Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejæger skød vildsvin
@Tika - Tak fordi du har taget dig tiden til at grave nogle FAKTA frem - det tager debatten aldrig skade af.

@Ignorant: "Jordklumper i plastballerne"...come on! Jeg driver selv et mindre landbrug udelukkende med produktion af høsilage - problemet du her beskriver skyldes i langt overvejende grad muldvarpe - skal de så også udryddes?

Jeg kender og kommer hos masser af svenske landmænd, der som beskrevet har et ganske afslappet forhold til svinene. Jeg kender ikke en eneste svensk skovejer som har noget som helst imos svin - tværtimod. Når det kommer til stykket er det langt fra noget flertal - snarere et ret begrænset mindretal - af naturbrugere i Sverige og Norge, der helst så bjørn, ulv og los totaludryddet. Rabiate fundamentalister findes overalt.

SNS anerkender ikke officielt, at der findes naturligt tilvandrede vildsvin i Danmark - det har været citeret tidligere i debatten. Og præcis denne forvrængning af virkeligheden er det argument der bruges til retfærdiggørelse af en i alle andre sammenhænge uset og uhyrlig praksis - nemlig at tilstræbe totaludryddelse af en naturlig tilvandret dansk art.

Mht. til tigerer og elefanter, så er vi enige om at Hausgårds citat er rammende for den gældende politiske kurs: "selvfølgeligt skal vi da have atomkraft, blot skal det ligge på sjælland, eller fyn henne i den østre ende"
Jeg mener jo så blot, at vi netop skal ha' de grise - overalt hvor de kan danne en sund naturlig bestand - og ikke blot i Polen, Tyskland, Sverige eller hvor det nu passer Kødbranchens Fællesråd.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Samtlige af vores nabolande har vildsvin. Og disse lande er hverken blevet udslettet, af økonomiske katastrofer, sygdomme eller lignende, de har en levende eksport, intensivt landbrug og høj velfærd.

Det er så typisk dansk at tro, at vi er så enestående, at det der gør sig gældende for alle andre, nok ikke gør sig gældende for lige netop os.

Skåne er identisk med Danmark og er proppet med vildsvin , Nordtyskland er identisk med Danmark og er proppet med vildsvin. Selv tættætbefolkede Holland, med alle sine tulipanløg, har vildsvin.

Jo, vi vil få nogle problemer og jo, der kan opstå udgifter - præcist som i vores nabolande! Men de vil alle være af overskuelig art - præcist som i vores nabolande! Derfor kan vi sagtens have vildsvin i Danmark - præcist som i vores nabolande!
Svar
Og vildsvin spiser dræbersnegle...
Svar
@Tika, så flyt dertil! Der er stadig en væsentlig forskel, når vi snakker svin! Vi har status som et land uden svinepest (som jeg har skrevet et par gange). Denne forskel er altså penge værd! Vi lægger ca. 14 mia. om året i registreringsafgift. Kan vi ikke lige spløjfe den, når nu vi er ved at bruge penge?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

@Tika, så flyt dertil!
Det er da et svar der vil noget[xx(]
Der er stadig en væsentlig forskel, når vi snakker svin! Vi har status som et land uden svinepest (som jeg har skrevet et par gange).
Det bliver vi vel ved med[?], indtil vi, måske, skulle få svinepest
Denne forskel er altså penge værd! Vi lægger ca. 14 mia. om året i registreringsafgift. Kan vi ikke lige spløjfe den, når nu vi er ved at bruge penge?
Og hvad har det med sagen at gøre[?]

@Ugelvig, opret lige PM funktionen

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
Det er da drøn usagligt at påstå at vi ikke kan bevare den status med en vildsvinebestand!

Vildsvin har normalt ikke svinepest.

Faren består i at HVIS der udbryder svinepest feks. i en tambesætning, og smitten kommer ud i en vildsvinebestand, så kan det tage længere tid at få epidemien under kontrol, end hvis den kun indbefatter tamsvin, hvor man bare slår den ramte besætning ned. Dette kan være skyld i at en evt stop for import at dansk svinekød forlænges indtil epidemien er nedkæmpet.

