Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejæger skød vildsvin
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Hvad! blev I enige om det idiotfilter eller holder I bare pause for at få pusten!

Jeg vil bare have glade frie sorte grise i Danmark!

Og det uanset export prisen på blegt medicin flæsk og økologisk bæver kød!

Hav en god dag!
Thorlak

Dravis, udmærket indlæg...rigtig udmærket[Big Grin]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Kunne ikke helt finde ud af om du også besidder evnen til ironi i samme grad som Ignorant eller om du vitterligt mener det du skriver i dit indlæg…..

Men så læser man lige den nederste linje hvor du hylder Dravis´s indlæg og så tænker man bare ”[b][i]han mente det sku...[Sad!]”
Svar
Citat:quote:

T3dk: Og lad os så lige blive enige om at den unge jæger der var på bukkejagt handlede 100% korrekt og helt og aldeles efter lovgivningen på området…. Eller de mener man måske heller ikke?


Det kommer da an på om han KONKRET har aftalt med brugeren/ejeren af jorden at han også skal regulere, udover at have jagtretten, da det er 2 adskilte rettigheder. Jeg ser 3 muligheder:

1) Ejeren er ligeglad med/ved ingenting om forskellen mellem regulering og jagt, og gør derfor ingenting ved det nedskudte vildtsvin.

2) Jægeren skyder vildsvinet, da han regner med at det er ok med ejeren - altså udøvelse af regulering på forventet efterbevilling af tilladelsen(hvilket han så har fået, men gør det det lovligt i skudøjeblikket) ?

3) Ejer og jæger har en konkret aftale om at jægeren skal foretage reguleringen for ejeren.

Måske står svaret på én af de sidste 5 sider, men jeg har ikke orket at læse det hele igennem igen [Big Grin]

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
T3dk

Først, Dravis indlæg er godt og vel funderet. Han har evnen til at sætte foden ned!

Ironi, er en vanske størrelse som kræver fantasi og jeg besider absolut ikke samme evne til ironi, som Ignoranten f.eks. På den anden side, fordi et udsagn ikke er direkte indlysende behøver det ikke at være ironi.

Ja, jeg vil gerne se vildsvin, fritlevende i Danmark.

Det kommer jo til at koste en hel del penge (markskaderne skal jægerne jo selfølgelig betale direkte ved jagtlejen, alternativt og helst gemmen finansloven, begge dele sammen vil lige akkurat være til at bære), men på den anden side med de korn priser, så er der jo intet andet, der kan forrente sig.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

T3dk

Først, Dravis indlæg er godt og vel funderet. Han har evnen til at sætte foden ned!

Ironi, er en vanske størrelse som kræver fantasi og jeg besider absolut ikke samme evne til ironi, som Ignoranten f.eks. På den anden side, fordi et udsagn ikke er direkte indlysende behøver det ikke at være ironi.

Ja, jeg vil gerne se vildsvin, fritlevende i Danmark.

Det kommer jo til at koste en hel del penge (markskaderne skal jægerne jo selfølgelig betale direkte ved jagtlejen, alternativt og helst gemmen finansloven, begge dele sammen vil lige akkurat være til at bære), men på den anden side med de korn priser, så er der jo intet andet, der kan forrente sig.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Du mener altså at vi igennem finansloven skal finde de 10 % manglende eksport og pengene til udbedring af markskader? Dvs. ALLE indbygger i Danmark skal være med til at betale for en vildbestand af vildsvin? Det tror jeg umiddelbart bliver lidt svært at få gennemført!?

Med hensyn til kornpriserne mener du så landmændene tjener meget eller lidt?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Ugelvig, nu prøvede jeg netop med ironi:

Det kommer jo til at koste en hel del penge (markskaderne skal jægerne jo selfølgelig betale direkte ved jagtlejen, alternativt og helst gemmen finansloven, begge dele sammen vil lige akkurat være til at bære), men på den anden side med de korn priser, så er der jo intet andet, der kan forrente sig.

