Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring
#41
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Men hvilke egenskaber (ift. vildsvine jagt i majsmarker) har et slug som en riffelkugle ikke har? En god, semi-hård, tung kugle fra en kaliber som fx 45/70 må da kunne fælde en gris ganske godt.


Der er en verden til forskel - ved et riffelskud går der ofte et (lille) stykke tid før grisen forender (jeg ved godt at der er nogle af disse her fantastiske head-shot-gutter som kan trylle men jeg taler i generelle termer), ved et skud med slug (som faktisk er ganske præcis), stopper de op som om at de er ramt af et tog.
Jeg skyder grise med slugs i Sverige og i mine øjne er det meget bedre end at skyde dem med riffel.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#42
@ Deerdk.
Rart at se ikke alle her pa siden automatisk hader Amerika.

Hvad mange ikke accepterer eller forstar, er at frihed under ansvar, er en god ting for folk som os her. Det bringer vel det bedste ud af folk, som i forste omgang burde have en medfodt ret, til at have lov til at gore som man lyster. Dette sa lange det ikke skader andre, eller forer til kaos.

Har efterhanden set begge sider af medaljen. ved jo godt hvordan i har det osv. pa godt og ondt. Fyttede til USA efter 31 ar i DK. USA er ingen automatisk lykke eller nodvendivist bedre end DK. Det har absolut ikke varet nogen dans pa roser her.
Kampen har varet hard...meget hard. Har set det hele efterhanden, og mange gange har jeg onsket at sidde pa havnen i Nastved og fisket istedet. Have en kold Tuborg med Svend og Keld..............

Med dette sagt, tog jeg udfordringen som mange har overvejet hele livet igennem. Ja, jeg frygtede Amerika og alle de skrammehistorier jeg havde hort, og om hvor grimt og hardt det hele kunne blive. Hvis jeg havde haft en sod kone og born den gang i DK, ville jeg nok have boet i Nastved den den i dag.

Fra jeg var 13 ar gammel, vidste jeg allerde at den danske vabenlovgivning og jeg ikke passede ret godt sammen. Udover springknive, udborede startsrevolvere og min nystartede nazi samling af diverse handvaben, blev jeg bekymret over hvad jeg faktisk havde gang i. Var det forkert ? Gik jeg over stregen ? var jeg unormal osv. osv.

20 ar senere, som en ellers ustraffet person, satte jeg ny DK rekord i overtradelse af vabenloven. Blev taget med bukserne nede, og alt blev tabt fra den ene dag fra den anden. Heldigvist havde det ingen "rigtige" konsekvenser den gang, og mine 96 overtradelser blev til ingenting i retten.

Et stort tab rent financielt, men ikke det store problem i sidste ende. Politiet kunne ikke fatte at en "almindelig" person havde disse sager, eller nogen kunne have interessen for sadanne modbydelige effekter. Fortalte dem dog, om det ikke var bedre i mine hander end f.eks. Hells Angels eller indvandrer bander. Talte dog for dove orer, da politiet som bekendt kan vare meget naiv sommetider.

Heldivist beslaglagde politiet kun en smule af min samling, og 3 dage senere gav jeg resten til Tojhuset og Friheds museet ved Gronningen. Mistede selvfolgeligt mit gode job ved forsvaret, og herefter min kareste og hus.

Som tusinde af personer for mig i historien, som var utilfredse med deres land, tog jeg vestover. Startede fra bunden, og levede af mad fra skraldespande sommetider, og tog nogle looser jobs for overlevelsens skyld. Begyndte at drikke meget hardt, men kom ovenpa igen.

Vi spoler filmen lidt frem. Har i dag en skon kvinde og familie. Medejer af en stor vabenforretning. Har vundet flere mesterskaber i pistol/revolverskydning end mange kunne dromme om. Lever et sted hvor en ansvarlig person ikke behover at skulle forklare sig selv, til absolutte kasketkarle og myndigheds narhoveder. Og har igen efter 20 ar det samme, som jeg mistede i DK under den meget "praventive" lovgivning igen.

