Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BUKKEJAGT 2008
#81
Det var da godt nok ikke imponerende med det den kugle har gjort [V]. Hvad har den ramt på vejen ind? Du må gerne smide nogle billeder ind når du har fået frakken af den.
Mit bud på alder bygger ikke på megen erfaring men jeg tør da godt gætte på 1 eller 2 år. Så må vi se om jeg er helt galt på den. Det er i mine øjne ikke så vigtigt om det er en ældre pladsbuk når det er den første buk. Du har da vist lagt timer nok i den uafhængig af alder.

Tillykke med ham.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#82
tilykke med din første buk !
alderen er altid spændende at vide så vent til du får kogt underkæben af, så bliver det lidt nemmere.
men som Uffe siger så er alder os stand på den første håndfuld bukke nok ikke så væsenlig: oplevelsen er tilstrækkelig, bare jagten er ordentlig.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#83
Citat:quote:

Originally posted by Molle

Den er skudt med en Tikka T3 Hunter i 6,5X55.



Har næsten skudt alle mine bukke med 6,5x55. Har aldrig set noget lignende. Hvilken kugle

har du brugt til at slagte den buk med[?][Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#84
Er absolut heller ikke selv imponeret over kuglen. Det var en fabriks fremstillet patron af mærket "Norma Rådyr (9,1 gram)". Jeg købte to kasser sammen med min riffel, men dette er første gang jeg skyder på andet end skiver med dem. Det bliver også sidste [Smile]

Jeg er ret sikker på kuglen ikke ramte grene eller lignende inden den ramte bukken. Bukken stod midt på en ny-sået kartoffelmark og der var hverken grene eller græs i nærheden. Indgangshullet var også på størrelse med projektilet og det ville vel have været tilsvarende større, hvis kuglen havde ramt grene eller græs.

I får lige et billede af indgangshullet, så kan i selv vurdere (det er noget forstørret):
[Image: indgangshul.jpg]

Men tak for de mange lykønskninger. Det var en stor oplevelse som jeg er sikker på jeg aldrig glemmer [Smile]

STROM: Det var din gamle Leupold kikkert der blev brugt og den er jeg meget tilfreds med. Fungerer upåklageligt med min riffel [Smile]
Svar
#85
herligt!
vi kan blive en hel flok der har skudt med Hr Leopold: også M@x har været ejermand[Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#86
Hej Molle
Hvor sidder indgangshullet i forhold til udgang - og i forhiold til selve dyrekroppen?
Jeg har oplevet dette et par gange - det kan opstå hvis kuglen rammer et ribben og får ribbensspplinter til at flyve fremad i samme retning som projektilet - deter bestemt ikke kønt[:0]
Svar
#87
Så vidt jeg husker bruger Norma Hornady 140 grains ( 9,07 grams ) softpoint kugle i kaliber 6,5x55. Kuglen kan godt lave disse udgangshuller ved træf i knogler.

Brug hellere en 10,1 grams Mega næste gang.

Vh.

cck
cck
Svar
#88
Citat:quote:

Originally posted by cck

Så vidt jeg husker bruger Norma Hornady 140 grains ( 9,07 grams ) softpoint kugle i kaliber 6,5x55. Kuglen kan godt lave disse udgangshuller ved træf i knogler.

Brug hellere en 10,1 grams Mega næste gang.

Vh.

cck



Tvivler på at det er p.g.a. Hornady kuglen, da jeg har skudt ca. 50 stykker råvildt med denne kugle, dengang jeg havde 6,5x55. Målt på kronografen gik den 850 m/s. Min jagtkammerat jeg ladede til havde den samme erfaring, med tæt på 100 stykker råvildt. Udgangshullerne var aldrig større end en femmer når det var værst. Normalen var som en 2 krone.
Mit bud er, at der har været en fejl i projektilet.[Wink]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#89
der kunne ikke ved en fejltagelse være kommet en banepatron i kammeret [?][?]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#90
Indgangshullet sad næsten lige overfor udgangshullet. Kuglen havde altså ikke ændret nævneværdig retning i dyret og det var først på udgangssiden at der var betydelig skade på ribbenene.

Det er helt sikkert ikke en banepatron der blev brugt ved en fejl. De er nemlig aldrig nået med hjem i våbenskabet efter en tur på banen [Smile] Men har også kontrolleret patronhylstret efterfølgende og det er fra Norma og har aldrig haft banepatroner fra Norma.

Er det en Hornady kugle som sidder i Normas Rådyr?? Havde nemlig tænkt mig at udskifte mine Norma Rådyr med hjemmeladede patroner med en Hornady kugle, som min svoger har god erfaring med. Men så er jeg vel lige vidt, eller??
Vil gerne have en patron som ikke ødelægger kødet for meget, men som samtidigt kan bruges forsvarligt til at skyde en kronhjort, da jeg flere gange har set en hjort med 14-takker under bukkejagten. Det kunne jo være den stadig var der til efteråret [Smile]
Svar
#91
Hey alle

Kan man logge jer til at stemme på huntersmagazine på bedste buk.?

http://www.huntersmagazine.com/?mod=article&aID=2775&PHPSESSID=ff9a23b573d8d7428eb8abd45e9dd75b

Det er min buk nr. 3 [Big Grin]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#92
Det kunne du godt, jeg stemte på buk nr. 2[Big Grin][Wink]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#93
Citat:quote:

Originally posted by Molle

Er det en Hornady kugle som sidder i Normas Rådyr?? Havde nemlig tænkt mig at udskifte mine Norma Rådyr med hjemmeladede patroner med en Hornady kugle, som min svoger har god erfaring med. Men så er jeg vel lige vidt, eller??
Vil gerne have en patron som ikke ødelægger kødet for meget, men som samtidigt kan bruges forsvarligt til at skyde en kronhjort, da jeg flere gange har set en hjort med 14-takker under bukkejagten. Det kunne jo være den stadig var der til efteråret [Smile]



For at tage det sidste først: Hvis man skal tage gamle Kr.O.Skov's ord for troende, så var der ikke noget bedre medicin til kronhjort end netop en 140 grain Hornady kugle placeret lige over hovedpumpen. Når det er sagt, tror jeg nu alligevel jeg ville vælge noget med lidt mere "gods" i til netop kronhjorten.

Det har været diskuteret herinde tidligere, om hvilken kugle Norma brugte i deres Rådyr-linie. Såvidt jeg husker brugte de tidligere en kugle af egen konstruktion, men efter at de startede Rådyr-linien op igen, benyttede de Hornadykugler. Kan det evt. var et restparti fra da Norma selv lavede kuglerne ??? De havde nemlig et rygte for at lave nogle grimme huller på udgangssiden.

Når alt det er sagt, skal vi jo ikke glemme, at det vi sender ud af piben med flere hundrede meter pr. sekund, er noget som bliver fremstillet i et meget meget højt antal på fuldautomatiserede maskiner. I sådan en masseproduktion kan det ikke undgåes at der slipper kugler ud, som der er fejl på. Du kan være uheldig, at det netop er en af disse kugler som har nedlagt din første buk.
Jeg tror vi som jægere kan være meget tilbøjelige til at kassere en kugle/patron baseret på 1 dårlig oplevelse (jeg har selv gjort det samme [:I])
Mht. netop Hornadykuglen, så har jeg rigtig gode erfaringer med den i både 6,5x55 og 270 win.

Nu er det heller ikke så nemt at se på billedet, men hvis man rammer lige i ledet på 2 større knogler, kommer en riffelkugle altså til at virke næsten som en fragmentationsgranat m. selve kuglen, splinter fra kuglen og knoglesplinter. På et lille dyr som råbukken kan det godt give nogle grimme resultater....

Mvh Takleberry

PS: Lad os endelige se nogle billeder fra "afklædningen"

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#94
Er det kun her i den nordlige del af Himmerland at bukkene er gået i sommerhi, eller oplever I det samme rundt omkring i landet?

De sidste godt 14 dage er primært gået med at studere myg, 1-års dyr og kronvildt i håndkikkerten og håbe på en tidlig brunst i Danmark - og en sen i Sverige [Wink]

Ved godt at denne døde periode indtræffer hvert år - men på en eller anden måde er det noget, man aldrig rigtig vænner sig til.

/bundgaard
Svar
#95
nix det er også galt i den østlige del af Himmerland. De sidste 5 gange jeg har været afsted har jeg intet set. Desværre heller ingen rævehvalpe
Svar
#96
Jeg sad og kedede mig derhjemme d. 21 juni og kunne ikke rigtig bestemme mig til om jeg skulle på bukkejagt eller ej. Jeg syntes det blæste for meget. Jeg tog nu alligevel afsted. Da jeg nåede frem til det sted jeg havde tænkt mig at sidde viste det sig at vinden ikke kom fra den bedste retning. Jeg kørte et andet sted hen på terrænnet - det var faktisk det eneste sted, hvor vinden er bare nogenlunde i orden. Da jeg sad i stigen var klokken 21.00.JEg forventede ikke det store af aftenen og var faktisk ved at tænke på om ikke jeg skulle have blevet hjemme. klokken 21.58 kom en buk springende bagved et lavt læbælte. JEg havde svært ved at få hold på ham, men det lykkedes ligesom han skulle til at springe ind i granerne. Jeg skød ham på bladet - han vendte sig om og sprang i gennem det levende hegn og forendte på den anden side. Det viste sig at det er en ulige seksender (det hedder sådan en vist) tre sprosser på den ene stang og ingen på den anden. Bukken blev skudt med en Nosler Ballistic tip Cal. 6,5x55 med 44grn. N150
[Image: Billede051.jpg]
Svar
#97
"Min" buk er nu død. Jeg så ham første gang om morgenen den 16. maj og så har han snydt mig flere gange siden.
Jeg deler noget jagt sammen med min gode nabo og da jeg var lidt bombet igår, svarede jeg ikke på hans SMS om jeg ville med på jagt.

I stedet tog han i skoven, men der var tomt, så han flyttede hen på "lossemøddingen" hvor jeg plejer at liste rundt. Efter 5 minutter kom ham her forbi.

Et stort tillykke til min nabo. Den er ham vel undt, da han virkelig har været flittig.

Hej nabo! Jeg banker dig til flugtskydning i morgen.[^]

[Image: 4ef6451c.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#98
Det var en fin buk at gå glip af!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#99
Til gengæld er det et rigtig flot og skarpt billede. Så fotografen har også lavet et flot skud

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
Hvis man nu havde hang til den væmmelige følelse af misundelse, så var det nok i sådan et tilfælde den ville komme til udtryk[Wink].
Det er godt nok en flot buk, ønsk din jagtkammerat tillykke herfra.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)