[b]Ja, jeg vil gerne se vildsvin, fritlevende i Danmark.[/b]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
@T3dk og andre - jeg vil nu forsøge at udtrykke mig krystalklart og 100% ikke-ironisk:

Jeg vil meget gerne have en fritlevende bestand af vildsvin i Danmark - ikke for selv at få mere at gå på jagt efter (jeg har masser af vildsvin i min egen baghave), men fordi (i prioriteret orden):

1: vildsvinet er naturligt hjemmehørende i Danmark
2: vildsvinet er en gevinst for biodiversiteten i dansk fauna
3: vildsvin er samlet set en gevinst for det danske samfund
4: vildsvinet er en fantastisk vildtressource
5: en sund stamme af fritlevende vildsvin er en garant for fremtidig jagt

Mht. til dommedagsprofetierne om at vildsvin én gang for hvert 100. år skulle forårsage svinepest og koste Danmark hele den samlede svineeksport.... prøv lige at tygge på det argument en ekstra gang! I påstår altså, at hvis der udbryder svinepest i Danmark, så er den samlede eksport af svinekød pludselig 0,- kroner værd!!!??? Så kan man jo undre sig over, hvordan landbruget overhovedet kan sælge det kød, der i øjeblikket produceres i Østeuropa.

Hvis det nu gik rigtigt, rigtig galt og svinepesten satte kødeksporten tilbage med 30% i to år (ud af 100), så ville det samlede tab beløbe sig til 0,6% af svinekødseksporten i den 100-årige periode. Mange penge... jo! - men nok til at landbruget skal diktere hele samfundet, hvilke dyr der må leve i de danske skove? Det mener jeg principielt ikke! Hvis det skulle være sådan, så burde landbruget vel også have lov til at diktere regler for begrænsninger i ytringsfriheden, så araberne ikke blev sure på Arla?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
@Høgh: Dit sidste argument er jeg til falds for :-)..... men resten blir vi ikke enige om!
Svar
[Big Grin] Det tænkte jeg nok [Big Grin]

Vi ka' jo ikke blive enige om alt. Her til aften vil jeg forsøge om jeg kan få ram på den orne der snød mig i forgårs. Det er skønt med en sund vildsvinestamme i egen skov [^]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
knæk og bræk
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

...
3: vildsvin er samlet set en gevinst for det danske samfund

...
Mht. til dommedagsprofetierne om at vildsvin én gang for hvert 100. år skulle forårsage svinepest og koste Danmark hele den samlede svineeksport.... prøv lige at tygge på det argument en ekstra gang! I påstår altså, at hvis der udbryder svinepest i Danmark, så er den samlede eksport af svinekød pludselig 0,- kroner værd!!!??? Så kan man jo undre sig over, hvordan landbruget overhovedet kan sælge det kød, der i øjeblikket produceres i Østeuropa.

Hvis det nu gik rigtigt, rigtig galt og svinepesten satte kødeksporten tilbage med 30% i to år (ud af 100), så ville det samlede tab beløbe sig til 0,6% af svinekødseksporten i den 100-årige periode. Mange penge... jo! - men nok til at landbruget skal diktere hele samfundet, hvilke dyr der må leve i de danske skove? Det mener jeg principielt ikke! Hvis det skulle være sådan, så burde landbruget vel også have lov til at diktere regler for begrænsninger i ytringsfriheden, så araberne ikke blev sure på Arla?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Du mener det samlet set er en god idé. Det facit kommer jeg så bare ikke frem til.

Hvis vi én gang i Danmark får konstateret Svinepest er det sket med vores særstatus. Der er ikke noget med, at den kommer tilbage. Det skal så siges at vi havde et udbrud tilbage i 30'erne, men det har aldrig været her siden. Slf. kan vi stadig sælge vores slagtesvin som alle andre EU lande gør. Men det vi gerne vil i fremtidens Danmark er avlsdyr, special produktioner m.v. Og det kommer vi ikke til med et stempel som Holland og Tyskland har det i dag. Hvorfor tror I, at vi har så stor eksport til krævende lande i forhold til dem? Vi har ca. lige mange søer.

Om det er fantastisk at få et dyr mere, der forvolder skade på afgrøderne er jeg ikke sikker på er et skide godt argument. Nu har vi temmelig meget mere agerjord end skovbrug i Danmark. Det forholder sig lidt anderledes i Polen, Sverige og Tyskland.

At den er naturligt hjemmehørende i Danmark, ja det er/har elgen, ulven og bjørnen også været. Skal vi så også have dem tilbage? Prøv nu lige at tænkt lidt på befolkningstætheden i Danmark kontra alle de steder, hvor de har alle disse dejlige (store) dyr? Vi har da problemer nok med krondyr, der ødelægger markerne og rådyr, der går helt ind i køkkenhaverne og rosenbedene. Hvor fanden vil I gøre af dem?

