Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold problemer eller ?
#21
Citat:quote:

Originally posted by Bang

Valget faldt på en Leupold mark-4 6,5-20 x 50 m1............


Citat:quote:

Originally posted by Bang

Men nu kommer mine problemer samt mine spørgsmål?
Jeg syntes der er en kæmpe forskel i eye relife fra 6,5 til 20 x forstørrelse[xx(]. Er forventelig for en kikkert med det span i forstørrelsen................[?]



Dette er hvad jeg har reflekteret på, fordi jeg netop fornylig har rodet med sådan en.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#22
Att.: Swift
Jeg kan godt se at det er nemt at misforstå mit spørgsmål, så jeg prøver lige igen. Når jeg skriver at kikkeren er meget følsom for placering af øjet sideværts/op-og-ned mener jeg ikke med hensyn til parallaxe fejl men derimod at der let bliver sort skærm altså man ikke kan finde mildoten.

Att.: Swift
Jeg tror måske du har misforstået denne diskussion, den voldsomme variation i eyereliefen giver problemer med at opnå en god liggende/stående skydestilling ved de forskellige forstørrelser. Ved benchrest som jeg forstår det, er det lidt det samme som at indskyde fra fast bænk. Her giver det mig ikke de store problemer, riflen ligger jo nærmest spændt fast. Problemet opstår først når, man pludselig skal afgive et hurtig præcis skud så er der ikke tid til at vænne sig til en helt anden skydestilling end den man har indøvet ved en anden forstørrelse.
Jeg tror ikke den voldsomme eyereleif påvirker kikkerens præcision men der i mod skyttens, grundet man ikke kan indøve den samme skydestilling igen og igen ……
Som du selv skriver:
[Men ligeså vigtigt er det vel at man placerer ”Krydderen” ens på kindpuden ved hvert skud.]
Det er netop det man ikke kan når man har den voldsomme ændring i eyereliefen
Svar
#23
Citat:quote:

Er det netop ikke hvad paralaxe justeringsskruen kompenserer for. Men ligeså vigtigt er det vel at man placerer ”Krydderen” ens på kindpuden ved hvert skud.



Det jeg generelt har konstateret ved kontrol af paralaxe"fejl" er typiskt at hvis man checker en "amerikansk" kikkert som er stillet paralaxefri på eks 100m, så oplever man kun meget begrænsede paralaxefejl i hele spektret fra 50-300m, hvorimod hvis man checker europæiske kikkerter under samme betingelser, oplever jeg generelt 2-4gange større paralaxefejl på hver side af de 100 m.(den sidste jeg kontrollerede, var en Smidt & Bender ny zenit(den med maglite formen), der var paralaxefri på ca 100m, på 230m flyttede krydset sig over 7cm hvis man flyttede hovedet op og ned, i det område hvor man kunne se gennem kikkerten)

Citat:quote:

Att.: Ignorant

Når du skriver ”det rigtigt at leupold er mere følsom overfor korrekt øjeafstand, end mange europæiske kikkerter” mener du så øjets placering ”op og ned” eller eyerelief?

på forhånd tak


Det gælder begge dele,
Det er formodentligt også derfor man oftest laver de bedste skudgrupper med "amerikanske" kikkerter, fordi de tvinger dig til at kikke rigtigt i kikkerten, og derved minimere optiske "fejl"

jbn
Svar
#24
Jeg er meget glad for dit svar, du får nemlig meget præcist beskrevet det som jeg så dårligt prøvede at beskrive. ”Leupolden tvinger dig til at kikke rigtigt i kikkerten”
Det var det jeg mente med meget følsom for øjets placering sideværts/op-og-ned.
Et andet problem/egenskab er den voldsomme eyerelief
Svar
#25
Citat:quote:

Et andet problem/egenskab er den voldsomme eyerelief


Et forslag er at du monterer kikkerten, så Eye relief passer ved liggende skydning, og på max forstørrelse. Så vil du opleve at eye relief også passer ved "oprejst" skydning og på lav forstørrelse.

