Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x47 Lapua
#21
Citat:quote:

Hvis du vil gøre det rigtigt[B)], bør du undersøge optimal pibelængde som Lani råder! Herefter fortjener lås og pibe da kun det bedste, nemlig et fiberskæfte fra McMillan eller Manners.
Har selv skudt med en Tikka-pind i alt for mange år![Sad]
Har nu fået et Manners-skæfte og er i den 7. himmel[Big Grin][Big Grin]

Søren



Jeg har 2 Tikka´er model 695..... er det til at få et fiberskæfte lige til at sætte på eller skal det tilpasses først??

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hej Kjeldsen-hvis du er "member",så prøv at se her......

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ms=surgeon

Hilsen Ulrik



Hjælp

Hej jeg er loget på men kan ikke åbne. Er på listen som member.

Mvh kim
Svar
#23
Hej Kim

Du kan ud over at være medlem af forummet her, også være medlem af "DRALF" "Dansk Riffelautistisk Landsforening".
Det giver adgang til nogle "lukkede" forum.

NB. Jeg er ikke medlem.

Se også nedenstående link.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=2215

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#24
Jeg har 2 Tikka´er model 695..... er det til at få et fiberskæfte lige til at sætte på eller skal det tilpasses først??

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
[/quote]
McMillan laver enkelte modeller til Tikka. Jeg fik mit Manners uden action innlett, og har selv tilpasset det.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Jeg har 2 Tikka´er model 695..... er det til at få et fiberskæfte lige til at sætte på eller skal det tilpasses først??

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......



McMillan laver enkelte modeller til Tikka. Jeg fik mit Manners uden action innlett, og har selv tilpasset det.

Søren
[/quote]

Takker...[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#26
Citat:quote:

Det tror jeg desværre er for kort, hvis du vil udnytte 6,5x47L kaliberens potentiale, men det kan du læse mere om på 6mmbr.com


@ LANI - Jeg tror du har ret, hvis du med optimalt mener max hastighed. Jeg har dog rigtig gode erfaringer med 120 grs kugler i 260Rem, med en pibelængde på 56cm.
Med Lapuaen er trykket højere og krudtet hurtigere, så jeg tror faktisk resultatet vil være næsten det samme med Lapuaen i samme pibelængde.[?]

Det jeg skal bruge er en bukkeriffel til 200m, der i fritiden kan bruges på bane til ca. 300m

Hvis det går helt galt bliver den sku bare boret op til 260Rem igen[Big Grin]

Mvh Søren
Svar
#27
Uden at være helt sikkert, vil jeg tro at du skal på den anden side af 300 meter for at kunne se mere end marginal forskel på Lapuaen og en alm. 6,5 træls. Så vidt jeg har læst mig til er det typisk på 600 meter den skinner til konkurrencerne. Til kortdistance mener jeg at det er PPC kalibrene der tager flest medaljer og på 1000 meter 6mm XC. (så vidt jeg husker fra 6mmbr.com) Så måske en 6mm PPC er mere til dit brug?
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#28
Citat:quote:

@ LANI - Jeg tror du har ret, hvis du med optimalt mener max hastighed


Ja det er delvist det jeg mener, men det er ikke hatigheden i sig selv, der er interessandt. Det skyldes at forsøg har vist at denne kaliber bliver mere og mere præcis i takt med at hastigheden stiger.

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#29
@ Lani.
Ja jeg så godt dette indlæg på nettet, men efter min ydmyge mening er præcision mere påvirket af tryk end af hastighed. Denne påstand vil jeg mene støttes af det faktum, at singleshot pistoler med 14" piber kan være uhyggeligt præcise, fx i kaliber 6mm BR.

@chrstn_olsen
Ja jeg har overvejet 6XC, men min bukkeriffel skal være i kaliber 6,5, sådan er reglerne[Big Grin]

Mvh Søren
Svar
#30
Så er der købt die-sæt og hylstre - nu mangler jeg bare riflen. Det er efterhånden lidt svært at vente.

Det er nu et meget cool lille hylster. På billedet er den flankeret af henholdsvis 6,5x55 og 260 Remington.

[Image: 65x47014.jpg]
Svar
#31
Så fik jeg den hjem igen, med en ny pibe. 6,5x47 Lapua i en S&L pibe 60cm. Jeg syntes egentlig våbensmeden i Roskilde slap godt fra det.
Nu skal jeg bare have ladet nogle bønner og så skal den testes. Piben har ikke samme koniske indsnævring som den gamle. Mundingen er ca. 19mm, hvilket gør at vægten ligger længere fremme. Den gamle pibe var ca. 16mm i mundingen.

Jeg vender tilbage, når der er testresultater.

Mvh Søren

[Image: 65x47003-1.jpg]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Så fik jeg den hjem igen, med en ny pibe. 6,5x47 Lapua i en S&L pibe 60cm.
Jeg syntes egentlig våbensmeden i Roskilde slap godt fra det. Nu skal jeg bare have ladet nogle bønner og så skal den testes. Piben har ikke samme koniske indsnævring som den gamle. Mundingen er ca. 19mm, hvilket gør at vægten ligger længere fremme. Den gamle pibe var ca. 16mm i mundingen.

