Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x47 Lapua
#41
Det kan jo være at han ikke engang kan åbne bundstykket - sådan læste jeg det i hvert fald. Han skriver jo han ikke kan undersøge bundstykket...
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#42
Nå så er mysteriet løst.

Jeg var ved smeden idag. Han havde i øvrigt lige via en større forretning hørt, at han havde en kunde, hvis 6,5x47 nærmest var eksploderet. Men sådan kan én fjer jo hurtigt udvikle sig..

Nå, men som man kan se på billedet var det ikke forårsaget af et stort overtryk.
Istedet skyldes fejlen at styreskinnen på bundstykket havde forskubbet sig nogle milimeter frem, hvorved den forhindrede låseknasten i at dreje op, således at bundstykket kunne frigøres og derved føres tilbage.

Laaang historie, kort konklusion.

Så skal jeg bare på banen igen og give den gas.

Mvh Søren
Svar
#43
Hvordan dælen fik han så låsen op?
D93
Svar
#44
Han stak en lille dorn ind i et hul på styreskinnen og bankede den nogle milimeter tilbage, hvorved den gordiske knude var løst.

MvH Søren
Svar
#45
Så er de første indledende tests lavet med vidunderet i 6,5x47 Lapua.

[Image: SAKO65x47Lapua005.jpg]

Jeg har lavet nogle forskelllige ladninger og testet fire forskellige projektiltyper, nemlig 120grs Nosler Ballistic Tip, 108grs Lapua Scenar, 129 grs Hornady IL samt nogle gamle 120grs Barnes X - de sidste laves vist ikke mere. Kikkerten jeg brugte er en fast 12x Leupold M8.

Jeg skød siddende fra en bænk, med et par meget hårde sandsække under forskæftet. Desværre kunne jeg ikke teste fra bænkene på kalvebods 100m jagtbane, da der var sommerferielukket.
Resultatet kunne derfor sikkert være bedre, men alligevel var det ganske opløftende, idet alle fire projektiltyper grupperede mellem 23mm og 47mm på 200m banen.
Ballistic tip og Hornady IL lavede bedste grupper på hhv 23mm og 29mm. Alle grupper var treskudsgrupper.
Hertil kommer, at alle 4 projektiltyper havde et middeltræfpunkt, der kun varierede 5-7cm i højden på 200m, hvilket er rart, da jeg så slipper for at indskyde mellem jagt og træningsammo.

Her et billede, af en gruppe med 120 grs Ballistic Tip.
[Image: Sommeren2009005.jpg]

Kaliberet har øjensynlig nogle fordele jeg ikke har oplevet, hverken i 6,5x55 eller 260 Remington, idet nogle af hylstrene er afskudt 4 gange, uden at det har været nødvendigt at trimme dem. Hylsteret strækker sig åbenbart ikke ret meget, hvilket burde betyde længere levetid (og mindre arbejde ved genladning).

Jeg vender tilbage, når jeg har testet mere.

Mvh Søren
Svar
#46
Citat:quote:

Hylsteret strækker sig åbenbart ikke ret meget, hvilket burde betyde længere levetid


Det er det der opleves ved både 6,5x55 AI og 260 REM AI[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by GT
[Det er det der opleves ved både 6,5x55 AI og 260 REM AI[Wink]



Ja, jeg ved godt, at AI'erne eftersigende skulle have samme fordel - forhåbentlig også 280AI[Wink], men jeg er ikke kommet så langt med at teste den endnu.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)