Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejæger skød vildsvin
#61
Citat:quote:

Uden for dyrehaverne gælder reglerne for skadevoldende vildt. Det er en politisk beslutning. Desuden fremgår det af Bekendtgørelse om vildtskader "§ 10. Nilgås, amerikansk skarveand, bisamrotte, vaskebjørn, mårhund, mink, muflonvædder, vildsvin og undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred, må reguleres hele året."


Vil det sige at HVIS en jæger på forhånd har aftalt det med ejeren, kan han regulere/bortskyde vildsvin året rundt

jbn
Svar
#62
Ja

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#63
Ja, sådan tolker jeg det. Vildsvin må reguleres hele året, hvis du har lodsejerens tilladelse.
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Hvis vi skal være saglige, så tror jeg at de danske svinebønder og støtter på jævnt dansk skulle tage og lukke r*ven. Mig bekendt investerer dansk landbrug mange millioner årligt i at stable svineproduktion op i lande med store naturlige bestande af vildsvin. Enkelte lande har endda svinepest at kæmpe med, men det er ikke en hindring endsige et omtalt problem, naturligvis skal det jo så tillige bemærkes at 98% af svinene i Danmark går (ligger fastspændt i spændetrøje) i store lukkede stalde. Jeg mener at vi udemærket har plads til vilde bestande i Danmark, og at SNS ansatte skulle tage og se på den værdiforøgelse svinene kunne være rent faunamæssigt, istedet for at føre propaganda for landbruget. Selv gamle kedelige skove med store træer ville opleve en foryngelse da svinene bogstaveligt talt får rodet op i jorden og tingene til at spire, og det forbedrer levevilkårene for masser at dyrearter. Alt i alt en gevinst for hele samfundet.

Hellere svin end forvoksede rotter med store tænder som skal have hjælp til geninvandring...Svinene kan selv, og skal derfor have lov at etablere sig.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead



Øøhhh... Det er nogle ting du fuldstændig har misforstået her. Danmark er fri for svinepest! Er du klar over hvilken økonomisk gevinst det er for os? Prøv at sammenligne vores svineeksport med eksport fra f.eks. Tyskland eller Holland. To lande som vi ligner meget i vores produktion af svinekød. Nu er det sådan at svinekød ligger på en top 5 på eksportområdet i Danmark, hvis du kan finde de mia. andre steder, så sig endelig til! Ellers skulle du måske lukke r*ven? (undskyld mit sprog).

At danske landmænd udviderer i andre lande, hvor der er svinepest og vildsvin er jo ikke endbetydende med at vi ønsker at få det til Danmark. Nu importere vi ikke ret mange svin til Danmark (hovedsaglig kun avlsdyr). Så mon ikke smitten den vej er minimal? (alle dyr bliver kontrolleret og så lige kontrolleret igen).

Så det er selvfølgelig meget fornuftigt, at en lille flok riffeljægere skal bestemme, hvorvidt vi skal have svinepest i Danmark eller ej? Til helvede med den enorme økonomiske lussing det vil give statskassen (og jer selv). Og Danmark egne sig bare helt vild godt til store bestande af fritlevende svin, næsten lige så meget som Elg som kræver mellem 2 - 3 km2 skov pr. dyr [xx(]

Nej, tag til Polen når vi vil skyde svin! Eller Sverige, sydsvenskerne er ved at forstå problematikken ved svin. De roder nemlig i skovbunden, så meget at hele nyplantede områder dør bort. Men herregud, de forbandede bønder eller lodsejer, der lever at træerne kan sgu da bare flytte til byen, så vi jægere kan få det som vi vil! (læs ironien!)

Jeg er lige kommet hjem fra Småland, her så jeg store områder på flere Ha. hvor sivn har ødelagt nyplantede træer. Tro mig, de skovejere der har den jord, griner ikke ret meget!