Jeg mener bestemt heller ikke der skal være diktatur i Danmark og enkelte skal bestemme over de mange. Men derfor skal vi, jægerer, bestemt heller ikke bestemme for resten af befolkningen.

Så dem, der gerne vil bo sammen med vildsvin kan som Høgh, jo flytte til Sverige [Wink]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
F**k Barack Obama - WOTE Ugelvig

Noget af det eneste fornuftige der er skrevet i længere tid i denne tråd. Go wknd til alle....
Svar
Citat:quote:

Originally posted by T3dk

F**k Barack Obama - WOTE Ugelvig

Noget af det eneste fornuftige der er skrevet i længere tid i denne tråd. Go wknd til alle....



Mange tak [Big Grin]

I lige måde - Vejret lover jo godt, så mon ikke riflen lige skal have en tur mere inden mandag morgen? [:p]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Det er lidt sjovt at læse en debat som denne hvor vi argumenterer mod vildsvin med argumenter om risikoen for et fald i eksporten og stor befolkningstæthed. Samtidigt er der rigtigt mange danskere der går stærkt ind for (jeg selv inklusiv) at dyr som fx tigeren skal beskyttes. Så må de der bor i nærheden lære at leve med at der i ny og næ bliver spist en landsbybeboer. Vel vel så skyder man så ofte den formastelige tiger (der jo også tit viser sig at være blevet for gammel til at jage almindelige byttedyr) men forestil jeg hvor højt vi ville råbe op hvis der var nogen der foreslog at skyde dem væk. Eller for den sagsskyld en farlig ballade der ville hvis nogen opdagede at man skød eller på anden måde forhindrede tigeren i at formerer sig ind i et nyt område og på den måde modarbejdede en styrkelse af bestanden. Bare et par strøtanker
Mvh.

Yeti
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Jeg mener bestemt heller ikke der skal være diktatur i Danmark og enkelte skal bestemme over de mange. Men derfor skal vi, jægerer, bestemt heller ikke bestemme for resten af befolkningen.


Vi er 100% enige her!- hvor mange procent af befolkningen lever i dag af svineavl?

(Det eneste argument jeg har set for nedskydningen af alle vildsvin berører svineavlen og dermed er det denne massive majoritet af befolkningen, der p.t. dikterer, at der IKKE skal være vildsvin i Danmark)

I resten af befolkningen er den generelle holdning, som jeg oplever det, at vi helst ikke ser f.eks. de sidste tigerer eller elefanter skudt ned, bare fordi de æder lokalbefolkningen eller tramper deres huse ned.

Som jeg tidligere skrev, så bliver spørgsmålet om udryddelse af en hjemmehørende art dermed et principielt spørgsmål. Det ved SNS godt og de påstår derfor hårdnakket, at alle fritlevende svin i DK er undsluppet fra hegn. Faktum er imidlertid at der bliver skudt en hel del fritlevende svin umiddelbart syd for grænsen og naturlig indvandring ER en realitet, hvad enten SNS vil indrømme denne ubekvemme sandhed eller ej.

I Danmark har vi brugt 500 år på at ensrette naturen efter vores eget forgodtbefindende. I dag mener vi, at vi er blevet klogere og fordømmer i samlet flok uhyrligheder såsom udlægning af gift til rovfuglene og gasning af rævegravene. Men myndighederne tilskynder stadig, at et naturligt indvandret vildsvin skal skydes ned ved først givne lejlighed. Det harmonerer IKKE med intentionerne i lovgivningen iøvrigt og kan kun gå for sig fordi virkeligheden forvrænges af SNS med udmeldinger om, at vildsvin i Danmark ikke er vilde.

P.S. Jeg tror ikke at vildsvin lader sig diktere, hvor de skal opholde sig - men de finder nok selv ud af det. Præcis som i Tyskland og Holland der åbenbart begge er væsentligt tyndere befolket end Danmark... (?)

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Ugens arbejde er udført! [Smile]

Vildsvin eller ej! - Det er fredag – og vi skal slappe af!