Men det kræver jo at epidemien overhovedet kommer ud af stalden, hvilket den sandsynligvis slet ikke gør, fordi smittede besætninger isoleres og slås ned og destrueres.

Men begynder epidemien blandt vildsvin, kan epidemier optræde i bølger efter hinanden og man må afvente at de smittede dyr dør eller skydes.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

@Tika - Tak fordi du har taget dig tiden til at grave nogle FAKTA frem - det tager debatten aldrig skade af.

@Ignorant: "Jordklumper i plastballerne"...come on! Jeg driver selv et mindre landbrug udelukkende med produktion af høsilage - problemet du her beskriver skyldes i langt overvejende grad muldvarpe - skal de så også udryddes?

OK du anerkender faktisk at jord i "høsilage" kan være et problem. Et problem som også opstår pga muldvarpeskud. Tro mig der ofres penge på at bekæmpe muldvarpe på mange af de jordstykker der bruges til "høsilage". Og man forsøger en total bekæmpelse på disse jordstykker.
Hvis der indvandre en vildsvinebestand til området, er der vel ingen tvivl om at det kan forøge problemerne med jordklumper. Dette problem forårsaget af vildsvin, er dog markant mere besværligt at reducere for den enkelte jordejer.
Jeg tager ikke stilling til hvor stort problemet er, blot konstatere jeg at der kan være et problem, for andre jordbrugere end svineproducenter.

Jeg kender og kommer hos masser af svenske landmænd, der som beskrevet har et ganske afslappet forhold til svinene. Jeg kender ikke en eneste svensk skovejer som har noget som helst imos svin - tværtimod. Når det kommer til stykket er det langt fra noget flertal - snarere et ret begrænset mindretal - af naturbrugere i Sverige og Norge, der helst så bjørn, ulv og los totaludryddet. Rabiate fundamentalister findes overalt.

Du er da formodentligt ikke det mindste i tvivl om at det store flertal af berørte jægere og naturbrugere i de påvirkede områder ønsker bestandene kraftigt reduceret, mange til kanten af udrydelse.
Det der ofte "pisser" svenske jægere og aktive naturbrugere af, er at beslutningerne om bestande og størrelser træffes af mennesker uden en realistisk baggrund og påvirkning af problemet. Derfor desse udtalelser om at tilhængere skulle opleve problemerne på klart tættere hold.

SNS anerkender ikke officielt, at der findes naturligt tilvandrede vildsvin i Danmark - det har været citeret tidligere i debatten. Og præcis denne forvrængning af virkeligheden er det argument der bruges til retfærdiggørelse af en i alle andre sammenhænge uset og uhyrlig praksis - nemlig at tilstræbe totaludryddelse af en naturlig tilvandret dansk art.
Jeg skal ikke udtale mig om SNS fuldstændigt afviser muligheden for naturlig indvandreing. Men man skal da ikke være i besidelse af en særlig høj IK for at mistænke begyndende bestande langt oppe i jylland, på fyn og sjælland, for værende undsluppede, eller direkte udsatte.
Mht. til tigerer og elefanter, så er vi enige om at Hausgårds citat er rammende for den gældende politiske kurs: "selvfølgeligt skal vi da have atomkraft, blot skal det ligge på sjælland, eller fyn henne i den østre ende"
Jeg mener jo så blot, at vi netop skal ha' de grise - overalt hvor de kan danne en sund naturlig bestand - og ikke blot i Polen, Tyskland, Sverige eller hvor det nu passer Kødbranchens Fællesråd.

