Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejæger skød vildsvin
#21
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Høgh lad mig udtrykke det sådan jeg er stensikker på hvad jeg har hørt ud fra den kilde jeg har hørt det fra, men jeg ønsker ikke at navn give ham hvis jeg skulle have husket forkert(hvilket jeg er stensikker på jeg ikke har)(Men jeg ønsker ikke at inddrage en andens mands navn som kilde hvis jeg skulle huske forkert). Derfor vil jeg søge at få bekraftet mit indlæg og komme med hjemmel i lovgivning eller bekendtgørelse når weekenden er ovre.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?



Jeg er 99,9% sikker på at "eleven" har ret[Smile].
Det står ikke i jagtloven, men en eller anden bekendtgørelse - måske i Lov om husdyrhold el.l..
Har brugt en del tid på at finde den på nettet, men det er desværre ikke lykkedes[:o)]

Håber du kommer med "stensikker" henvisning "elev"[Smile]

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/drivj...-vildsvin/

Måske er dette link en rettesnor - det er da i hvert fald for det pågældende område og den offentlige politiske linie er ikke blevet ændret siden.

mvh
Korthår
Svar
#22
Nu har jeg læst den nævnte artikel fra 2001. Som jeg læser den er der givet en tids- og områdebegrænset tilladelse til regulering af vildsvin med ekstraordinære metoder. Tilladelsen er givet til 112 specifikke lodsejere.

SNS opfordrer i det konkrete tilfælde til regulering og truer med at blande sig, hvis ikke denne regulering foretages. Jeg mangler fortsat at blive overbevist om at SNS har bemyndigelse til uden videre at tage sagen i egen hånd og jeg kan ikke se at der er noget i den beskrevne sag, der peger på, at der foreligger en generel nedskydningspligt i forhold til vildsvin.

Hvis der gør, er såvel jagttidsbestemmelserne som bekendtgørelsen om regulering af skadevoldende vildt jo direkte vildledende, eftersom denne pligt ikke nævnes overhovedet. Rent faktisk kan jeg ikke i disse to bekendtgørelser eller i selve jagtloven se nogen pligt til at rapportere observation af vildsvin på den frie vildtbane.

Da svinene blev skudt i Lindet skete det, så vidt jeg husker, i statsskoven. Efterfølgende udslip er beredvilligt nedkæmpet af lokale jægere. Har SNS nogensinde gjort alvor af truslerne om at gå bevæbnede ind på privat jord? Hvori ligger SNS's påståede lovhjemmel for at gøre det? Er denne praksis prøvet for en domstol?

P.S. HVIS der foreligger en eller anden mulighed for tvang på tværs af almindelige retslige principper omkring ejendomsretten, så må det af indlysende grunde være en forudsætning for gennemførelse af reguleringen, at:

1) Jægeren ser og med sikkerhed identificerer vildsvin
2) Jægeren skønner, at der kan afgives forsvarligt skud

En pligt er derfor rent retsligt latterlig, eftersom forsømmelse ALDRIG vil kunne forfølges - men det er en anden snak.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#23
Det er godt nok et tyndt grundlag man baserer nedskydningerne på.

Der er ikke svinepest i den danske natur
Der er ikke svinepest på grisefabrikkerne

Men alligevel er "risikoen for at det bliver sværere at stoppe sygdommen, hvis den komemr til DK" åbenbart nok til at man kan skræmme politikerne til den valgte løsning.

Set i dette perspektiv ville det være nogenlunde lige så fornuftigt at forbyde samtlige rejser til/fra fx. afrika, da man jo kan medføre en uhelbredelig sygdom, som kunne slå mange mennesker ihjel i DK [|)]

Suk...

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#24
Der er lavet en beregning over hvad vildsvine vil forholde af svinepest. En indførsel af vildsvin vil fordoble hyppigheden af svine pest i danmark. Den nuværrende statistiske sandsynlighed er 1 gang per 100år. Med vildsvin vil den være 2 gange per 100 år eller 1 pr 50år om man vil.

Mvh
Christensen

Ps. korthår jeg skal mit bedste for at få fat på min kilde.