Skyd svinene, og det kan kun gå for langsomt! [Wink]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#65
http://danishmeatassociation.com/smcms/V...ion&&--%3E - Hvis I vil læse lidt fra Kødbranchens Fællesråd (Ja, det kan være farvet. Men de smider også xxx mia. kroner i kassen om året).

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#66
Ugelvig

Hvis du lige sådan kunne lukke røven på de over 10 millioner svin der pt. er i Danmark, så vi ikke druknede i al det lort de lukker ud - vil jeg være dig dybt taknemmelig - ligefrem overvældende taknemmelig[Smile][Smile][Smile] Derefter kan vi tale om intensivt landbrug eller hvad du ellers synes der er godt for Danmark!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Ugelvig

Hvis du lige sådan kunne lukke røven på de over 10 millioner svin der pt. er i Danmark, så vi ikke druknede i al det lort de lukker ud - vil jeg være dig dybt taknemmelig - ligefrem overvældende taknemmelig[Smile][Smile][Smile] Derefter kan vi tale om intensivt landbrug eller hvad du ellers synes der er godt for Danmark!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Vi producerer et sted mellem 22 - 25 mio. svin om året. Og der er ca. 600.000 malkekøer tilligemed. Nu er det jo ikke sådan at én DE (dyreenhed) for køer "sviner" mere eller mindre end én DE fra svin. Og det er politisk bestemt hvor mange DE vi må have pr. areal enhed.

Og nu er det sådan at Danmark (tildels) stadig er et landbrugsland. Indtil for ganske få år siden var landbrugsprodukter nr. 1 på vores eksportliste (mere end olie og A. P. Møller). Så det vil ikke være helt rigtigt at give Enhedslisten eller SF ret og lave Danmark om til én stor turistpark, for det vil vi ikke tjene nær så meget på (og jagten vil også blive inddraget så [Sad] )

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#68
De enste der er imponerede her, er DLG og bankerne[Big Grin].

Nej...nej, nu ikke noget med SF el. Enhedslisten, du skulle bare lukke røven på de gris, så vi ikke druknede i lort!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

De enste der er imponerede her, er DLG og bankerne[Big Grin].

Nej...nej, nu ikke noget med SF el. Enhedslisten, du skulle bare lukke røven på de gris, så vi ikke druknede i lort!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Tjaa... Problemet ligger vel i, at ingen lort = ingen afgrøder på markerne = ingen foder til dem vi elsker at kigge på (gennem sigtekikkerten på riflen [:p] ).

Jeg troede faktsik at landmænd og jægere kom godt ud af det sammen? Der er da mange holdninger og værdier, som går igen?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Nu har jeg læst den nævnte artikel fra 2001. Som jeg læser den er der givet en tids- og områdebegrænset tilladelse til regulering af vildsvin med ekstraordinære metoder. Tilladelsen er givet til 112 specifikke lodsejere.

SNS opfordrer i det konkrete tilfælde til regulering og truer med at blande sig, hvis ikke denne regulering foretages. Jeg mangler fortsat at blive overbevist om at SNS har bemyndigelse til uden videre at tage sagen i egen hånd og jeg kan ikke se at der er noget i den beskrevne sag, der peger på, at der foreligger en generel nedskydningspligt i forhold til vildsvin.

Hvis der gør, er såvel jagttidsbestemmelserne som bekendtgørelsen om regulering af skadevoldende vildt jo direkte vildledende, eftersom denne pligt ikke nævnes overhovedet. Rent faktisk kan jeg ikke i disse to bekendtgørelser eller i selve jagtloven se nogen pligt til at rapportere observation af vildsvin på den frie vildtbane.

Da svinene blev skudt i Lindet skete det, så vidt jeg husker, i statsskoven. Efterfølgende udslip er beredvilligt nedkæmpet af lokale jægere. Har SNS nogensinde gjort alvor af truslerne om at gå bevæbnede ind på privat jord? Hvori ligger SNS's påståede lovhjemmel for at gøre det? Er denne praksis prøvet for en domstol?

