved at skyde en rævehvalp. Jeg er sikker på personen vil give mig ret i(om nogen år efter at have tilegnet sig lidt erfaring i hvad der er værd at gemme på[8D]) at bukken ikke ville blive til noget særligt![Smile]
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen
Jeg er sikker på personen vil give mig ret i, at bukken ikke ville blive til noget særligt![Smile]



Nej nu blev den det i hvert fald ikke[Big Grin]

TILLYKKE med bukken Poulsen.

Men du lagde selv op til lidt "øretæver" da du i din 1. beretning måske lidt undskyldende skrev; "bukken er ikke noget særligt"

Så er det, at vi er nogen som spørger os selv - hvis Poulsen ikke er glad for den, og ikke synes den er "noget særligt" - hvorfor hulen skød han den så[?]

Havde du i stedet skrevet at du var glad og stolt ved bukken og den jo nu udgjorde din buk for i år - så havde der ikke været nogen tvivl om, at ALLE havde løftet på hatten og med det samme havde ønsket TILLYKKE. Men det véd vi nu[Smile].

Jeg synes det er et vigtigt element i al bukkejagt, at den buk som man skyder, også er en buk som man er stolt og glad for - ellers tror jeg at man havde tjent bukkejagten bedst ved ikke at skyde.

Nå - jeg vil ikke starte en ny diskussion om bukkejagt på denne tråd - så TILLYKKE herfra til alle heldige og dygtige bukkejægere[Big Grin].

mvh
Korthår
Svar
#67
Tillykke bundgaard med de to skotske bukke. I mine bukkeøjne er det smukke dyr med flotte trofæer på toppen. Jeg har indtil nu skudt 2 bukke i alt på mine to sæsonner og håber resten af min bukkejægertid at kunne bevare glæden også ved de lettere trofæer.Hellere en mindre buk med en god historie/oplevelse end en stor buk (eller 7)skudt i hast med en guide i nakken.
Jeg går faktisk og pønser på en tur til Skotland efter 2-3 bukke.Der skal ikke være pres på. Konen skal med, så der skal laves combitur. Har du eller andre erfaringer med sådanne. Det kunne også være England.
Walnut
Svar
#68
Jeg er sikker på personen vil give mig ret i(om nogen år efter at have tilegnet sig lidt erfaring i hvad der er værd at gemme på) at bukken ikke ville blive til noget særligt!

halløj Poulsen
selvfølgelig har du ret i at jeg bør vente med at ytre mig om noget jeg ikke har forstand på, til jeg får noget erfaring på bagen.

det der triggede mig var at du åbenbart ikke selv regnede bukken for noget særligt, og hvis landet ligger sådan, synes jeg man skal lade den få et par år mere.
hvis man egentlig ikke synes en buk er skudbar, kan det være lige så spændende at pürsche en rå eller et rålam i december

min teori er at 90 % af alle bukke bliver gode på både krop og opsats hvis de får lov at bliver 5-6 år, i stedet for de 1,4 år jeg mener "netjægeren" skrev at gennemsnitsalderen på danske bukke er.

jeg lover (næsten) at jeg skal vente med at galpe om råvildt til jeg ved noget mere om emnet.

mvh
Personen
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#69
Jeg plejer ellers at blande mig uden om diskutioner omkring korrekt afskydning, men jeg var lige forbi den lokale skalpekoger og der lå omkring 40 skalpe på rad og række.
Halvdelen var spidsbukke under ørehøjde.[Sad!] en fjerdedel var små gaffelbukke og resten var seksere i åringsklassen med en enkelt på måske 2 år. Jeg ved at der allerede var afhentet et par hæderlige danske bukke, men resten, på nær en enkelt, var lige fra børnehaveklassen.[xx(][V]

Så heller ikke her på egnen får bukkene lov til at leve mere end et års tid.
På min egen jagt er der en skæv kønsfordeling. Nede på engen går der 6 - 7 råer samtidigt og så går der 1 gaffelbuk på 1 år. Jeg har observeret yderligere 2 bukke og 5 - 6 forskellige andre råer i det samme område.
Det giver omkring 4 råer per buk og det er inden der bliver skudt nogen af bukkene. Kun 1 af bukkene er en sekser og jeg vurderer den til at være 2 år gammel. (tynd hals, klein statur, tynde stænger med tynd basis)
Hvis jeg skyder sekseren er der 6 råer per buk tilbage og 3 nabojægere der stadig ikke har skudt deres buk.
Skal man være misundelig på bukken, med alle de damer der er til hver eller skal man have ondt af ham fordi så mange stræber efter hans unge liv.......