Livet er ikke perfekt for nogen, men hvorfor gore det besvarligere end det er ? Som jeg laser mange posts her, onsker man en besvarlig dagligdag, istedet for respekt og frihed.....og det ansvar som enhver person burde gives retten til.

Forsog nu at holde sammen,og sat jer udover forskelligheder. Eller taber alle i sidste ende..............

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#43
Det er vel ønsket om, at møde anderledes jagtmetoder og traditoner. Som får tusindvis af danske jægere til at tage på jagtrejser?[Smile]

Danmark har jo ikke patent på, hvilke jagtformer, eller traditoner, som er "de rigtige" Vi må acceptere dette, eller blive hjemme...

Mvh erik
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Men hvilke egenskaber (ift. vildsvine jagt i majsmarker) har et slug som en riffelkugle ikke har? En god, semi-hård, tung kugle fra en kaliber som fx 45/70 må da kunne fælde en gris ganske godt.


Der er en verden til forskel - ved et riffelskud går der ofte et (lille) stykke tid før grisen forender (jeg ved godt at der er nogle af disse her fantastiske head-shot-gutter som kan trylle men jeg taler i generelle termer), ved et skud med slug (som faktisk er ganske præcis), stopper de op som om at de er ramt af et tog.
Jeg skyder grise med slugs i Sverige og i mine øjne er det meget bedre end at skyde dem med riffel.

[Image: bueskytte.png]



Jeg tror nu nok en 300 gr (19,5 gram) kugle skudt afsted med 650 m/s kan få en gris ned i skuddet. Hvis den angriber må skuddet jo gå lige ind i maskinrummet og smadre alt hvad der hedder hjerte, lunge, tarm, mavesæk osv. Jeg kan ikke se hvorfor en typisk kaliber 12 slug på 28 eller 32 gram skudt afsted med 400 m/s skulle kunne være bedre? Ellers kan man jo altid gå op i kaliber 458 lott, der kan sende 32 gram afsted med 700 m/s. Der er masser af gode alternativer. Man kan, hvis man er så forhippet på at bruge kaliber 12 slugs, købe en riflet halvauto og en stak slugs, ganske lovligt og bruge det[Wink]
Prøv at tænke på alt det vi må[Smile] Hvorfor gå og blive mopset over sådan nogle småting, når der er så mange fine alternativer[Smile]
Svar
#45
Citat:quote:

Jeg kan ikke se hvorfor en typisk kaliber 12 slug på 28 eller 32 gram skudt afsted med 400 m/s skulle kunne være bedre? Ellers kan man jo altid gå op i kaliber 458 lott, der kan sende 32 gram afsted med 700 m/s


Kodeordet er frontareal [Wink]
Svar
#46
Hvis du køber et "haglgevær" halvauto og med riflet pibe, så har du en riffel og den skal registreres som sådan, har prøvet det, og den var registreret som riffel, og skød meget fint med sabots,og kiggertsigte.
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Hvis du køber et "haglgevær" halvauto og med riflet pibe, så har du en riffel og den skal registreres som sådan, har prøvet det, og den var registreret som riffel, og skød meget fint med sabots,og kiggertsigte.


Så er der jo intet problem..
Svar
#48
Det er det jo om har lyst til at jage med håndvåben....[Wink]
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Hvis du køber et "haglgevær" halvauto og med riflet pibe, så har du en riffel og den skal registreres som sådan, har prøvet det, og den var registreret som riffel, og skød meget fint med sabots,og kiggertsigte.


Så er der jo intet problem..


Nej, ikke bortset fra at slugs ikke må anvendes til jagt i Danmark (men nu er her jo heller ikke så mange grise. Slugs må anvedes til Vildsvin og Dådyr i Sverige.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Hvis du køber et "haglgevær" halvauto og med riflet pibe, så har du en riffel og den skal registreres som sådan, har prøvet det, og den var registreret som riffel, og skød meget fint med sabots,og kiggertsigte.


Så er der jo intet problem..


Nej, ikke bortset fra at slugs ikke må anvendes til jagt i Danmark (men nu er her jo heller ikke så mange grise. Slugs må anvedes til Vildsvin og Dådyr i Sverige.

