Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pas nu på!!!
#41
Jeg snakkede med en jagtkammeret igår. Han har 20 bukke hængende på væggen og han har fundet hagl i 3 af dem[Sad!]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#42
Hånden på hjertet alle gode Formænd. Nu har I i mange indlæg beskrevet hvor godt og etisk jagten bliver drevet på jeres egn, så jeg kan kun konkludere at her hvor jeg bor, der bor alle de dårligste jægere/skytter i Danmark.

vrøvl Kære Max,
de jagter på Djursland[Sad]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#43
Fru Jakobsen - Jeg har allerede tidligere foreslået at vi oprete en tråd om dette interessante emne til et mere passende sted.

Med fare for at forplumre en god diskussion med fakta: Prøv lige at se i Schweisshundeførernes seneste rapport som du kan finde på deres hjemmeside. 51% af samtlige jagteftersøgninge på Bornholm er halgeftersøgninger, se side 20[}Smile].

D93
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by D93

Jeg har allerede tidligere foreslået at vi oprete en tråd om dette interessante emne til et mere passende sted.

D93



jamen den er da her[^].

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=7602

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#45
D93 det faktum må jeg bøje mig for.
Det er bare ikke det indtryk jeg har fået, ud fra snakken der ofte går omkring det emne. Og egne oplevelser af hvor ofte de må forlade en jagt, for at tage på en eftersøgning andre steder på øen.
Og jeg snakker ofte med et par af de mest brugte,(og bedste [Smile] )

Mvh Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Citat:quote:

Originally posted by Fru Jakobsen

.....Tilbage til hundenes sikkerhed [Smile]


Orange halsbånd.... orange halsbånd....[:I]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......



Synes faktisk det er en skam, at 2 så vigtige spørgsmål, som hunden sikkerhed og haglskud til råvildt, blandes sammen i én stor gryde.

Men med hensyn til hundens sikkerhed kan jeg altså ikke acceptere forskellige indlæg om, at hundens sikkerhed forbedres af, at hunden skal bære orange sikkerhedsbånd og klokke - bevares - selvfølgelig sætter man da det på sin hund - MEN hvilken hundefører har ikke mistet adskillige hundeklokker og halsbånd gennem tiden - og det sker altså altid i såten - og hvor den måske er mest uoverskuelig og tæt og DERFOR skal skytterne vide, at det ikke er sikkert at hundene bærer halsbånd og klokke FOR DE KAN HAVE TABT DEM I SÅTEN[:0].

Skytten må ALDRIG have en UNDSKYLDNING for at afgive et uforsvarligt skud til noget som HAN TROEDE - HAN MENTE OG HUNDENE SKAL JO HAVE....osv. osv.

DERFOR: hundene skal selvfølgelig iføres orange bånd og klokke MEN SKYTTERNE skal informeres om, at det IKKE er sikkert, at hundene har det på.

Jeg kan ALDRIG - ALDRIG - ALDRIG -ALDRIG acceptere et uforsvarligt skud mod noget som skytten ikke var 100% sikker på, hvad var.[Sad!]

UANSET HVAD - FOR DER ER INGEN UNDSKYLDNINGER - DET ER ALTID SKYTTENS ANSVAR OG FEJL.


mvh
Korthår
Svar
#47
Ja!

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#48
100% enig med Korthår. Det kun - og ingen andres fejl end skyttens.

Svar
#49
Hej Korthår.

Jeg er 100% enig - hvis du kigger længere fremme i tråden ,har jeg faktisk også et indlæg hvor jeg giver udtryk for præcis det samme....[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#50
Enig

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#51
til Storm
Hvis det skal være forbudt at skyde råvildt med hagl så skal det vel også være forbudt at skyde efter Ræv. Hare. Snebbe. der kan der jo også komme en hund efter vildet
mvh
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#52
@ river
jeg har ikke udtalt nogen betænkning ved hunde efter råvildt. hvis jeg ikke stoler på skytterne kan jeg jo bare undlade at slippe hunden.

for at gentage mig selv: det er den vilkårlige udvælgelse til dyret til afskydning og skyttens manglende evne eller lyst til at bedømme situationen: om der kan skydes eller ej, plus hvilke hagl der tilfældigvis er i haglbøssen på tidspunktet der kommer råvildt for, der gør at hagl ikke er egnet til råvildt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#53
til strom.hvad mener du med (manglende lyst til at bedømme situationen).[Sad!]
og det med den vilkårlig udvælgelse af dyret hænger sammen med hvor stor fart dyret kommer med.eller du mener måske osse at folk mangler lyst til at vurderer det dyr de skal til at skyde på[xx(].

mvh støver.
Svar
#54
til strom.hvad mener du med (manglende lyst til at bedømme situationen).

at jægeren ikke sjældent handler mod bedre vidende og tager en chance der ikke er optimal eller skyder med de patroner der befinder sig i kamrene ( det går jo nok )

med den vilkårlige udvælgelse menes at der ofte skydes på det dyr der er tættest på skytten

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#55
gælder de ting du nævner kun folk der står med et haglgevær [?][?].

mvh støver
Svar
#56
yes, når der er tale om en rolig tryk eller anstandsjagt med kugle har du god tid til at se hvilket dyr du helst ser i fryseren.

du har selvfølgelig også valgt den optimale cal/kugle til råvildtet, der er jo ikke samtidig mulighed for fuglevildt.

