Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejæger skød vildsvin
#41
Citat:quote:

Sammen med oplysningen fik jeg en klar besked på at dette vildsvin ikke måtte reguleres.


Og indtil andet er bevist, er det heldigvis jordbesidderen der suverænt bestemmer om der må reguleres på hans grund [Big Grin]

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#42
Det skal siges til forsvar for jægeren at i dette tilfælde viste
alle at der var svin i området. Og skov og naturstyrelsen havde
også haft en lille jagt i området.

BC
Svar
#43
Du mener vel ikke seriøst, at hvis andre gør noget forkert, uanset hvem det er, at så er det et forsvar for egne handlinger??

Så ville alt jo ende i kaos....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#44
Nej men jeg vil tro et jægerne er blevet opfordret til at skyde
vildsvinene.
Svar
#45
Skovfogedelev Berthelsen - hvilken weekend var det, vi fik svar efter? [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Vendter på svar på en mail.... Har du vildsvin i baghaven og er bange for SNS kommer og skyder dem for dig? [Wink]

Skal nok poste et svar når jeg får et og hvis der går for lang tid må jeg tage det personligt med ham.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?



Har du fået svar på din mail, eller er den afsendt med 'Snail Mail Danmark'?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#47
Hr. Skovfogedelev - jeg kan sagtens relatere til påståelighed (jeg dyrker det selv), men når man påstår at kunne dokumentere en påstand, så må man også følge op, hvad enten det sker i triumf og berettiget selvfedme eller med hatten i hånden i erkendelse af, at man tog fejl.

Jeg formoder, vi kan tolke det udeblivende svar som en bekræftelse på, at der ikke eksisterer nogen "nedskydningspligt" med rygdækning i lovgivningen, men at denne alene er ønsketænkining fra myndighedernes side. SNS har intet at gøre på privat ejendom i forbindelse med "nedkæmpning" af uønskede vildsvin.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#48
Det var nok mere relevant at tolke svaret som at jeg ikke har fået svar på mit spørgsmål og de har ferie i Haraldsgade :/

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#49
Haraldsgades lyst til at svare hænger vel sammen med evnen til at give det svar man selv kan lide.

Men PT har de ikke hjemmel til at følge egen politik og så lader man være med at give et svar.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#50
Der kan næppe være tvivl om at en "styrelse" under et ministerium skal følge landet lovgivning. En styrelse kan ikke handle uden hjemmel.

En styrelse kan slet ikke handle i strid med gældende lovgivning.

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#51
Jeg fandet lige det her svar fra MILJØ- OG ENERGIMINISTERIET. Det er godt nok tilbage fra 96, den gang der var 23 vildsvin i Lindet Skov. Der tales INTET om nedskydningspligt, men derimod om at man "må" jage dem. Læs det selv og dan jeres egen mening.

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Saml...lag400.htm

Og hvad angår mig selv, så kunne jeg ikke drømme om at skyde et vildsvin jeg så herhjemme, før den tilhørte en jagtbar bestand. Men jeg ville gerne hjælpe den med en orne, hvis jeg vidste hvor jeg ku skaffe en...
Svar
#52
Det der står i svaret fra Ministeriet, er altså at bestanden i Lindet fik lov at vokse fordi det lokale Statsskovdistrikt og naboerne lavede en stiltiende aftale om ”ikke at jage vildsvinene i den normale jagttid” – ” Det må man ellers ifølge jagtloven fra 1. oktober til 31.januar. Ornerne må dog jages fra 1.september” – fortsætter svaret fra ministeriet.

De skriver også: ”Fra tid til anden undslipper vildsvin ligeledes fra indhegninger andre steder i landet. Dér har man ikke undladt jagt, og derfor er der ikke opstået egentlige bestande som i Lindet.”

Der er ingen tvivl om, at man kan regulere vildsvin også, men jeg synes det er meget interssant at der i ministeriets svar, kun nævnes jagttiderne og at man "må jage" eller "undlade at jage" vildsvinene. Der står ikke et ord om, at nogen har unddraget sig sin pligt til at regulere vildsvinene.
Svar
#53
lidt forvirring fra folketinget, søgeord vildsvin.
Spørgsmål til Mariane fisher boel
Citat:quote:

Spørgsmål 366 :

Med hvilken lovhjemmel og i hvilke tilfælde kan der indføres jagttider på små eller forsvindende bestande af vildt ?

Svar :

Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

"En egentlig jagttid på vildt fastsættes ud fra bestemmelserne i § 3 i lov om jagt og vildtforvaltning, men det fremgår, at jagt på sjældne eller truede arter bør undgås. At der er en egentlig jagttid på vildsvin skyldes, at vildsvin holdes i dyrehaver, hvor der jages efter reglerne i jagtloven.

De vildsvin, der i de senere år er er truffet i naturen, har alle været undslupne dyr fra enten dyrehaver eller landbrugsmæssige hold af vildsvin. Disse dyr kan reguleres (skydes) i henhold til § 37 i lov om jagt og vildtforvaltning, og bestemmelsen udmønter sig i bekendtgørelsen om vildtskader".