[Image: bueskytte.png]



Jo da, bare køb en haglbøsse med rynker i løbet og få den registeret som riffel.
Svar
#51
når der nu hakkes lidt på Darkside, må man engang imellem gribe i egen barm:
mens jeg er lun på bue og håndvåben til jagt, får jeg knopper når jeg ser at automatisk militærvåben indregistreres til udlandsjagt på trods af at disse aldrig vil blive brugt på jagt [Sad!] ( jeg ville nu også se skævt til en jæger der stiller på jagt med en M 16, us karabin eller lignende.
så på trods af vores egne kæpheste er der nok ikke nogen, der helt kan fritage sig for at have antipatier mod ting der ikke interesserer én selv.
ps: jeg har også jagtnaboer som jeg hellere så i Langtbortistan, så der er jeg heller ikke et hak bedre.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by STROM

når der nu hakkes lidt på Darkside, må man engang imellem gribe i egen barm:
......
mvh
Strom, naturgænger



Jeg forstår godt hvad du mener, og du er ikke den eneste der har antipatier. Jeg har personligt intet mod én der stiller op med M-'et eller andet' på jagt, selvom jeg må indrømme at det sender nogle mærkelige signaler, men jeg kan derimod fare fuldstændig i flint over dem der kun mener tweed og oilskin + s/s bøsser bør være tilladt på jagt. Snobberiet indenfor jagt har gået sejrsgang i mange år, og vil sikkert fortsætte LANG tid endnu.

Nå, men jeg HÅBER ligseom alle andre der sætter sin hørelse højt, at lyddæmpere kan blive tilladt på jagt/regulering...

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by STROM

( jeg ville nu også se skævt til en jæger der stiller på jagt med en M 16, us karabin eller lignende.
så på trods af vores egne kæpheste er der nok ikke nogen, der helt kan fritage sig for at have antipatier mod ting der ikke interesserer én selv.



Hvorfor egentlig ? Jeg kunne ikke være mere ligeglad med hvem der har lyst til at jage med hvad uanset om det er bue, halvautomatisk riffel, haglgevær, pistol/revolver, falk eller en stenslynge for den sags skyld når blot det bliver gjort ordenligt og forsvarligt. Jeg kan ikke forstå hvorfor vi altid vil sætte begrænsninger op for for ting der ikke har vores egen interesse....

Edit: Kenneth var lige lidt hurtigere end mig [:I]
Svar
#54
Har en Rem.11/87 special purpose med rifling i choken. Den producerer gerne 3-4" grupper pa 100 yds. med win.1 1/4 oz. slugs. Dette blot med et millet 3 MOA rodpunkts sigte. Er dette standarden ? Godt, darligt eller gennemsnittet ?

Har ikke ret meget erfaring med kal.12 jagtgevarer....

Vedr. Stroms post !

Anvender kun meget sjaldent andet end enten lever eller bolt action rifler til jagt. Dog ser jeg mange her bruge halvauto til jagt med fine resultater. Dette bade civile udgaver og de mere militar agtige udgaver.
F.eks. er disse toptunet AR typer, virkeligt kommet langt pa det tekniske omrade, og kvaliteten er helt utroligt. Typisk ser man en match udgave, med alt top tunet pa den i f.eks. .308 win med en 3-9 kikkert pa.
Kan ikke se hvad der skulle vare galt i dette, og mener at det i sidste ende beror pa korrekt jagtmorale istedet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#55
@ Zep og Jess
jeg benægter ikke at en tunet halalauto på en AR platform eller lignende nemt kan blive et præcist og effektivt værktøj til jagt.
at det så kræver mere selvbeherskelse og "moral" at sigte hvert enkelt skud, og derved levere god og fornuftig skydning. ( et par folk herinde har oplevet en ellers fornuftig mand, der løber løbsk med 17-18 skud på en rotte grise, og så er det dæleme svært at vide hvad der er sket med hver enkelt gris ).