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#25
Det kunne måske også være fordi mange landmænd ikke er interesseret i vildsvin, pga. mark/afgrødeskader, og derfor bruger de deres meget stærke lobby/spindoktorer på christiansborg. Kommer med nogle dommedagsprofetier om den store eksport af svinekød er i fare, og det er jo noget de "forstår sig på". De ansvarlige politikere kan fremstå som forstandige og fornuftige ved at foreslå udryddelse og endda få ros fra landbruget(stemmer).
Endnu et sted hvor jægerforbundet burde have forsøgt at komme med saglig fakta mht. smitterisikoen i forhold til vildsvin og svinpest og derigennem måske have været medvirkende årsag til en ny, på sigt, jagtbar art i danmark, istedet for at opgive uden kamp ligesom med duejagten.
Hvad med de økologiske frilandsgrise?.Hvornår skal de udryddes?
Det er utroligt at det lykkes dyr at overleve uden klimastalde og daglige penicilinindsprøjtninger så de kan sikres en tryg og sygdomsfri tilværelse, hvor kort og trøstesløs den så end er i det moderne landbrug.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Der er lavet en beregning over hvad vildsvine vil forholde af svinepest. En indførsel af vildsvin vil fordoble hyppigheden af svine pest i danmark. Den nuværrende statistiske sandsynlighed er 1 gang per 100år. Med vildsvin vil den være 2 gange per 100 år eller 1 pr 50år om man vil.


Arghh Christensen, det er voksne og forstandige mennesker du parlamenterer med her på forumet. Resultatet af sådanne statistiske beregninger, som du henviser til, afhænger helt af den der beregninger; fødderne i ovnen og hovedet i køleskabet.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Der er lavet en beregning over hvad vildsvine vil forholde af svinepest. En indførsel af vildsvin vil fordoble hyppigheden af svine pest i danmark. Den nuværrende statistiske sandsynlighed er 1 gang per 100år. Med vildsvin vil den være 2 gange per 100 år eller 1 pr 50år om man vil.

Mvh
Christensen

Ps. korthår jeg skal mit bedste for at få fat på min kilde.

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?



Det minder mig om dengang der blev anlagt en kunstig sø lige ved Tåstrup station. Selsmosesøen tror jeg den hedder.

En eller anden med en akademisk uddannelse havde beregnet at søen ville blive oversvømmet ca. 1 gang hver 10.000 år. De første 6 år skete det hvert år, så da var man allerede 60.000 år forud.

Hans beregninger kan stadigvæk være korrekte - det kan bare være en statistisk afvigelse. Jeg tror dog mere på at så sjældne forekomster er umulige at lave en korrekt statistik på - der er simpelthen for mange parametre. I dette tilfælde tog man dog grueligt fejl.

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#28
Man kunne jo også lige tænke over følgende:

Hvor mange jægere er bønder (svinebønder) ?
Hvor mange bønder (svinebønder) er jægere ?

[Big Grin]

Det kunne måske være en del af forklaringen på at jægerforbundet ikke går særligt helhjertet ind for at hjælpe en vildsvinebestand på benene i DK....

Efterhånden som de, set i forhold til andre industrigrene, SLAPPE miljøregler for opdræt af svin i DK LAAAANGSOMT bliver strammet op, så flytter flere og flere af "Svinefabrikkerne" til Estland, Letland og Litauen... Rumænien, Ukraine o.s.v.
Det vil betyde at mere og mere af den danske landbrugsjord vil blive brugt til "rekreative landbrug", Økologisk dyrkning, produktionskollektiver, o.s.v....
Er der nogen der ved hvor meget jord der hvert år bliver omlagt fra "industrilandbrug" til golfbaner, naturparker, "engsøer" "Bolsje-parker" og motorvejskryds?
Skovdrift i DK er jo efterhånden en vittighed, så meget skov bruges stort set kun rekreativt (Jagt? Rollespil... Paintball...)
Ok... der bliver da stadig lavet en del juletræer[8D]

Efterhånden som DK bliver mere og mere "kludetæppe" af forskellige "Jordbrugere" får vildtet bedre og bedre vilkår, og så bliver det umuligt at holde vildsvinene væk...
Tålmodighed venner..... De sorte skal nok komme[Big Grin] Helt uanset hvad landbruget ønsker sig....

Den globale opvarmning skal også nok gøre sit!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Derfor vil jeg søge at få bekraftet mit indlæg og komme med hjemmel i lovgivning eller bekendtgørelse når weekenden er ovre.