(selvfølgelig kan en riffeljæger også tage en uforsvarlig chance, jeg mener dog at der er så meget mere tid - og flere chancer - og derfor færre fejl )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by STROM

yes, når der er tale om en rolig tryk eller anstandsjagt med kugle har du god tid til at se hvilket dyr du helst ser i fryseren.

du har selvfølgelig også valgt den optimale cal/kugle til råvildtet, der er jo ikke samtidig mulighed for fuglevildt.

(selvfølgelig kan en riffeljæger også tage en uforsvarlig chance, jeg mener dog at der er så meget mere tid - og flere chancer - og derfor færre fejl )

mvh
Strom



Enig....

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by D93

Uffe - jeg er ret interesseret i din oplevelse af disse hagl i din egenskab af dyrlæge. Du skriver at den havde 35-40 hagl i bagkroppen. Du skriver også, at der var skudt på relativt kort hold. Jeg antager dermed, at der er skudt på en afstand der er under de anbefalede 20 meter til råvildt. 35-40 hagl er egentligt en pæn andel af skuddet. Og alligevel angiver du at ruhåren tager hjem og kun er øm?

Jeg forestiller mig ikke der er den store forskel på skudstyrken af et stykke råvild og en ruhår? Men hvis ruhåren overlever dette skyldes det et mirakel, eller er det bare udtryk for haglenes gennemtrængningsevne helt generelt?

Hvis det sidste er tilfældet vil jeg meget gerne stille mig tvivlende overfor det forsvarlige i at skyde råvildt med hagl[?]

D93


Først og fremmest vil jeg sige at jeg ikke kender de nærmere omstændigheder omkring anskydningen. Dernæst vil jeg sige at hunden ikke kun var øm. Den var på vej i shock men blev stabiliseret og den har en stor risiko for komplikationer i form af bl.a. infektion. Når et hagl trænger ind trækker det bakterier med. Samtidig dør vævet omkring sårkanalen og der er blødning. Altså bakterier, 37 grader og masser af næring. Dette er opskriften på infektion. Desuden sidder mindst et af haglene i bækkenhulen og mindst to hagl sidder lednært.
Grunden til at hunden ikke dør på stedet er jo at den er ramt i "køllen" og ikke er truffet i de vitale organer med en tilstrækkelig mængde hagl.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

En god start kunne jo være, at ALLE hundefolk fik lært at man pinedød ikke har hund med, uden at den har et orange halsbånd på.
Det er da det mindste man kunne gøre hvis man holder af sin hund.
Den jagt jeg har været med i var det et krav. Dette kommer af at vi havde en gæst med, der havde en Breton, der var rød som en ræv over ryggen. Næsten alle der var med på jagten prøvede at havde bøssen løftet efter den stakkels hund. Den overlevede formiddagen og efter den sikre såt fik ejeren den besked at der var 3 muligheder.
Orange halsbånd - hunden i snor eller han kunne køre hjem.
Hunden var i snor resten af dagen.

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]



Helt enig i at alle hunde skal have orange halsbånd og klokke, MEN hunden kan jo tabe halsbåndet, og så giver det en falsk tryghed. Mine 2 korthårede hønsehunde mister typisk 2-3 halsbånd pr. sæson. Man kunne måske forstærke halsbåndene, men de skal jo også kunne trækkes ud af låsen hvis hunden fanges af en gren.

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar
#60
Hej

Med hensyn til orange halsbånd, har jeg oplevet en af mine hunde komme tilbage med en grim flænge i nakken, efter en gren har kilet sig imellem halsbånd og krop. Dette er der flere eks på. Jeg har også mistet et par halsbånd igennem årene, sikkert også fordi et fremmedlegme kommer i klemme og det ryger af. Jagt er og bliver farligt engang imellem, og der opstår ting der ikke burde ske, men som sker alligevel. Så for mig er et halsbånd på hunden eller ej, et spørgsmål om pest eller kolera. Skal hundene i vand vil jeg direkte fraråde halsbånd

V.h C.Thor
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)