herhjemme er det mest signalværdien i milivåben og evt SVAT mundering jeg tror vil skade jagtmulighederne i DK på sigt ( er helt klar over at argumentet mest er følelser og politik )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#56
Det handler jo i høj grad om lokale/nationale traditioner. For mig er et jagtgevær en s/s. En o/u er et flugtskydingsgevær. Det er der sikkert mange der er uenige i, men jeg synes bare at en s/s gør sig bedre på jagt.
Jeg mener så at hvis man går på jagt så bruger man en riffel eller et jagtgevær. Til visse jagtformer såsom havjagt vil jeg gerne skåne mine dyre s/s for salt og jeg vil desuden gerne have et gevær jeg ikke skal knække da det er noget akavet i en lille båd. En halvauto passer fint ind, men jeg har det nu stadigt sådan lidt øh.. det er ikke et rigtigt jagtvåben[:I] Det kommer nu også sjældent ud af skabet, men det kan da bruges i ny og næ.
Mht. riffel så vil jeg helst have et par ekstra skud, så jeg har en alm. bolt-action. Jeg kan repetere rimeligt hurtigt og jeg kan virkelig ikke se behovet for at kunne skyde hurtigere. Make the first shot count[8D]
Jeg har bare umådelig svært ved at se hvor en pistol kommer ind i billedet mht. jagt. Rifler må jo faktisk være meget korte ift. jagtgeværer.
Uanset prisen på sin riffel så bør man jo ikke skyde længere efter dyr end man kan ramme rimeligt sikkert hver gang. Du ville jo heller ikke køre så hurtigt i din maserati at du kørte ofte galt grundet manglende kontrol. Kan du skyde groundhogs på 300 meter uden at anskyde i andet end sjældne tilfælde kan jeg ikke se problemet. Vil du gerne skyde på længere afstand end du formår at dræbe det efterstræbte bytte bør du nok overveje at skyde efter skiver i stedet..
Det er jo ligesom at en for høj jagtleje ikke giver ret til at skyde mere end hvad der er bæredygtigt.
Svar
#57
@Darkside
Citat:quote:

Jeg har bare umådelig svært ved at se hvor en pistol kommer ind i billedet mht. jagt


Det gør det jo ikke nødvendigvis til en global sandhed[Wink]

Måske vil man bare gerne tættere på, og på den måde få mere jagtfornemmelse ud af det. Og uden jeg har specielt meget forstand på jagt med revolvere så er jeg da ikke i tvivl om at de kan slå udmærket ihjel på den rigtige afstand og med den rigtige kugle i de rigtige hænder.

Giv plads til andre, så giver de måske også plads til dig en dag.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#58
Som Sagt tidligere Darkside, saa har du ingen begreb om Varmint jagt. Jeg skød en groundhog i sommer paa 612 yds (ca 570m) og den faldt i knaldet. Du forstaar det ikke, og jeg accepterer det, blot accepter at der er nogen herinde der formaar den slags ting. og anser det for sporten.
H
Hogmeister
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Som Sagt tidligere Darkside, saa har du ingen begreb om Varmint jagt. Jeg skød en groundhog i sommer paa 612 yds (ca 570m) og den faldt i knaldet. Du forstaar det ikke, og jeg accepterer det, blot accepter at der er nogen herinde der formaar den slags ting. og anser det for sporten.
H



Det er så der jeg mener kæden hopper af. Sport hvor man presser sine grænser bør i mine øjne være efter papir (eller noget andet dødt). Jagt og regulering bør foretages så der er minimal risiko for anskydninger.
Og jeg ved godt at I bruger let ekspanderende projektiler med høj hastighed så risikoen for anskydninger er lille. Det er kun begrebet sport i forbindelse med levende væsner jeg reagerer imod.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Som Sagt tidligere Darkside, saa har du ingen begreb om Varmint jagt. Jeg skød en groundhog i sommer paa 612 yds (ca 570m) og den faldt i knaldet. Du forstaar det ikke, og jeg accepterer det, blot accepter at der er nogen herinde der formaar den slags ting. og anser det for sporten.
H



Fortæl da, ellers kommer vi da ingen veje.. Hvis du kan dødskyde byttet konsekvent på 612 yards så er det fint, men hvis du skal bruge 4-5 skud på at ramme dyret, så synes jeg du skal hænge en skive op og skyde på den i stedet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)