P.S. HVIS der foreligger en eller anden mulighed for tvang på tværs af almindelige retslige principper omkring ejendomsretten, så må det af indlysende grunde være en forudsætning for gennemførelse af reguleringen, at:

1) Jægeren ser og med sikkerhed identificerer vildsvin
2) Jægeren skønner, at der kan afgives forsvarligt skud

En pligt er derfor rent retsligt latterlig, eftersom forsømmelse ALDRIG vil kunne forfølges - men det er en anden snak.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Citat:quote:

Faldt forresten over en §38 i lov om regulering

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Kapitel 6
Vildtskader
§ 37. Miljøministeren kan fastsætte regler om regulering af vildt. Hvis der ikke findes tilfredsstillende alternativer til reguleringen, kan regulering foretages for at1) imødegå fare for mennesker eller menneskers sundhed,
2) imødegå risiko for smitte af mennesker eller dyr,
3) imødegå risiko for luftfartssikkerheden,
4) beskytte flora og fauna og
5) hindre omfattende skader på bebyggelse, afgrøder, husdyr, skove, fiskeopdræt eller fiskeri- og vandområder.

Stk. 2. For de arter, der er nævnt i bilag 1, må regler efter stk. 1 ikke hindre opretholdelse af den pågældende bestands bevaringsstatus i dens naturlige udbredelsesområde.
Stk. 3. Miljøministeren kan ved fastsættelse af regler efter stk. 1 fravige reglerne i kapitel 2, 3, 4 og 7.

Ændringer:
Ændret 1/7 2008 ved 2008-06-17-ÆL.508 (LF 133 07-08).

--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
§ 38. Miljøministeren kan pålægge en grundejer at foretage nærmere angivne foranstaltninger til varetagelse af de hensyn, der er nævnt i § 37.
Stk. 2. Hvis ejeren ikke udfører foranstaltningen, kan miljøministeren lade den foretage.
--------------------------------------------------------------------------------



Her har du vel den lovgivningsmæssige hjemmel du efterlyste. Det er muligt at den først skal prøves ved en domstol, meeeen.
hvis dette er korrekt opfattet, har vi vel løftet en stor byrde fra elevens skuldre, så han ikke behøver lede mere

jbn
Svar
#71
Øhhh Ignorant...... dette var oppe at vende i denne tråd for mere end en måned siden - kan du ikke bare studere kommentarerne fra den gang?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#72
Er der nogen der kender til tilfælde i Tyskland hvor svinepest er overført fra vilde til tamme svin, eller er det bare noget vi tror kan ske???
Mvh.

Yeti
Svar
#73
Èn eller anden statistiker har beregnet at hvis vi har vildsvin frit i DK, så vil frekvensesn af svinepest stige fra 1 gang pr 100 år til 2 gange pr 100 år.

Men kunne frygte at dem der har en interesse i at betale for en sådan undersøgelse, også har en interesse i udfaldet af undersøgelsen. Under alle omstændigheder må man sige at det må hvile på et spinkelt grundlag, når man arbejder med så lav hyppighed i sin undersøgelse, og så lille forskel på de to udfald. Specielt kunne jeg godt tænke mig at vide hvor mange vildsvin der skal til for at fordoble risikoen. 1, 100, 1000, 100.000.000 ? Hvis ét er nok, så kan vi jo ikke undgå risikoen [Wink]

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Er der nogen der kender til tilfælde i Tyskland hvor svinepest er overført fra vilde til tamme svin, eller er det bare noget vi tror kan ske???



Prøv at kigge på det link, jeg har lagt fra Kødbranchens Fællesråd. Der er forklaringen fra Holland og Tyskland angående smittefare.

http://danishmeatassociation.com/smcms/V...ion&&--%3E

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#75
Efter det der står i rapporten så vil risikoen da bestemt være til stede. Specielt for de svin der går ude. Kontakten imellem vilde og tam svin i en BSE stald må være meget begrænsede.