Et vildt gæt er at hvis beslutningen blev truffet efter demokratiske regler, hvor antallet af stemmer fulgte antallet af arealenheder. Så ville der være et klart flertal for at vi ikke skulle have vildsvin.
Det kunne måske kolidere lidt med din politiske holdning om ejendomsrettens ukrænkelighed[Wink][Wink][8D][:I]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Realistisk set vil det vel øge risikoen for udbrud af svinepest i danmark, hvis der er en ubrudt smittekoridor, hele vejen ned gennem europa, direkte til bestande der påviseligt har svinepest.
De mennesker der har en interesse i vildsvinene i Danmark, burde udfra denne betraktning have hår nok på brystet til at påtage sig ansvaret, og stifte en økonomisk fond/buffer/pulje, til at holde de ramte skadesløse i tilfælde af et udbrud. Hvis tilhængerne af vildsvin i Danmark vurdere risikoen for værende så lille at den er uden betydning. Så virker det lidt svagt at de ikke påtager sig den "hypotetiske" risiko.

Jeg vil dog gætte på at et sådant forslag vil blive modtaget med rædsel eller larmende tavshed. Da mange ønsker fordelene, sålænge det er andre der har ulemperne.

jbn
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tika

Det er da drøn usagligt at påstå at vi ikke kan bevare den status med en vildsvinebestand!

Vildsvin har normalt ikke svinepest.

Faren består i at HVIS der udbryder svinepest feks. i en tambesætning, og smitten kommer ud i en vildsvinebestand, så kan det tage længere tid at få epidemien under kontrol, end hvis den kun indbefatter tamsvin, hvor man bare slår den ramte besætning ned. Dette kan være skyld i at en evt stop for import at dansk svinekød forlænges indtil epidemien er nedkæmpet.

Men det kræver jo at epidemien overhovedet kommer ud af stalden, hvilket den sandsynligvis slet ikke gør, fordi smittede besætninger isoleres og slås ned og destrueres.

Men begynder epidemien blandt vildsvin, kan epidemier optræde i bølger efter hinanden og man må afvente at de smittede dyr dør eller skydes.



Vi kan bevare den status lige indtil det første udbrud, om det slås ned eller ej er totalt ligegyldigt. Sidste gang, der var mistanke om svinepest i Danmark blev importen af vores kød stoppet, hurtigere end du kan sige "vildsvin". Har vi ét udbrud i Danmark, ændres vores status og vores kød bliver for dyrt at producerer.

Spørg en hvilken som helst slagtesvinsproducent i Danmark, om der ville være penge i at producerer svinekød på lige fod (prismæssigt) med f.eks. Tyskland eller Holland. Der er en grund til man mener at vi i Danmark kun skal have avls-, opformerings- og sobesætninger. Hvorefter alle smågrise skal sendes til Tyskland eller Polen til videre opfedning! Simpelthen fordi, det er for dyrt at producerer traditionelt svinekød i Danmark (eller prisen er for dårlig).

Grunden til min sammenligning med registreringsafgiften er simpelthen, fordi der nu har været så meget rører om de 14 mia. (der trods alt er et beskedent beløb). Mon ikke partierne også vil hyle, hvis de mangler de 8 mia. (eller hvad vi nu kom op på) i tabt eksport, når finansloven skal på plads???

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tika

Det er da drøn usagligt at påstå at vi ikke kan bevare den status med en vildsvinebestand!

Vildsvin har normalt ikke svinepest.

Det er vel lige så drøn usagligt at påstå at vildsvinebestande aldrig har svinepest. Mig bekendt er der områder hvor vildsvinene i mange år har haft en større eller mindre grad af bestanden som bærer af sygdommen.
Det er vel også drøn usagligt at afskrive muligheden for at en smitte kan vandre i en vildsvinebestand.
Problemet kunne endog tænkes forøget hvis man intensiverede jagten i smittede områder, da dyrerne måske ville blive trykket ud i endnu ikke angrebne områder

Nævn mig lige nogle lande der uafbrudt har veterinær status som fri for svinepest, samtidigt med de har en betydende vildsvinebestand (udover Sverige)

Faren består i at HVIS der udbryder svinepest feks. i en tambesætning, og smitten kommer ud i en vildsvinebestand, så kan det tage længere tid at få epidemien under kontrol, end hvis den kun indbefatter tamsvin, hvor man bare slår den ramte besætning ned. Dette kan være skyld i at en evt stop for import at dansk svinekød forlænges indtil epidemien er nedkæmpet.

