Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring
#21
@ The Darkside,
Kan udemarket godt forsta, at du evt. ingen interesse har i jagt med handvaben. Det er dog en modbydelig grundholdning du udviser overfor dine medskytter. Fordi du ingen interesse har heri, skal du sa gore dig selv til dommer overfor ovrige jageres intereresse omrader ?

Alt kan stort set anvendes i forbindelse med kriminalitet ! Er det pt. et problem at vabentilladelses indehavere af handvaben begar kriminalitet ? Skal vaben nu opdelses i dem der er farlige....og sa dem der er endumere farlige ?

Er dette holdningen overfor andre medskytter ? "Det interesserer ikke mig, sa derfor skal det ikke tillades". Jeg tager kun pa andejagt med min haglspreder, og mener ikke nogen har brug for en jagtriffel. Desuden kan rifler der anvendes til kriminalitet, drabe pa endulangere afstande end min haglspreder. "Jeg kan helt arligt ikke komme mig over, at nogle vil ga pa jagt med en riffel.

Sikke et sammenhold indenfor egne rakker ! Du burde skamme dig.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Fordi du ingen interesse har heri, skal du sa gore dig selv til dommer overfor ovrige jageres intereresse omrader ?

Husk nu på at du sidder på et dansk forum Jess - The Darkside er blot eksponent for dansk nationalsport nummer 1; alt hvad der ikke interesserer mig skal forbydes/være forbudt!

[Image: bueskytte.png]
Svar
#23
Sådan er det her. Danske jægere/skytter er deres egne værste fjender...[xx(]

--
(o)(o)
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#24
Det er da utroligt. Man kan ikke sige sin ærlige mening uden at blive stemplet som forræder. Jeg synes bare det vil være latterligt at skulle rende rundt med en pistol når man er på jagt. Hvorfor skulle man gå på jagt med et håndvåben? Jeg kan bare ikke se formålet!?
Jeg vil desuden mene at den brede befolkning ikke vil nemmere ved at acceptere jagt og jægere. Det vil IMO skade jægerenes i forvejen brogede image..

@ID jeg kan sagtens acceptere at nogen har andre interesser end mig, men jeg har bare ikke forståelse for at nogen vil gå på jagt med håndvåben. Så jeg forstår ikke du kloger i hvad jeg er eksponent for. Det vidner jo blot om hvor helligt og perfekt et menneske du selv mener du er[xx(]
Svar
#25
jeg hører da til det mindretal, der meget gerne ville jage med håndvåben. ikke som i tyskland hvor det bruges til fangst og selvforsvar, men som pürschvåben.
i lighed med buejagt var en skydeprøve en selvfølgelighed.
( at det så er utopia når vi kun må benytte vores håndvåben på godkendte skydebaner er en anden ting - men man har da lov at drømme )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Med al respekt Darkside,
Farstar godt hvad du mener. Har bare altid varet modstander af, at lagge belag pa sig selv, hvis nytankning og muligheder for noget nyt skal blive til.
Ikke bare jagere...alle der ejer plaffejern i DK, har et brogede image i ikke vabenejeres ojne. Det er sa indanket i kulturen, at det bliver der aldrig andret pa.
Men prov at forstille dig, at du sidder sammen med venner og bekendte, der intet ved om vaben eller jagt. I deres ojne er du jo en form for ekspert pa omradet. Og hvis nu en uviden person spurgte, om jagt med handvaben var tilladt som i andre lande, og du sagde det samme som her pa forum. Sa ville denne person sikkert vare modstander af denne ide fremover ikke !

Nej, det drejer sig om at sta sammen om alt, der pr. traditionen tro, alligevel intet praventivt eksisterer over i forste omgang at forbyde. Somme tider tror jeg nogen vil have flere regler...sadan bare for reglernes skyld. Sa har man ogsa lidt ekstra varktoj at dunke andre oven i hovedet med. En side hobby maske ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#27
Hvad med udfordringen Darkside? Kan du forestille dig at staa paa post og en stor keiler kommer rendene mod dig, og du har en .44 mag revolver? Det er DET det drejer sig om. Det er det samme for mig, der gælder det om at skyde groundhogs paa saa lang afstand som muligt. Under 300 m er ikke nogen udfordring, og jeg lader dem gaa, men det finder du vel ogsaa uanstændigt, uforsvarligt eller uetisk, eller hva' undskyldning du kan komme med i den forbindelse.
Jeg kender folk der har skudt pronghorn anteloper med en Contender pistol paa over 100 m afstand. Saa hvad er dit problem??
H
Hogmeister
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvad med udfordringen Darkside? Kan du forestille dig at staa paa post og en stor keiler kommer rendene mod dig, og du har en .44 mag revolver? Det er DET det drejer sig om. Det er det samme for mig, der gælder det om at skyde groundhogs paa saa lang afstand som muligt. Under 300 m er ikke nogen udfordring, og jeg lader dem gaa, men det finder du vel ogsaa uanstændigt, uforsvarligt eller uetisk, eller hva' undskyldning du kan komme med i den forbindelse.
Jeg kender folk der har skudt pronghorn anteloper med en Contender pistol paa over 100 m afstand. Saa hvad er dit problem??
H