Gad vide hvor mange svineproducenter der er i Tyskland som også er vildsvinejægere - det lyder som om det vil være en dårlig/risikabel idé.
Mvh.

Yeti
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Èn eller anden statistiker har beregnet at hvis vi har vildsvin frit i DK, så vil frekvensesn af svinepest stige fra 1 gang pr 100 år til 2 gange pr 100 år.

/Kenneth



Statistik er som en lårkort nederdel, den viser noget interessant, men skjuler det væsentlige[^]
sagt på en anden måde, en statistik viser som regel det som man vil have den til, det er bare
et spørgsmål om hvad man "glemmer" at oplyse.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#77
Liiige et lille indspark her!!

Den direkte landbrugsexport genererer mindre end 20% af danmarks export, de 20% som "landbrugsexporten" udgør af totalen indeholder ALLE landbrugsrelaterede exportvarer:

"Danish agricultural products, such as cheese, pork, fish, butter and cereals, have been exported for more than a century. They are still important today, as testified by the fact that the agricultural and food-processing sector accounts for approx. 20% of total Danish exports. The remaining approx. 80% consists of other manufactured goods, mainly machinery and instruments, pharmaceuticals and electronics."
(Kilde: http://www.danishexporters.dk)

Med andre ord... Landbruget i DK lever stadig højt (og får lov til at forurene og lægge beslag på enorme arealer) på en virkelighed der sluttede i 60'erne ...[}Smile]

Det er dygtigt "spin" (og med regeringens backup, det ER jo V der sidder bedst i regeringen!!) at DK's landbrug er så ufatteligt vigtigt for DK og at enhver trussel, omend nok så minimal straks medfører uoverstigelige økonomiske problemer for den danske økonomi.

Det forureningsniveau svinefabrikkerne i DK præsterer ville for længst have lukket enhver anden industri i DK... Det får KUN lov til at fortsætte fordi landbrugets organisationer er så dygtige til at bilde resten af borgerne ind at "Landet stander i våde" hvis man begrænser/kontrollerer produktionen af svin i DK.
Og så længe så mange danskere af ren veneration sætter deres kryds hos danmarks såkaldt liberale parti (Vorherre bevares..) så får "svinereiet" lov til at fortsætte... og vildsvinene står for skud[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#78
"En eller anden statistiker".... fra Kødbranchens Fællesråd.... sjovt nok kommer alle de "videnskabelige" dundertaler imod vildsvin direkte fra Landbrugets organisationer.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Liiige et lille indspark her!!

Den direkte landbrugsexport genererer mindre end 20% af danmarks export, de 20% som "landbrugsexporten" udgør af totalen indeholder ALLE landbrugsrelaterede exportvarer:

"Danish agricultural products, such as cheese, pork, fish, butter and cereals, have been exported for more than a century. They are still important today, as testified by the fact that the agricultural and food-processing sector accounts for approx. 20% of total Danish exports. The remaining approx. 80% consists of other manufactured goods, mainly machinery and instruments, pharmaceuticals and electronics."
(Kilde: http://www.danishexporters.dk)

Med andre ord... Landbruget i DK lever stadig højt (og får lov til at forurene og lægge beslag på enorme arealer) på en virkelighed der sluttede i 60'erne ...[}Smile]

Det er dygtigt "spin" (og med regeringens backup, det ER jo V der sidder bedst i regeringen!!) at DK's landbrug er så ufatteligt vigtigt for DK og at enhver trussel, omend nok så minimal straks medfører uoverstigelige økonomiske problemer for den danske økonomi.

Det forureningsniveau svinefabrikkerne i DK præsterer ville for længst have lukket enhver anden industri i DK... Det får KUN lov til at fortsætte fordi landbrugets organisationer er så dygtige til at bilde resten af borgerne ind at "Landet stander i våde" hvis man begrænser/kontrollerer produktionen af svin i DK.
Og så længe så mange danskere af ren veneration sætter deres kryds hos danmarks såkaldt liberale parti (Vorherre bevares..) så får "svinereiet" lov til at fortsætte... og vildsvinene står for skud[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



LOOOL...!!! Ja, undskyld mig. Du har tydeligvis ikke fattet noget som helst af det hele! Desuden ved du, hvis ikke hvordan moderne stalde ser ud!