Skænk jer nu en whisky, eller et godt glas rødvin – tænd for flimmeren, og fald i søvn til ”Vild med dans” eller ”Talent 2008”

God weekend
Swift
Svar
@Høgh, nu nævnte jeg nu ikke lige Holland som tyndere befolket end Danmark. Men kommer vi til skovområderne i Tyskland, er de væsentlig størrer end de skovområder vi har i Danmark. Danmark er trods alt, et kystområde. Og vi har store åbne vider. Jeg ved godt, at vi har fællet skov i Danmark, men det er altså mange år siden, Danmark var total dækket af skov.

Personligt er jeg ligeglad med, om der er vildsvin i Danmark eller ej. Men det har nogle konsekvenser, hvis vi skal have en naturlig bestand af dem. Og de konsekvenser skal vi have på bordet. Tog jeg alle "brillerne" af, ville jeg være fløjtende ligeglad med om det var svineavlerne eller det var jægerne der råbte. I denne sag er det trods alt, den store brede befolkning, der kommer til at bestemme i sidste ende.

Med hensyn til tigerne så mener jeg slet ikke det kan sammenlignes med svin. Nej, lad os få en bestand af ulve eller bjørne i Danmark, så kan vi snakke med. Vildsvin er på ingen måde så dræbende som tigeren er. Ser vi til vores naboer (Norge og Sverige), så har de jo også en lidt anden holdning til nedskydning af ulve og bjørne end vi har. Vi har jo heller ikke problemerne tæt på kroppen, så det er super nemt at syntes og mene en hel del. Lidt det samme som at sige til en afganer, at han ikke skal dyrke opium, fordi VI ikke vil have heroin på gaden. Hvad fanden skal han ellers leve af? Vi i Danmark har sgu så nemt ved, at mene hvad andre skal. Jeg syntes da heller ikke det er skide smart at tigerne bliver aflivet og skudt on sight. Om så det er fordi det er menneskedræbere eller fordi de bliver solgt som potensmiddel i Kina. Men er der en tiger på menneskejagt i ens landsby eller kan man kun overleve ved at være krybskytte, så er historien jo lidt anderledes. Hvordan ville vi ikke selv reagere, hvis vi kun havde én mulighed? I denne sag om svin, er vi så heldige, at vi kan diskutere tingene igennem, inden beslutningerne bliver taget. Og jeg tror, det ender med at vi får en bestand af vildsvin i Danmark. I hvert fald på prøve, lidt som odderen også fik lov at komme igen.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Ugens arbejde er udført! [Smile]

Vildsvin eller ej! - Det er fredag – og vi skal slappe af!

Skænk jer nu en whisky, eller et godt glas rødvin – tænd for flimmeren, og fald i søvn til ”Vild med dans” eller ”Talent 2008”

God weekend
Swift



Jeg er på antibiotika [Sad][Sad][Sad]

Så ingen sprit til mig - Kunne ellers godt nappe en whisky on the rocks [Big Grin]

Jeg tror Høgh er smuttet ud efter ornen - Så mon ikke han melder tilbage senere? Han skal i hvert fald have knæk og bræk! Jeg er lidt misundelig på ham [Smile]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Jeg har åbnet rødvinen - skål til jer alle.

Tiger, ulve eller bjørne... Det er en besværlig diskussion. Mit udgangspunkt er at de skal have lov at være der, men at det i befolkede områder er gavnligt med et (lavt) jagttryk da det sikre at dyrerne vedbliver at være sky for mennesker. Nu er jeg jo (endnu) ikke verdens hersker så her er min holdning jo i virkeligheden ikke så vigtig. Jeg synes dog at det er interessant at følge med i debatten her som andre steder. Det var fx meget interessant at se hvordan debatten ændredes i Norge fra at det store flertal anså ulven som en flink vild hund der ikke skulle generes til at de der blodtørstige bæster skal skydes væk da den første ulv dukkede op i nærheden af Oslo - ja ja jeg ved godt at jeg overdriver lidt, men ændringen var nu temmelig markant. Det er så nemt at have en holdning når man ikke har noget i klemme. Når det er sagt så synes jeg også at man skal passe på ikke at lade en mindre gruppe der råber højt fordi de har noget i klemme bestemme. Det er vigtigt at ihvertfald nogen forsøger at holde hovedet koldt og så reflekterer en ekstra gang over tingene.