Jeg ville nu helst stå med en riffel i fornuftig stor kaliber (min. 6,5x55) hvis der kom en keiler mod mig. En 44 magnum er der jo ikke meget skrald i.. At du ikke skyder groundhogs på mindre end 300 meter synes jeg er mærkeligt, men ikke uforsvarligt, da du vel kender dit våben og ammoo godt?! Jeg foretrækker nu at skyde når det er nemmest at ramme, da jeg går meget op i ikke at anskyde (mere end de fleste riffeljægere jeg kender).
Det der med hvor langt ude man kan skyde dit og dat er i mine ører bare pral og en trang til a vise sig. Jeg har mere respekt for dem der kan pürsche sig ind på 20 meters afstand af en buk end dem der praler med skud på flere hundrede meter. Riffelskydning i forbindelse med jagt skal efter min mening være nemt og sidde på rygraden. Det svære skal være at komme på skudhold af det rigtige dyr.
Alt andet end lige så vil antallet af anskydning stige i takt med at afstanden øges. Men igen så er der tale om personlige grænser. De fleste jægere jeg kender kan kun ramme et rådyr midt på bladet ud til 150 meter og så skal man jo holde sig til den afstand uanset hvor meget horn kræet i trådkorset har på hovedet.

@50gijess
Jeg kan sagtens følge din tankegang og er ganske enig i denne. MEN der hvor det krakelere for mig er ved ordene "jagt" og "håndvåben" sammen. Jeg synes ikke det høre sig til og jeg ønsker inderligt ikke at det bliver til i fremtiden.
Svar
#29
I eftersøgssituationen foretrække jeg min halgautomat med sluggs. Men det må man jo heller ikke i DK. Gad vide om det vil ændre sig når vildsvinene får etableret sig i Dannevang.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Det vidner jo blot om hvor helligt og perfekt et menneske du selv mener du er[xx(]

Øv, der blev jeg afsløret.........jeg har ellers forsøgt at være ligesom jer andre [Image: 27.gif]

[Image: bueskytte.png]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by yeti

I eftersøgssituationen foretrække jeg min halgautomat med sluggs. Men det må man jo heller ikke i DK. Gad vide om det vil ændre sig når vildsvinene får etableret sig i Dannevang.

Mvh.

Yeti



Det bliver nok svært at komme i gennem med. Selvom vildsvinene er på vej op i landet, så vil bestanden formentlig ikke være så tæt at decideret målrettet jagt bliver udbredt, så argumentet med en eftersøgningssituation kunne blive mere sikker med slugs er lidt tynd. Og ud over det anvendelsesformål så har de ikke rigtigt andre anvendelsesformål.. Bly-problematikken vil igen være aktuel da man vist ikke kan få andet end bly-slugs og bly jo no-go haglbøsser.

@ID, jeg har vidst det hele tiden[Wink][Big Grin]
Svar
#32
Darkside, man kan sagtens forestille sig det du kalder slugs i et godkendt materiale, man kan med stor fordel anvende sabots med endog meget stor presision og der kan også fås riflede piber til så kallede haglgevær, jeg kan også varmt anbefale en stor revolver til grise i en majsmark hvor det er svært at manøvrere en riffel, håndvåben kan sagtens bruges til jagt, jeg har selv brugt det mange gange, det virker, en bjørn eller Whitetail deer med en 44 Magnum eller lignende fra en skydestyge er helt ok, og det er skuffende at du er så meget imod andres jagt interesse, vi skal vel ikke alle skyde med Sako eller Winchester, jeg tror da heller ikke på at det bliver til noget i min livstid at jage med håndvåben i Danmark, men kan vi tillade buejagt og kan Polities skyde to store køer med 9mm pistol så ser jeg ikke st problem i håndvæben til jagt, og grisene kommer enten vi vil det eller ej og jeg går ikke ind i en majsmark med en alm. jagtriffel efter en gris.
Svar
#33
Og du har aldeles ingen forstaaelse for varmint skydning. Ville ønske at M@X eller AB gav deres besyv med her. De kan sikker formulere sig bedre end jeg.
H
Hogmeister
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Og du har aldeles ingen forstaaelse for varmint skydning. Ville ønske at M@X eller AB gav deres besyv med her. De kan sikker formulere sig bedre end jeg.
H



Hvad mener du jeg ikke forstår ved varmint skydning?
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Og du har aldeles ingen forstaaelse for varmint skydning. Ville ønske at M@X eller AB gav deres besyv med her. De kan sikker formulere sig bedre end jeg.
H



Hvad mener du jeg ikke forstår ved varmint skydning?