Men det kræver jo at epidemien overhovedet kommer ud af stalden, hvilket den sandsynligvis slet ikke gør, fordi smittede besætninger isoleres og slås ned og destrueres.

Men begynder epidemien blandt vildsvin, kan epidemier optræde i bølger efter hinanden og man må afvente at de smittede dyr dør eller skydes.

Her erkender du dog i det mindste at et problem vi på nuværende tidspunkt har effektive midler til at inddæmme og løse.
Samtidigt erkender du også at vi kan få kraftigt beskåret disse virkemidler, med en fri vildsvinebestand. Du erkender også at vi kan forvente en markant længere periode hvor vi vil være ramt af problemerne.
Det vil vel kun være tiden som kan vise om og hvor stort et problem kan blive. Men jeg er nu ikke specielt forundret over at dem der må lægge røv til, at de stritter imod



jbn
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Nævn mig lige nogle lande der uafbrudt har veterinær status som fri for svinepest, samtidigt med de har en betydende vildsvinebestand (udover Sverige)
jbn



Hvorfor "undtagen Sverige"??? Hvordan mener du Sverige adskiller sig fra Danmark i det spørgsmål?

Hvis svinepest breder sig til de nordiske lande, så sker det med altovervejende sandsynlighed mellem besætninger af tamsvin - det kan ramme Sverige præcis lige så vel som det kan ramme Danmark.

Et hurtigt og tankevækkende regnestykke:

Lad os sige at Danmark får en vildsvinebestand, der kan bære en afskydning på 30.000 svin á 40 kg til en værdi af 50 kr./kg. Det bliver 60 mio. kr. om året svarende til 6 mia. kr. på de hundrede år som landbruget selv har udnævnt til den periode, hvor vildsvinene sandsynligvis er skyld i et udbrud af svinepest. Et sådant udbrud koster så i.h.t. landbrugets egne rapporter 1-3 mia. Set fra et samfundsmæssigt synspunkt er katastrofen vel overskuelig?

Jeg er udmærket klar over, at det samlede regnestykke er langt mere komplekst og da de forskellige interessegrupper umuligt kan blive enige om selve forudsætningerne for et totalt regnestykke, så når man aldrig frem til noget brugbart facit.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Nævn mig lige nogle lande der uafbrudt har veterinær status som fri for svinepest, samtidigt med de har en betydende vildsvinebestand (udover Sverige)
jbn



Hvorfor "undtagen Sverige"??? Hvordan mener du Sverige adskiller sig fra Danmark i det spørgsmål?

Årsagen til at jeg udelukkede sverige, er at hvis smitten skulle komme via fridtlevende vildsvin, så ville det kræve en sammenhængende bestand, for at kunne fungere som smittekæde

Hvis svinepest breder sig til de nordiske lande, så sker det med altovervejende sandsynlighed mellem besætninger af tamsvin - det kan ramme Sverige præcis lige så vel som det kan ramme Danmark.

Din vurdering af hvordan smitten vil sprede sig, er vel i bedste fald fri fantasi. Hvis landbruget ændre produktionsformer, så andelen af udegående tamsvin øges, øger det vel også risiko for smitte fra vildtlevende. Så vi har vel med en mængde ubekendte at gøre.
Et hurtigt og tankevækkende regnestykke:

Lad os sige at Danmark får en vildsvinebestand, der kan bære en afskydning på 30.000 svin á 40 kg til en værdi af 50 kr./kg. Det bliver 60 mio. kr. om året svarende til 6 mia. kr. på de hundrede år som landbruget selv har udnævnt til den periode, hvor vildsvinene sandsynligvis er skyld i et udbrud af svinepest. Et sådant udbrud koster så i.h.t. landbrugets egne rapporter 1-3 mia. Set fra et samfundsmæssigt synspunkt er katastrofen vel overskuelig?