Nå nu vil jeg tilbage til rødvinen, og hvis ovenstående bære præg af de par glas jeg allerede har indtaget beder jeg de ærede medlemmer af VTF om at bære over med mig det har været endnu en hård uge i ejendomsinvesteringsbranchen...
Mvh.

Yeti
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Jeg mener bestemt heller ikke der skal være diktatur i Danmark og enkelte skal bestemme over de mange. Men derfor skal vi, jægerer, bestemt heller ikke bestemme for resten af befolkningen.


Vi er 100% enige her!- hvor mange procent af befolkningen lever i dag af svineavl?

(Det eneste argument jeg har set for nedskydningen af alle vildsvin berører svineavlen og dermed er det denne massive majoritet af befolkningen, der p.t. dikterer, at der IKKE skal være vildsvin i Danmark)

Efter hvad jeg har fået af tilbagemeldinger fra bekendte landmænd, er det nok et noget forenklet billede du forsøger at tegne. Det er nok næsten alle med en rent landbrugs eller jordbrugsmæssig stillingtagen der er modstander af vildsvin i danmark. Svenske landmænd er fra et jordbrugsmæssigt synspunkt ofte kraftig modstander af vildsvin.
Udover den svært dokumenterbare risiko vurdering vedr smitterisiko, er der markante ulemper og problemer med markskader, strækkende sig dra direkte udbyttetab i afgrøderne, til en risiko for forgiftning af græsædere, der bliver fodret med vrappet hø eller engilage, hvor jordklumper der uforvarende bliver pakket med i plastballerne, kan give direkte forgiftning af de dyr du fodre med produktet

I resten af befolkningen er den generelle holdning, som jeg oplever det, at vi helst ikke ser f.eks. de sidste tigerer eller elefanter skudt ned, bare fordi de æder lokalbefolkningen eller tramper deres huse ned.

Denne holdning svarer ofte til en kendt tekst fra Niels Hausgård "selvfølgeligt skal vi da have atomkraft, blot skal det ligge på sjælland, eller fyn henne i den østre ende"
De Svenskere Jeg kender som er naturbrugere er absolut heller ikke tilhængere af hverken ulv los eller bjørn. De har ofte ret rabiate holdninger om at der burde slippes en mindre spredt flok løs i Stokholms forstæder, så den store uvidende/dårligt informerede tilhængergruppe, ville få et lidt mere nuanceret forhold til disse charmetrolde

Som jeg tidligere skrev, så bliver spørgsmålet om udryddelse af en hjemmehørende art dermed et principielt spørgsmål. Det ved SNS godt og de påstår derfor hårdnakket, at alle fritlevende svin i DK er undsluppet fra hegn. Faktum er imidlertid at der bliver skudt en hel del fritlevende svin umiddelbart syd for grænsen og naturlig indvandring ER en realitet, hvad enten SNS vil indrømme denne ubekvemme sandhed eller ej.

Nu politicere du vidst igen. Min opfattelse er at Miliøministeriet of SNS udemærket er klar over at der kan forekomme en indvandring af vildsvin fra Tyskland.
At de så også er skarpe nok til at fatte at de fleste tilløb til vildsvinebestande som pludseligt dukker op langt oppe i jylland, fyn eller endog sjælland, næppe er normal indvandring fra tyskland, Gør vel ikke disse instanser mindre kompetente

I Danmark har vi brugt 500 år på at ensrette naturen efter vores eget forgodtbefindende. I dag mener vi, at vi er blevet klogere og fordømmer i samlet flok uhyrligheder såsom udlægning af gift til rovfuglene og gasning af rævegravene. Men myndighederne tilskynder stadig, at et naturligt indvandret vildsvin skal skydes ned ved først givne lejlighed. Det harmonerer IKKE med intentionerne i lovgivningen iøvrigt og kan kun gå for sig fordi virkeligheden forvrænges af SNS med udmeldinger om, at vildsvin i Danmark ikke er vilde.

P.S. Jeg tror ikke at vildsvin lader sig diktere, hvor de skal opholde sig - men de finder nok selv ud af det. Præcis som i Tyskland og Holland der åbenbart begge er væsentligt tyndere befolket end Danmark... (?)

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Det lidt underlige i denne debat er at det vel netop er naturligt indvandrede vildsvin fra tyskland, der reelt udgør den største smittefare hvad angår svinepest, da disse sammenhængende bestande har en reel chance for en effektiv smittespredning.