Glem så det bøvl ID har haft med montering af en leupold(han er jo kun murer[Big Grin][8D])
Problemerne kan helt sikkert løses med de rigtige montager.

Desuden vil jeg godt lægge hovedet på blokken, og påstå at Leupold som fabrikat er dem med procentvis færrest fejl

jbn
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Desuden vil jeg godt lægge hovedet på blokken, og påstå at Leupold som fabrikat er dem med procentvis færrest fejl

jbn



Det er jeg sikker på, at det nok skal passe - En ansat i en større østjysk forretning hævder at for hver tusind solgte Leupold, ryger kun 5 tilbage grundet uforskyldte fejl på kikkerten ?

S/B - Zeiss - Kahles mv. taler vi ikke om [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Glem så det bøvl ID har haft med montering af en leupold(han er jo kun murer[Big Grin][8D])

????????????
Citat:quote:

Problemerne kan helt sikkert løses med de rigtige montager.

Ja selvfølgelig kan det det, men nu er jeg ikke riffelfabrikant og jeg render ikke sådan lige rundt med forskellige montager i lommen når jeg er på skydebane.

Citat:quote:

Desuden vil jeg godt lægge hovedet på blokken, og påstå at Leupold som fabrikat er dem med procentvis færrest fejl


Argh, det er sådan et jysk "goddag man økseskaft" postulat man ikke kan bruge til en skid, men hvis vi virkelig kunne få fat i en seriøs statistik er jeg sikker på at du ville miste hovedet.

Som en lille statistik kan jeg oplyse, at jeg personligt har haft een Leupold - jeg har måtte lave en lille ekstra lang kobberpinol for at lyset skal virke, den +pinolen der var i kikkerten til batteriet var ikke lang nok [xx(]. Jeg har 2 stk. S&B PM II, der har aldrig været noget i vejen med dem.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#28
Citat:quote:

Ja selvfølgelig kan det det, men nu er jeg ikke riffelfabrikant og jeg render ikke sådan lige rundt med forskellige montager i lommen når jeg er på skydebane.


Nu skal du da heller ikke stå og montere kikkerter på skydebanen, hvor du ikke har det rigtige grej til rådighed[Wink]
Citat:quote:

Argh, det er sådan et jysk "goddag man økseskaft" postulat man ikke kan bruge til en skid, men hvis vi virkelig kunne få fat i en seriøs statistik er jeg sikker på at du ville miste hovedet.


Jet tror godt jeg vil gå så langt som til at sige, at den reklamationsdel man ser hos Leupold i promiller, har de europæiske i procenter. Men det skal dog siges at der sjældent er vrøvl med at få fin service fra de europæiske producenter. Jeg ved ikke hvordan leupold gør(har endnu aldrig set en leupold der har været indsendt).
Men jeg har haft fat i mange europæiske der lige har været en tur omkring fabrikken for lidt justering. (vand i kikkerterne, løse sigtemidler, paralaxejustering,løse forstørrelsesringe osv)

jbn
Svar
#29
Nej, jeg står normalt heller ikke og monterer kikkert på skydebanen - der skyder jeg ind, men når det viser sig at ham jyden der selv havde monteret kikkerten til at begynde med, ikke kunne finde ud af det så........

Nu ved jeg ikke om du er bekendt med begrebet kvalitetssikring[Wink], men i grove træk betyder det, at alle varer der forlader fabrikken skal holde sig inden for visse tolerancer - Leupolds tolerancer f.s.v. angår trådkorsets placering er +/- 3 grader..........jeg siger velbekomme!
[Image: ReticleOK2.jpg][Image: Reticleplus3x180.gif]

Iøvrigt kan det godt undre lidt, at de folk der kan leve med Leupolds eyerelief-spænd, er de samme som justere kolbelængde med 5 mm[xx(]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#30
@ Bang

Jeg har en Zeiss Conquest 6.5-20x50 og der er ingen forskel i øjen afstand uanset om jeg har den på max eller min. forstørrelse. Og så er den ikke dyrere end Leupolden. Har også selv haft Leupold før og været træt af den varierende øjenafstand. Jeg kan helt klart anbefale Zeiss`en.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#31
Netop - heller ingen af mine S&B'ere har forskellig eyerelief ved forskellig forstørrelse.