@hogmeister
Hverken du, jeg eller AB er gud nok til at kæmpe mod TheDarkside [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Darkside, man kan sagtens forestille sig det du kalder slugs i et godkendt materiale, man kan med stor fordel anvende sabots med endog meget stor presision og der kan også fås riflede piber til så kallede haglgevær, jeg kan også varmt anbefale en stor revolver til grise i en majsmark hvor det er svært at manøvrere en riffel, håndvåben kan sagtens bruges til jagt, jeg har selv brugt det mange gange, det virker, en bjørn eller Whitetail deer med en 44 Magnum eller lignende fra en skydestyge er helt ok, og det er skuffende at du er så meget imod andres jagt interesse, vi skal vel ikke alle skyde med Sako eller Winchester, jeg tror da heller ikke på at det bliver til noget i min livstid at jage med håndvåben i Danmark, men kan vi tillade buejagt og kan Polities skyde to store køer med 9mm pistol så ser jeg ikke st problem i håndvæben til jagt, og grisene kommer enten vi vil det eller ej og jeg går ikke ind i en majsmark med en alm. jagtriffel efter en gris.



Det ville da være træls at være evigt enige i alt. Jeg har personligt ikke behov for slugs og jeg vil heller ikke på jagt hvor nogle bruger slugs, da det, trods god præcision på kort hold, er noget upræcist ift. en riffel. Jeg er af den holdning at rådyr vil jeg helst have skudt med riffel og ikke under efterårets jagter med haglbøsse.
Men hvilke egenskaber (ift. vildsvine jagt i majsmarker) har et slug som en riffelkugle ikke har? En god, semi-hård, tung kugle fra en kaliber som fx 45/70 må da kunne fælde en gris ganske godt. Den er også bedre til skud på længere hold, pga. mere hastighed.
En dejlig kort Marlin leveraction med kort pibe er da nem at manøvrere gennem tæt krat og burde da være fuldt ud tilstrækkelig..
Nu er jeg vel en lyseslukker?[:o)]
Jeg synes bare ikke vi skal opfinde problemer der ikke eksisterer. Der er mange muligheder trods restriktionerne.
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Og du har aldeles ingen forstaaelse for varmint skydning. Ville ønske at M@X eller AB gav deres besyv med her. De kan sikker formulere sig bedre end jeg.
H



Hvad mener du jeg ikke forstår ved varmint skydning?



@hogmeister
Hverken du, jeg eller AB er gud nok til at kæmpe mod TheDarkside [xx(]



Årh, for dælen da noget fnidder!
Hvad er der med det der vamintskydning? Gælder det bare om at pløkke nogle coyotes og groundshogs på størst mulig afstand?
Svar
#38
May as well come clean here !

Jeg gar ind for total frihed under ansvar ! Vabenloven burde kun anvendes ifm. ovrig kriminalitet. Simpelt! Enten er man ansvarlig, eller ogsa er man det ikke.

Fatter ikke alt skal skares ud i pap i jagt/vabenlovgivningen ned til mindste detalje. For min skyld kunne folk ga til maskinpistolskydning eller samle pa handgranater. Har ikke selv en kaft interesse i hverken maskinpistoler eller kanoner, men kan udemarket godt forsta andre kunne have denne interesse.

Et eksempel ! Mine naboer har begge maskinpistoler, og jeg kan hore dem trane fra tid til anden. Ja jeg vil da tro det er MP'ere, ellers er de fandme gode til at skyde. Det skaber ingen problemer for nogen overhovedet. Har iovrigt aldrig hort i hverken radio eller TV, nogen her har anvendt en lovligt ejet MP'er til kriminalitet.

Andet eksempel ! Vi har en fuldauto konvention arligt her i omradet, som er aben for offentligheden. Og der er ALT sjovt fremstillet siden borgerkrigen, hvor gaster kan leje et vaben som de onsker at proveskyde med. Der er aldrig sket en eneste ulykke, og alle har det skideskagt. Sa kan man jo ogsa prale overfor vennerne, at man har provet det vaben som Bruce Willis brugte i en Hollywood film og bla. bla.

Tror mange her ville blive slemt overrasket over, hvor meget ansvar man kan udvise almindelige retsskafne personer, uden der sker misbrug og ulykker. Synd for mange her og forspildte muligheder og oplevelser ikke.

Hvor tager jeg fejl ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#39
Det er lige netop det, det drejer sig om The Darkside. Naar man nu har brugt tusinder paa at faa en custom bygget riffel med alt hvad der bimler og bamler og det bedste optik, saa sku da faen staa i det at man holder sig inden for de 100 m. Hvis man har en Masserati skal den fandeme køres som en Masserati. Og M@X, jeg er bange for du har ret. Manden forstaar det ikke og vi tre vil blot tale for døve ører.
H
Hogmeister
Svar
#40
Har altid godt kunne lide princippet: Frihed under ansvar[Smile] USA udøver stor frihed, men holder våbenejere ansvarlige, hvis de misbruger denne frihed. Vil nødigt blive dømt derovre for overtrædelse af våbenloven[B)]

Skudafstand hænger ikke nødvendig sammen med anskydninger med et kuglevåben! Deltagelser i jagtfeltskydninger, samt mange års træning er en vigtig faktor... Der er dygtige skytter, som uden besvær kan sætte 3 skud indenfor en 5 kr på 300m[Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)