Personligt ville jeg da hjertens gerne have en jagtbar vildsvinebestand i danmark. Jeg ville enda reelt gerne medvirke til at kompencere landmændene for tab. Det har jeg lidt svært ved at opfatte at visse andre af debatørerne reelt er villigt til at få tegnebogen op i betydende omfang. Især hvis man genopfrisker en del kommentarer om i forvejen ublu jagtjejer.

Selv om jeg selv ønsker vildsvin i Danmark har jeg dog en forståelse for at dem der kommer til at stå med ulemperne, bruger mange recurcer på at stoppe eller forhale udbredelsen. Det er vel egentligt tegn på at disse mennesker er i stand til at foretage en risikovurdering, og derefter forsøge at lave et stykke imponerende benarbejde

jbn
Svar
Lad os lige holde os til FAKTA!

Svinepest vil ikke betyde at vi mister hele den danske svineeksport.
Jf. Dyrlæge Anette Boklunds ph.d. afhandling: Exotic Diseases in Swine: Evaluation of Biosecurity and Control Strategies for Classiscal Swine Fever. Ph.d. gennemført ved Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, finansieret af Danish Meat Association.
http://www.danishmeat.dk/smcms/forside/p...m?ID=15687

Det Anette Boklund beskriver er, at den del af svinekødseksporten der potentielt kunne blive ramt ved et udbrud af svinepest, er eksporten til tredjelande uden for EU.

Denne eksport udgør ca. 30% af den danske eksport af svinekød, som samlet set udgør omkring 27 mia. kroner, svarende til 10% af den samlede danske eksport.

Det er specielt disse tredjelande, som ofte sætter sig imod import af svinekød fra lande med svinepest, står der på Danish Meat Associations hjemmeside.

Altså er det ikke den samlede danske svineeksport på 27 mia. der kunne være i fare, men altså ca 8 mia. eller ca 3% af den samlede danske eksport.

Men Berit Lypart citeter på den anden side, i sit speciale om vildsvin, Danish Meat Association for at sige, at et udbrud af svinepest afhængigt af omfang og varighed vil koste 1-3 mia. kroner altså kun 3-11% af svinekødseksporten, eller 0,3-1,1% af den samlede danske eksport.

Det er mange penge, men altså langt fra den samlede danske svinekødseksport, som det ellers ofte fremføres i debatten!

Og dette er vel at mærke kun hvis vi overhovedet får et udbrud af svinepest og det er ikke særlig sandsynligt. Der har ikke været svinepest i Danmark siden 1933 og det kommer der heller ikke bare fordi der er vildsvin i naturen.

I debatten nævnes ofte "truslen" for svinepest fra indvandrende vildsvin fra Nordtyskland, men er der er altså ikke svinepest i Nordtyskland, hverken blandt vildsvin eller tamsvin.

"Så længe Tyskland er fri for klassisk svinepest nord for
Kieler Kanalen, udgør migrationen af vildsvin fra Tyskland til Danmark ikke nogen risiko." (Alban et al. 2005)

"I øjeblikket (februar 2007) er der ingen udbrud af
klassisk svinepest nord for Kieler Kanalen. De seneste udbrud i
Tyskland er registreret i det nordlige Nordrhein-Westfalen i april 2006..." (Mellergaard 2006).

Den største trussel fra svinepest kommer fra smitte tamsvinebesætninger imellem.

"Klassisk svinepest smitter ved direkte kontakt mellem dyr via sekreter, ekskreter, sæd og blod eller ved indirekte kontakt gennem køretøjer, tøj, instrumenter og nåle inficeret med infektiøst materiale samt fodring med utilstrækkeligt varmebehandlede madrester.
Sygdommen kan endvidere spredes af svinehandlere og besøgende på bedriften" (http://www.oie.int).

Danish Meat Association skriver selv på deres hjemmeside, at den bedste måde at sikre sig mod svinepest er, at landmændene sørger for, at smitten ikke kommer ind i deres besætning, når de fx indkøber eller sælger dyr, har kontakt med andre besætninger eller vognmænd.

Jeg må indrømme, at jeg er enig med Danmarks Naturfredningsforening når de siger, at truslen for svinepest i Danmark pga en vildsvinebestand, er hypotetisk. Desuden ville de økonomiske konsekvenser ifølge Danish Meat Associations egne tal, oven i købet være overskuelige.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)