Citat:quote:

Spørgsmål 373 :

Vil ministeren redegøre for, hvorledes den danske situation adskiller sig fra den tyske, således at nedskydning af alle vildsvin i Danmark anses for nødvendig ?

Svar :

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevaredirektoratet, som har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

"Situationen har betydet, at det har været nødvendigt at påbyde nedskydning af vildtlevende vildsvin. I skriftlig henvendelse af 14. november 2001 fra Skov- og Naturstyrelsen til Fødevaredirektoratet, ønskes svar på om Direktoratet vurderer, at der er en sådan fare for spredning af svinepest, at Direktoratet derfor eller af andre grunde, anser det for hensigtsmæssigt eller nødvendigt, at Skov- og Naturstyrelsen fortsætter med at udstede påbud om nedskydning af vildsvin udenfor hegn. Fødevaredirektoratet har på spørgsmålet svaret, at Direktoratet finder, at der kan være en risiko for overslæben af alvorlige smitsomme sygdomme fra fritlevende (vildtlevende) vildsvin til tamsvinepopulationen".



jbn
Svar
#54
Her er lidt mere:

Som jæger må man jo slet ikke som udgangspunkt regulere vildt uden særlig tilladelse fra ejeren af ejendommen:

”Bekendtgørelse om vildtskader
Stk. 2. Bortset fra tilfælde, der er omfattet af lovens § 38(se herunder), er det ejeren eller brugeren af en ejendom, der afgør, hvorvidt der på ejendommen skal foretages regulering af vildt, uanset om den pågældende har jagtretten på ejendommen.
Stk. 3. En jagtlejer må kun regulere vildt efter særlig aftale med ejeren eller brugeren af ejendommen. Ejeren eller brugeren kan ikke fraskrive sig retten til regulering.”

§ 37. Miljøministeren kan fastsætte regler om regulering af vildt for
1) at imødegå fare for mennesker eller menneskers sundhed,
2) at imødegå risiko for smitte af mennesker eller dyr,
3) at beskytte flora og fauna og
4) at hindre omfattende skader på bebyggelse, afgrøder, husdyr, skove, fiskeopdræt eller fiskeri- og vandområder.
Stk. 2. Miljøministeren kan ved udstedelse af regler efter stk. 1 fravige reglerne i kapitel 2, 3, 4 og 7.

§ 38. Miljøministeren kan pålægge en grundejer at foretage nærmere angivne foranstaltninger til varetagelse af de hensyn, der er nævnt i § 37.
Stk. 2. Hvis ejeren ikke udfører foranstaltningen, kan miljøministeren lade den foretage.

Så, som jeg forstår det, så må du, hvis du er jagtlejer og ser et vildsvin på din vej, slet ikke skyde det nogen tid på året. For hvad angår vildsvin uden for hegn, så gælder der at de er skadevoldende vildt, som kan/skal reguleres og det må man ikke gøre uden forudgående tilladelse fra ejeren af ejendommen.

Miljøministeren kan dog pålægge EJEREN af ejendommen at regulere vildsvinene. Men det giver stadig ikke den enkelte jæger ret til at skyde dem, med mindre de er blevet indkaldt til det at udføre netop dette job af ejeren.

Så hvis du ikke er lodsejer, så skyd ikke vildsvin på din vej!
Svar
#55
Om den konkrete sag er lovlig eller ej, skal jeg ikke kommentere.
Men der er dog i de viste citater fra folketingssvar, og efter §38 fra miliøministeriet, belæg for at PÅBYDE nedskydning. Og hvis ejeren ikke efterkommer påbudet, kan miliøministeriet lade den foretage.

Dette er vel i tråd med hvordan man hånterede sagen med den gamle landmand i sønderjylland, der nægtede at øremærke sine kreaurer

jbn
Svar
#56
Det er helt klart at miljøministeren kan pålægge ejeren af en ejendom at regulere vildsvinene og at det har hjemmel i loven.

Men min ponite er, at som almindelig jæger, er man ikke forpligtet til at skyde dem, hvis man ser dem derude og derfor synes jeg personligt også man skal lade være Big Grin

SÆT KIKKERTSIGTET FOR DET BLINDE ØJE!
Svar
#57
§ 38. Miljøministeren kan pålægge en grundejer at foretage nærmere angivne foranstaltninger til varetagelse af de hensyn, der er nævnt i § 37.
Stk. 2. Hvis ejeren ikke udfører foranstaltningen, kan miljøministeren lade den foretage.

Det må jeg bøje mig for! MEN - det er jo ikke noget generelt påbud om nedskydning af vildsvin, men derimod en mulighed som miljøministeren har i forhold til specifikke grundejere. Er der nogen der har hørt om at et sådant påbud skulle være givet i forhold til private grundejere?