Ret skal være ret - det kunne teoretisk godt ha' noget at gøre med om trådkorset er placeret i FFP eller det er placeret i SFP (det tvivler jeg dog på) - men det vil jeg lige prøve at undersøge.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#32
Att: ID

Hvordan virker doubel-turn på S&B PM-II?
http://www.6mmbr.com/SchmidtBenderPM2.html

Er det ikke at de første 29 MOA køre på den nederste skala med en ¼ MOA/klik, når den så er drejet 1 omgang begynder man at køre efter den øverste skala med 1 MOA/klik. Altså kun én justerskrue som automatisk springer op på den øverste skala efter 29 MOA hvor den herefter virker som 1 MOA/efterfølgende klik?[:I]

Jeg forstår heller ikke rigtig funktionen på deres singel-turn her er den opdelt i 13 enheder med 5 klik imellem. Her skriver de at man på kun en omgang opnår 130 cm (ca. 50 MOA) men senere skriver de at hvert klik giver 1 cm/100m. Hvordan hænger det sammen med: 13 x 5 klik = 65 klik som dermed skulle give 130 cm ( 65 klik = 65 cm)?[:I]

Kan man ikke som på Leupold nulstille sin klikskala på både Elevation og windage?
Svar
#33
Den jeg har/havde klikkede i milliradian (0,1 milliradian gi’r 1 cm på 100 meter) men princippet er jo det samme.
Hvis du nuller den på 100 meter har du 130 klik til rådighed i første turn og yderligere 90 klik i anden turn – når den skifter til anden turn bliver de firkantede ruder gule. Schmidt & Bendere PM II indskydes på den måde, at man starter med at løfte tårnet, op til gummiringen og skruer den fast der. Hvis du på din kaliber .338 Lapua Magnum monterer kikkerten i en 18' forward angle montering passer den (inden for et par klik) således at, når du har indskudt den på 100 meter, stort set vil være i bund til den ene side, hvilket igen vil betyde at du stort set har alle (mulige) klik til rådighed til længere skud. Når den er indskudt løsner du tårnet igen, drejer det om til nul og sænker det ned på plads og spænder det fast igen.
Kaliber .308 Winchester når 1000 meter på 129 klik og man vil derfor ikke kunne udnytte doubleturn på denne kaliber, men du vil absolut ha’ fordel af den på en kaliber .300 Winchester Magnum og en .338 Lapua Magnum.

Til dette her indlæg, vil sikkert komme en masse svar som fortæller dig at du ikke skal indskyde en så stor kaliber på 100 meter - ta' dig ikke af dem.......når man skyder Long Range med sådan en kikkert, indskyder man den på afstandene 100, 200, 300 o.s.v. og hvis man gerne vil ha' den til at være på 300 meter, så drejer man den bare over på det antal klik man noterede ved 300 meter og stiller parallelaksen på 300 meter.......sværere er det ikke!
1. turn
[Image: schmidt2.jpg]

2. turn
[Image: schmidt1.jpg]

Denne her Schmidt og Bender (singleturn til kaliber 7.62x51 Nato) er nullet på 100 meter og kan kun klikke et klik længere ned end nul og som du kan se er der stadig 134 klik til rådighed opad. En PM II har i virkeligheden 136 klik selv om fabrikken siger 130 – 65 cm til hver side fra det mekaniske nul hvis man ikke bruger en forward angle montage.
[Image: Almostfullleft.jpg]
[Image: Fullright.jpg]

Hov Bang - jeg så ikke dit sidste spørgsmål - der er 2 klik imellem hver streg d.v.s 10 x 13=130 klik!
Fra 0 til 1 er der 10 klik, på singleturnen er der kun markeret 5 mellemrum - på doubleturnen er alle 10 markeret



Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#34
Citat:quote:

Nu ved jeg ikke om du er bekendt med begrebet kvalitetssikring, men i grove træk betyder det, at alle varer der forlader fabrikken skal holde sig inden for visse tolerancer - Leupolds tolerancer f.s.v. angår trådkorsets placering er +/- 3 grader..........jeg siger velbekomme!