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#70
Walnut - jeg sender en PM.
Svar
#71
Hej Strom!

det er nu ikke ment så hårdt som det er sagt - det er kun fis og ballade.[Big Grin]

Jeg er meget glad for den buk jeg skød, selvom jeg ikke viser det pga. dårlig formulering.

Nu vil jeg tage på morgenpürsh og er jeg heldig skal jeg nok omtale bukken med den respekt den fortjener.

Knæk og bræk til alle
Svar
#72
En af mine gode venner, Peter, ringede forleden og spurgte om jeg kunne hjælpe hans far, Per med at ordne et trofæ.

Peter havde også nogle opsatser liggende, så jeg har haft gang i gryden og højtryksrenseren og ordnet 7 bukke her i formiddag.

Peters far er blevet jæger i en moden alder og opfører sig nu som ung knøs.

Per har aldrig kunnet forstå hvorfor sønnen altid snakkede om jagt, men nu er forståelsen blevet en anden.

Per og hustruen Kirsten købte en ejendom for tre år siden, hvor der også er råvildt.

Per fik jagttegn og riffeltegn sidste år og her er billedet af hans første buk, som jeg lige har kogt af for ham ...

[Image: BukPer.jpg]

Ulige 8-ender, tørret en time er vægten 438 gram, som den er savet af her.

Peter havde i øvrigt en god buk gående hjemme hos sig sidste år, men den kom ud foran en bil, men den så sådan ud:

[Image: BukPeter.jpg]

Det var i øvrigt hos Peter jeg skød min buk i år[Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#73
holy shit, de er da ikke krympet i gryden

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#74
Hej Formænd.

Har jagtet ham længe, men denne gang trak jeg det længste strå. [Wink]
En ældre herre, meget slidte tænder OG en absolut afskudsbuk, 19,5kg
brækket.
[Image: P6080113-copy.jpg]
Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#75
Så fik jeg min første buk [Big Grin]
Fik mit riffeltegn sidste år og har siden været afsted utallige gange efter bukken, men i weekenden lykkedes det endeligt [Smile][Smile]

Jeg har lidt svært ved at bestemme alderen på ham, så i får lige et billede så i måske kan hjælpe:
[Image: Bukkejagt%202008%20006.jpg?imgmax=512]

Den blev skudt med Normas Rådyr (9 gram), som ekspedienten anbefalede mig da jeg købte min riffel, men må sige jeg er lidt skuffet over størrelsen på udgangshullet. Vurder selv:
[Image: Bukkejagt%202008%20023.jpg?imgmax=512]

Glæden er stor alligevel og jeg synes selv det er en fin debut buk!![Smile]
Svar
#76
Check lige i tråden gode råd, om hvordan man oploader billeder[Big Grin]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#77
Prøver lige igen[Smile]

Udgangshul:
[Image: Bukkejagt2008023.jpg]

Bukken:
[Image: Bukkejagt2008006.jpg]
Svar
#78
Den er da godt nok død[B)][:0].Hvilken kaliber?

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#79
Den er skudt med en Tikka T3 Hunter i 6,5X55.
Svar
#80
Jeg har skudt mange med 6.5 men jeg har aldrig set så stort et udgangshul. Da jeg skød med 6.5 brugte jeg vulcan i 10.1 gram og den gav et udgangshul på str. med en femmer. Det der ligner jo nærmest en underkop[:0]. Måske ramte du en gren eller noget andet inden du ramte bukken?.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)