Tager vi svinesektoren, så er det korrekt af den bidrager med ca. 10 % af den samlede eksport. Måske ikke så meget værd for dig eller andre ikke landbrugsinteresseret, men 10 % af den samlede eksport er faktisk temmelig meget (og det betaler du jo gerne ekstra når vi nu får svinepest i Danmark?). For de landmænd der lever af det, er det jo hele deres liv. Uden denne særstatus som dansk svinekød har, ville vi nemlig ikke sælge noget som helst på andre markeder, fordi vores kød er alt for dyrt at producere i forhold til andre lande som Polen, Tyskland og Holland. Dette skyldes nemlig at danske landmænd er pålagt langt strængere krav end alle andre landmænd i Verdenen. Dette gælder både miljø, veterinære, etiske, velfærd og meget meget mere.

Med hensyn til forurening, er landbruget underlagt de samme regler som alt anden industri i Danmark. Landbruget skal også overholde regler med hensyn til lugtgener, punktforureninger m.m. Men det er korrekt at situationen var anderledes for 50 år siden, men det var den bestemt også for anden industri, hvor meget "lort" tror du ikke DSB / BaneDanmark har smidt langs deres banestrækninger? Hvad tror du ikke kommunalarbejderne har brugt til at holde parker og lignenden rene med? Hvad med de plantager på Vestkysten, der er så forurenet at man ikke må gå i de områder? Der findes MANGE eksempler på uvidenhed og kemikalier - og det er ikke kun landbruget der har været syndere.

Igennem de sidste 10 år, har man på forskellige marker spredt i Danmark målt på tilløbet til grundvandet og man har IKKE kunne spore nogle pesticidrester fra landbruget. Derimod kunne man i vores vandløb spore sæberester fra husholdningen, så de store miljøsyndere i dag, er faktisk husholdning. Der ligger heller ikke regler for uledningen herfra!

Med hensyn til alt denne her "forurening" fra svinebrug, så er der stramme regler for antallet af dyr pr. areal (DE pr. Ha.). Her ligger Danmark også som duks i EU. Vi spreder langt mindre N, P og K (kvælstof, fosfer og kalium) end de andre. F.eks. kan de lige syd for grænsen bruge langt mere kvælstof end vi kan pr. Ha. Faktsik tildeler vi mindre gødning end jorden kan udnytte, så vi udsulter faktisk vores jord som det ser ud nu. For at opfylde de strenge krav, der er i Danmark.

Og Dravis, du er jo selvfølgelig økolog, da du får ca. 70 % af pesticid resterne gennem frugt og grønt (især det der kommer fra andre lande i EU). Og du benytter selvfølgelig rengøringsprodukter der er svanemærket, således du ikke forurener det drikkevand du skal efterlade til dine børn. Og når du handler fødevarer køber du selvfølgelig dansk, så du ved dyrene har haft det bedst muligt, da vi i Danmark har de bedste forhold for vores dyr? Og når du så har opfyldt ALLE disse forhold, kan du begynde at have en holdning til landbruget igen - For ellers er du ikke en skid andet end en hykler, der har en holdning til ALT, lige indtil de selv skal til at bidrage og betale!

/Ugelvig, der designer og indretter stalde til kvæg HVER dag - Og er STOLT af dansk landbrug, for vi gør det fandme godt i forhold til de lande vi gerne vil sammenligne os med!

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#80
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

"En eller anden statistiker".... fra Kødbranchens Fællesråd.... sjovt nok kommer alle de "videnskabelige" dundertaler imod vildsvin direkte fra Landbrugets organisationer.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Ville de være mindre farvet, hvis de kom fra Danmarks Jægerforbund? [Wink]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)