Spørgsmål 366 :

Med hvilken lovhjemmel og i hvilke tilfælde kan der indføres jagttider på små eller forsvindende bestande af vildt ?

Svar :

Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

"En egentlig jagttid på vildt fastsættes ud fra bestemmelserne i § 3 i lov om jagt og vildtforvaltning, men det fremgår, at jagt på sjældne eller truede arter bør undgås. At der er en egentlig jagttid på vildsvin skyldes, at vildsvin holdes i dyrehaver, hvor der jages efter reglerne i jagtloven.

At der er fastsat jagttid alene af hensyn til dyrehaver fremgår IKKE af jagtloven. Det er SNSs egen udlægning - i denne sammenhæng belejligt for både SNS og ministeren. At jagttiden åbenbart er i strid med lovens intention om beskyttelse af sjældne arter for så vidt angår naturligt genindvandrede vildsvin er da stærkt betænkeligt!!!!

De vildsvin, der i de senere år er er truffet i naturen, har alle været undslupne dyr fra enten dyrehaver eller landbrugsmæssige hold af vildsvin. Disse dyr kan reguleres (skydes) i henhold til § 37 i lov om jagt og vildtforvaltning, og bestemmelsen udmønter sig i bekendtgørelsen om vildtskader".

Det er lidt af en påstand at konkludere, at f.eks. vildsvin i Sønderjylland ikke er naturligt indvandrede sydfra. Der er ingen som helst fysisk forhindring for indvandring og mig bekendt eksisterer der ikke en genbank over vildsvin i fangenskab, hvilket umuliggør en egentlig bevisførelse for SNSs påstand om at alle vildsvin i DK er undslupne fra fangenskab.
Som ovenstående svar er formuleret - "disse dyr (undslupne) kan reguleres" - må det skulle forstås sådan, at evt. naturligt indvandrede vildsvin IKKE kan reguleres (!). Dette sammenholdt med ovenstående antydning af, at jagttiden kun gælder for svin i dyrehaver, fører jo faktisk til, at naturligt indvandrede svin hverken kan reguleres eller jages (!!!)
Fremover må det være op til SNS at rykke ud med bedøvelsesgeværet og personlighedsteste hvert enkelt svin for at sikre sig, at det reelt er et undsluppet hegnssvin og ikke en totaltfredet naturlig minoritetsgris.[Big Grin]

Det korte af det lange: SNS og miljøministerens bortforklaringer er selvmodsigende og de holder IKKE i byretten!

Grundejere har ingen rapporteringspligt. Jægere må kun regulere med grundejerens forudgående tilladelse (og den kan iflg. miljøministerens svar kun gives, hvis det bevises, at svinet er undsluppet fangenskab)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#58
Høgh har du overvejet om du skulle have overfortolket SNS svar? For mig ser det ud til du har en kæp i siden på SNS?

Fx.
Citat:quote:

"disse dyr (undslupne) kan reguleres" - må det skulle forstås sådan, at evt. naturligt indvandrede vildsvin IKKE kan reguleres (!).

er efter min mening noget overfortolkning. Reelt siges der at undslup dyr kan reguleres efter en bestemt paragraf. At du får det til KUN undslupne dyr kan reguleres efter den ser jeg intet belæg for.

Nu forvalter SNS jagtloven, så er det ikke rimeligt at antage at de kender de historiske sammenhænge for jagttid på vildtsvin? Og nej det står ikke i jagtloven. Der står heller ikke at paragraf §28 i "Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning" der siger "Udfodring af vildt med jagt for øje må ikke finde sted. Vildt må ikke beskydes på jorden eller på vandet i umiddelbar nærhed af foderplads." kun i praksis gælder for hjortevildt, mens den ikke bliver håndhævet overfor fasaner og ænder?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#59
Jagttiden på vildsvin er ikke fastsat "alene af hensyn til dyrehaver", men det er kun i dyrehaver den gælder, hvad altså angår vildsvin (og muflonvædder).

Uden for dyrehaverne gælder reglerne for skadevoldende vildt. Det er en politisk beslutning. Desuden fremgår det af Bekendtgørelse om vildtskader "§ 10. Nilgås, amerikansk skarveand, bisamrotte, vaskebjørn, mårhund, mink, muflonvædder, vildsvin og undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred, må reguleres hele året."

Men du har fuldstændig ret i, at der ikke er nogen anmelderpligt og hvis man ikke ligefrem er grundejer og har modtaget et personligt påbud, så er der bestemt heller ikke nogen nedskydningspligt.

Så lad os for Guds skyld lade være med at skyde vildsvin herhjemme, før der er nok af dem Big Grin
Svar
#60
Nu har jeg ikke iflg. jagtlovgivning set at jagttiden på vildsvin kun gælder for dyrehaver. Den gælder også for os almindelige jægere uden for dyrehaven hvilket betyder at, vi uden forugående aftale om regulere kan jage svin i den fast satte jagttid.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)