Nu bruger du da vidst svenske lirer i fastsættelsen af værdien på de nedlagte vildsvin.
Jeg er ikke klar over om vildsvinekød er mere værdifuldt end hjortekød. Men efter de priser jeg har fået opgivet at vildthandlere vil betale for kronhjort, så skal du nok nærmere regne med 10-15 kr/kg.
Vedrørende alle disse økonomiske beregninger kan man vel sige at ingen reelt ved hvad og hvornår det vil koste. Så for at tage det økonomiske argument væk fra modstanderne, så hvier tilhængerne bare tegnebogen frem, og garantere at de forsikrer for risikoen[8D].
Så vil deres version blive taget klart mere seriøst[Wink]

Jeg er udmærket klar over, at det samlede regnestykke er langt mere komplekst og da de forskellige interessegrupper umuligt kan blive enige om selve forudsætningerne for et totalt regnestykke, så når man aldrig frem til noget brugbart facit.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



jbn
Svar
Angående smittespredning af svinepest, så kan jeg da glæde mig over, at jeg deler mine frie fantasier med både landbrugets og mere fritstående veterinærer (som har deres viden fra nogle hundrede års praktiske erfaringer med Svinepest). Skal jeg forstå dit synspunkt sådan, at du åbenbart ikke ser problemer i vildsvinebestande på Sjælland og Fyn? (da disse dele af landet med din logik må være sidestillet med Sverige). Så er vi tilbage til Hausgaard og atomkraften.

Ang. prisen på vildsvinekød - jeg kan sælge alt hvad jeg kan skyde for 60 DKK,- pr. kilo - men for den enkelte jægerhusholdning der får et "hjemmeskudt" svin har det jo reelt en værdi, der modsvarer, hvad det ville koste at købe tilsvarende (okse-) kød i et supermarked og så taler vi snarere om 100,- pr. kg + herlighedsværdien af at have skudt det selv [Smile].

Det lokale vildtslagteri (Skånska Vilt), hvor ejeren er en af mine gode venner, sælger vildsvinekød til supermarkederne til en gennemsnitspris af små 150,- SEK pr. kilo - forbrugerne betaler supermarkedets avance oven i. Efterspørgslen er fortsat betydeligt større end udbuddet og der er derfor fortsat rigtigt mange, der holder vildsvin i hegn.

Jeg så iøvrigt at LRF - Lantbrukernes Riksförbund - nu har taget initiativ til et samarbejde med jægerne om en mere målrettet forvaltning af svinestammen i Sverige, som LRF faktisk i positve vendinger omtaler som "elgjagtens afløser". Altså ingen skinger udryddelsesstrategi fra den svenske landbrugsorganisation.

Men OK - her i Sverige har man jo også valgt at leve med bestande af både ulv, bjørn, los, jærv og kongeørn - i det perspektiv så virker tanken om en langåret gris måske ikke så skræmmende, som den gør på beboerne i industrikvarteret, man kalder Danmark?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Find nu boksehandskerne frem, og se så at få de uenigheder ”afgjort” en gang for alle. [B)] [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Angående smittespredning af svinepest, så kan jeg da glæde mig over, at jeg deler mine frie fantasier med både landbrugets og mere fritstående veterinærer (som har deres viden fra nogle hundrede års praktiske erfaringer med Svinepest). Skal jeg forstå dit synspunkt sådan, at du åbenbart ikke ser problemer i vildsvinebestande på Sjælland og Fyn? (da disse dele af landet med din logik må være sidestillet med Sverige). Så er vi tilbage til Hausgaard og atomkraften.

Realistisk set er problemet mindre , rent veterinærmæssigt, på øer. eller ved fuldstændigt isolerede bestande. Det fjerner da muligheden for at der opstår et udbrud, fordi smitten har vandret igennem en sammenhængende bestand.

Ang. prisen på vildsvinekød - jeg kan sælge alt hvad jeg kan skyde for 60 DKK,- pr. kilo - men for den enkelte jægerhusholdning der får et "hjemmeskudt" svin har det jo reelt en værdi, der modsvarer, hvad det ville koste at købe tilsvarende (okse-) kød i et supermarked og så taler vi snarere om 100,- pr. kg + herlighedsværdien af at have skudt det selv [Smile].