Noget nyt?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#30
Vendter på svar på en mail.... Har du vildsvin i baghaven og er bange for SNS kommer og skyder dem for dig? [Wink]

Skal nok poste et svar når jeg får et og hvis der går for lang tid må jeg tage det personligt med ham.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#31
Ja, jeg har vildsvin i baghaven og hvis der kommer nogen fra sns og forsøger at skyde dem, så ender de i spjældet.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#32
En egentlig jagttid på vildt fastsættes ud fra bestemmelserne i § 3 i lov om jagt og vildtforvaltning, men det fremgår, at jagt på sjældne eller truede arter bør undgås. At der er en egentlig jagttid på vildsvin skyldes, at vildsvin holdes i dyrehaver, hvor der jages efter reglerne i jagtloven.

De vildsvin, der i de senere år er er truffet i naturen, har alle været undslupne dyr fra enten dyrehaver eller landbrugsmæssige hold af vildsvin. Disse dyr kan reguleres (skydes) i henhold til § 37 i lov om jagt og vildtforvaltning, og bestemmelsen udmønter sig i bekendtgørelsen om vildtskader".

ergo: jagtiden på vildsvin er fremkommet på baggrund af jagten på dem i dyrehaver, og på den frie vildtbane, beskydes de altså efter loven om skadevoldende vildt og markskader.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wea magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#33
Og hvis (når) et vildsvin indvandrer fra Tyskland, mener du at sagen forholder sig anderledes? Nej vel!?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#34
vi kan da nemt finde fælles fodslag i at lovens tekst og mening er udformet som en blind skyder, men det ændre ikke på sagen, om grisen kommen tromlende over vores sydlige grænse, i lovens forstand må den stadigvæk gerne skydes under bekendgørelsen om markskader og skadevoldende vildt........ jagttiden på vildsvin er bekendtgjort for vildsvin under hegn, idet den ikke regnes for vildtlevende i DK.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wea magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#35
http://www.skovognatur.dk/Jagt/vildsvin_slut.htm

citat fra artiklen "De vildsvin, der findes i Danmark, lever i fangenskab – og hvis de slipper løs, skal de ifølge reglerne skydes så hurtigt som muligt. Det gælder også de vildsvin, der af og til vandrer fra Tyskland og i Danmark. Ifølge Fødevarestyrelsen er der nemlig risiko for, at vildsvin kan smitte almindelige svin (tamsvin) med såkaldt svinepest."

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wea magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#36
Hvis det er omfattet af reglerne om regulering, skal der foreligge en skriftlig aftale med jagtudlejeren. Det gjorde der næppe i det tilfælde, der startede tråden... hvordan skulle den "heldige" eller hans jagtudlejer kunne forudse noget så usandsynligt som et vildsvin?

At SNS og fødevarestyrelsen skriver som de gør på deres hjemmeside giver dem ikke automatisk hjemmel til at se stort på lovgivningen generelt.

Det kunne være spændende, hvis nogen havde ressourser til at få sådan en SNS-sag prøvet...

Landets myndighederne er ikke hævet over loven.

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#37
Spørgsmålet er, om ikke en sådan sag vil stille SNS påtvungne griseregulering i bero i den tid sagsbehandlingen tager...

.... og sådan en sag kan jo tage laaaang tid.... måske en bestand kan nå etablere sig igennem sagsforløbet, hvis man venter til det taktisk rigtige tidspunkt med at anlægge den...[}Smile]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#38
Præcis!

Og at jagttiderne for vildsvin kun skulle gælde vildsvin under hegn står der intet om i bekendtgørelsen om jagttider.

Jeg er udmærket klar over, at SNS kører sit eget løb, men jeg har svært ved at få øje på det lovmæssige grundlag for, at de skulle kunne forlange vildsvin nedskudt på privat jord eller selv gå ind og skyde dem. I særdeleshed i Jylland, hvor svinene kan være indvandrede.

Vi venter stadig Hr. Skovfogedelev!

P.S. Jeg har hørt at alle vildsvin på dansk jord fra og med idag er blevet usynlige. Det samme gælder deres spor og deres efterladenskaber. De kan heller ikke hverken høres eller lugtes. [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#39
Jeg er netop blevet oplyst om, at et vildsvin er observeret i det område, hvor jeg foretager ”Ræveregulering”.

Sammen med oplysningen fik jeg en klar besked på at dette vildsvin ikke måtte reguleres.

Om der kan være en sammenhæng imellem ”Overgårdssvinet” vides ikke, men afstandsmæssigt er dette muligt! [Wink]

mvh.
Swift
Svar
#40
Sammen med oplysningen fik jeg en klar besked på at dette vildsvin ikke måtte reguleres.
sådan[Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)