Jeg vender tilbage, når der er testresultater.

Mvh Søren

[Image: 65x47003-1.jpg]



Det ser jo nydeligt ud!

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#33
I går var på banen med den nypibede 6,5x47 Lapua.

Da jeg skød andet skud med en ladning, som jeg vurderer ligger ca. 10% under maksladning på baggrund af Vithavuoris ladedata, kunne jeg ikke med vold og magt få hylsteret ud. Sikke noget pis, så den må tilbage til smeden - jeg fatter det simpelthen ikke.

Jeg brugte
RWS fænghætter small
Nosler 120 grs ballistic tip
Krudt Vithavuori N140
Sættedybde 0,4mm fri af lande.
Jeg havde lavet en række testladninger fra 33,0 grs til 36,5grs.

Jeg nåede kun at skyde 2 skud med 33 grs ladningen. Det første skud viste ingen tegn på overtryk - fænghætten var ikke flad i kanterne, men fin rund, næsten som en uaffyret. Bemærk det er en lille fænghætte. Der var nogle blanke mærker på hylsterbunden, som er skrabemærker fra bundstykket, da også første hylster klemte lidt.

[Image: 65x47Lapua015.jpg]

Vithavuori angiver følgende data med N140
123 grs Sceanar 33,2grs til 36,4grs
125 grs Nosler Partition 30,1grs til 36,3 grs.

Den genladede patron gik i kammeret fuldstændig problemfrit. Jeg prøver altid uden slagstift, så jeg kan følse selv den mindste modstand i hylsret/projektil, men der var intet.

Er der nogen, der har en plausibel forklaring.

Mvh Søren

Mvh Søren
Svar
#34
Umiddelbart er det jo lige så farligt at lade under minimum, som over maximum (blev vi i hvert fald tudet ørerne fulde af på ladekursus.

Når du nu med en lettere kugle starter under minimum for Scenaren, vil jeg tro at det kan være et problem med for lidt krudt, men det er bare et vildskud - ikke noget jeg har prøvet selv. Det eneste tegn på for lidt krudt som jeg har set er når hylsterhalsen er sværtet kraftigt - det betyder at der ikke er tryk nok til at holde hylstret tæt til kammeret og at noget af trykket derfor går bagud.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#35
Jeg tror absolut ikke at den ladnig er på nogen måder så meget under minimum, så at den skulle detonere.

I min er der slet ingen problemer med den ladning med 120gr Speer Hotcor, med 0,3mm friflugt.

120gr kugle kan tage i hvert fald de 36,0gr, uden tegn på overtryk i min riffel.

For mig ligner det en slags "våben-problem"

Er der ellers nogle mærker på hylsteret, måske på siden af den?

Kan du se nogle gratere eller noget lignende på dit bundstykke, som kunne være skyldig i det mærke på hylsteret?

Sagde bøssemageren noget, efter han tog det hylster ud?

Det ser meget underligt ud, det hele. Det er ellers en sej lille hylster, der kan tåle en del før den giver op.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#36
Hej Buba

Jeg har ikke fået hylster nr. 2 ud endnu, så jeg kan ikke undersøge bundstykket. Når man kigger på hylsterbunden af nr. 1 kunne noget tyde på, at der sidder en grat på bundstykket. Dette er jeg dog ikke blevet opmærksom på før efterfølgende.
Umiddelbart kan jeg ikke se noget på det første hylster, der tyder på at kammeret er ujævnt, eliptisk, eller på anden måde har noget, der gør at hylsteret ikke vil kunne slippe/rotere ved udtrækning.

Buba: bruger du Vithavuori til de ladninger du nævner ?

Mvh Søren
Svar
#37
Har du ikke kun fået skiftet piben? Hvorfor f.... skulle der så være sket noget med bundstykket!?

Er du sikker på din sættedybde?
D93
Svar
#38
Jeg tror ikke at sættdybden kan være skyld i den eventuelle overtryk, ikke med den ladning.

@Kjeldsen

Ja, jeg bruger Vithavuori krudt til de fleste af mine ladninger.

Men jeg har fundet ud af, at Normas 203-b også er et godt valg, især til de 125+ gr kugler.

N-140 bruger jeg til min superpræcise ladning med 108gr Scenar.

Til de andre er jeg oppe i N-150.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#39
Nu spørger jeg blot fordi jeg absolut ingen erfaring har med hylstre der sidder fast...

Hvis ellers ikke hylsterbunder en revet af kan man så ikke føre sin rensestok ind fra mundingen så den støtter imod hylsterbunden og så give den et dask for at få hylsteret ud?
Mvh.

Yeti
Svar
#40
@yeti
Citat:quote:

Hvis ellers ikke hylsterbunder en revet af kan man så ikke føre sin rensestok ind fra mundingen så den støtter imod hylsterbunden og så give den et dask for at få hylsteret ud?


Det kan jo være han kun har en bore snake [Wink]
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)