Det er muligt at du kan sælge til 60 kr pr kg. men har du ikke lige en stak omkostninger du skal fratrække den pris før du får værdien af et vildsvin. Skal salget foregå lovligt, er der vistnok en bette bon til en dyrlæge, der skal kontrollere. Der er vel også en vis mængde tid som skal bruges til forarbejdning før du får den pris. Jeg tvivler stærkt på at du opnår 2.400kr for en mellemgris, iklædt stridhåret overfrakke afhentet på Skåne Mark[Wink].

Det lokale vildtslagteri (Skånska Vilt), hvor ejeren er en af mine gode venner, sælger vildsvinekød til supermarkederne til en gennemsnitspris af små 150,- SEK pr. kilo - forbrugerne betaler supermarkedets avance oven i. Efterspørgslen er fortsat betydeligt større end udbuddet og der er derfor fortsat rigtigt mange, der holder vildsvin i hegn.Hvad vil han betale dig for en mellemgris, afhentet på Skåne mark

Den måde at vurdere værdi på, er ret interesant.
Jeg har et mindre Egetræ stående i haven, den indeholder nok træ til at jeg kan få savet det op i planker, herefter kan jeg få tørret, høvlet, limet og snedkereret et flot bord i masivt egetræ. en sådan har jeg set til omkring 12.500kr. Ergo må mit egetræ være 12.500kr værd[?][?].
Hvis jeg derimod sælger det til et savværk, kan jeg få mellem 300 og 500 kr. hvis jeg sælger det en der selv vil fælde det og bruge det til brændsel, kan jeg få 100kr.
Såeeeee hvad er lige værdien.

Efter dine regnemetoder 12.500
Med lidt realistisk handelstalent 500.
Ved almindelig dovenskab 100.

Jeg så iøvrigt at LRF - Lantbrukernes Riksförbund - nu har taget initiativ til et samarbejde med jægerne om en mere målrettet forvaltning af svinestammen i Sverige, som LRF faktisk i positve vendinger omtaler som "elgjagtens afløser". Altså ingen skinger udryddelsesstrategi fra den svenske landbrugsorganisation.

Det er vel udtryk for en realisme.
Når skidtet nu engang er her, og vi ikke slipper af med det. Så kan vi sgu da lige så godt få det bedste ud af det

Men OK - her i Sverige har man jo også valgt at leve med bestande af både ulv, bjørn, los, jærv og kongeørn - i det perspektiv så virker tanken om en langåret gris måske ikke så skræmmende, som den gør på beboerne i industrikvarteret, man kalder Danmark?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



jbn
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Find nu boksehandskerne frem, og se så at få de uenigheder ”afgjort” en gang for alle. [B)] [Big Grin]

mvh.
Swift



Vejret er for godt - Så der er dømt pause [Wink]

/Ugelvig (der er ved at male vinduer [xx(] )

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Pris for en mellemgris købt af vildthandler på marken: 36 SEK/kg.

Omkostninger til dyrlæge: 80 SEK/gris.

For en gris på 40 kg. brækket vægt betaler jeg på vildtslagteriet ialt 450 SEK for veterinærbesigtning, flåning, partering, vaccumpakning/mærkning og nedfrysning. Jeg sælger kræet for 2400 DKK og står dermed tilbage med 2040 DKK svarende til 51 kr/kg, hvilket var grundlaget for mit regneeksempel. Jeg gør dette adskillige gange om året - er pengene i min cigarkasse et fatamorgana?

Rent privat mener nu også fortsat at jeg har sparet 100 kr. for hvert kilo vildsvin (eller råvildt) jeg spiser. Jeg kan i hvert fald konstatere på tegnebogen, at jeg ikke har brugt dem nede i ICA til vitaminfattige kronkycklinger.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
shit det her er ved at være langt ude.... I sku tage og klippe jeres hår og få jer et arbejde!
Svar
Det virker nødvendigt at jeg gentager mig selv:

I debatten nævnes ofte "truslen" for svinepest fra indvandrende vildsvin fra Nordtyskland, men er der er altså ikke svinepest i Nordtyskland, hverken blandt vildsvin eller tamsvin.

"Så længe Tyskland er fri for klassisk svinepest nord for
Kieler Kanalen, udgør migrationen af vildsvin fra Tyskland til Danmark ikke nogen risiko." (Alban et al. 2005)

"I øjeblikket (februar 2007) er der ingen udbrud af
klassisk svinepest nord for Kieler Kanalen. De seneste udbrud i
Tyskland er registreret i det nordlige Nordrhein-Westfalen i april 2006..." (Mellergaard 2006).
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Pris for en mellemgris købt af vildthandler på marken: 36 SEK/kg.
Løseligt omregnet til dagskurs for svenske lirer = DKK 26,50 dette er vel værdien af svinet, resten henføres ofte under begrebet forædling. Denne pris ligger klart nærmere den danske pris hos vildthandlere, hvor du kan forvente ca 15kr/kg
Omkostninger til dyrlæge: 80 SEK/gris.

For en gris på 40 kg. brækket vægt betaler jeg på vildtslagteriet ialt 450 SEK for veterinærbesigtning, flåning, partering, vaccumpakning/mærkning og nedfrysning. Jeg sælger kræet for 2400 DKK og står dermed tilbage med 2040 DKK svarende til 51 kr/kg, hvilket var grundlaget for mit regneeksempel. Jeg gør dette adskillige gange om året - er pengene i min cigarkasse et fatamorgana?
Du har helt klart handelstalent, håber din halv erhvervsmæssige export af kød til danmark, er ok i henhold til veterinærbestemmelserne[Wink]

Rent privat mener nu også fortsat at jeg har sparet 100 kr. for hvert kilo vildsvin (eller råvildt) jeg spiser. Jeg kan i hvert fald konstatere på tegnebogen, at jeg ikke har brugt dem nede i ICA til vitaminfattige kronkycklinger.

Jeg har da også sparet flere millioner, ved at spise vildt og sorte grise, især hvis jeg sammenholder hvad en middag fremstillet af ledelsen koster, med hvad en halv så stor portion, ville koste på en finere fransk restaurant[8D][Wink]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Vi burde kunne blive enige om at værdien af en vare, er den almindeligt opnåelige pris, hvis varen sælges uden yderligere forarbejdning/forædling, og uden at man skal til at starte en nebengeschäft, med speciale i komercielt salg(hvilket vel egentligt kræver en autorisation/registrering)

jbn
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tika

Det virker nødvendigt at jeg gentager mig selv:

I debatten nævnes ofte "truslen" for svinepest fra indvandrende vildsvin fra Nordtyskland, men er der er altså ikke svinepest i Nordtyskland, hverken blandt vildsvin eller tamsvin.

"Så længe Tyskland er fri for klassisk svinepest nord for
Kieler Kanalen, udgør migrationen af vildsvin fra Tyskland til Danmark ikke nogen risiko." (Alban et al. 2005)

Du har da ret i at der PT ikke er svinepest nord for kielerkanalen, og forhåbentligt kommer der da heller ikke et udbrud, forårsaget af et dumt svin[Wink], der er svømmet over kielerkanalen, uden at vide at Alban et al. 2005 har set bort fra den mulighed[Wink]
"I øjeblikket (februar 2007) er der ingen udbrud af
klassisk svinepest nord for Kieler Kanalen. De seneste udbrud i
Tyskland er registreret i det nordlige Nordrhein-Westfalen i april 2006..." (Mellergaard 2006).



Det hele drejer sig vel egentligt om noget så simpelt som risikovurdering, og hvem der skal stå med aben, hvis det går galt. Som sagt tror jeg at alle vil tage tilhængernes argument mere seriøse/underbyggede, hvis de ville garantere for eventuelle skader. Med den af dem beskrevne hypotetiske risiko, burde det da være en smal sag, for sådan en flok brave mænd[Wink]

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)