Nu er der vel ingen der siger at fordi du har sat en grænse for skævhed, at du absolut behøver at gå helt ud til grænsen[Wink]
Jeg har bla en stålleverandør som ifølge normerne skal holde sig mellem 825 og 1025, men ifølge samtlige certifikater der er medleveret, holder de sig mellem 975 og 1000, så der kan faktikt være tilfælde hvor de altid holder et bedre og mere ensartet resultat end lovet.

Citat:quote:

Jeg har en Zeiss Conquest 6.5-20x50 og der er ingen forskel i øjen afstand uanset om jeg har den på max eller min. forstørrelse. Og så er den ikke dyrere end Leupolden. Har også selv haft Leupold før og været træt af den varierende øjenafstand. Jeg kan helt klart anbefale Zeiss`en.

Mvh. Jakob



Hej jakob
vil du ikke gøre mig en tjeneste, og checke hvormeget paralaxtfejl du får i din conquest på 250m når den er stillet paralaxefri på 100m.
Dette for at teste om stor tolerence overfor øjeplacering medfører større paralaxefejl, på andre afstande, en der hvor den er helt paralaxefri.

ID du kunne jo prøve det samme med din S&B

jbn
Svar
#35
Nej men når nu man er igang kan man lige så godt gøre det ordenligt [:0] - du får lige, et af mange, eksempel fra en amerikansk site.

I have this problem - canted about 8deg clockwise. Anyone else seen this?
Any experience getting her fixed from Leupold?


Jeg ved ikke hvordan du laver disse test Ignorant, men fortæl mig det, så skal jeg gerne prøve!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#36
ID... De tre graders tolerance du hævder at Leupold har, er det ikke målt fra yderpunkt til yderpunkt?

Jeg nægter at tro at det er korset der er sat skævt i [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

ID... De tre graders tolerance du hævder at Leupold har, er det ikke målt fra yderpunkt til yderpunkt?

Jeg nægter at tro at det er korset der er sat skævt i [^]



Yderpunkt til yderpunkt????????????3 grader er vel 3 grader???

Næste gang du kommer og besøger mig, får du lov til at kigge i mit Leupold Spotterscope.........det betyder ikke så meget, men alligevel - MilDotten sidder meget mere end 3 grader skævt. Bagefter kan du få lov at kigge i min Zeiss Spotter....MilDotten sidder fuldstændig spritlige (det kan tjekkes fordi det kan drejes 45, 90 og 135 grader.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#38
Vi skal vel heller ikke glemme at Ignoranten skrev "procentuel" det betyder vel i forhold til hvor mange fremstillede, og med Leupold så er det mange, og der er da´også forskel på de forskellige serier I II eller III personlig køber jeg kun serie III eller Euro.
og jeg har ALDRIG i 40 år set eller hørt om en dårlig Leupold og jeg har tidlige været ansat i et par store Amerikanske våbenforretninger og har solgt og monteret MANGE.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#39
Zeiss Spotter
[Image: ZeissVTF.jpg]

Leupold Spotter
[Image: LeupoldVTF.jpg]

Og for at vise at jeg ikke snyder
[Image: Libelle.jpg]

Indrømmet, Leupolden er mere handy og hvis jeg ikke bruger TriPod på den, betyder det ikke det store.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#40
Citat:quote:

Jeg ved ikke hvordan du laver disse test Ignorant, men fortæl mig det, så skal jeg gerne prøve!



Hej ID
Testen foretages ganske enkelt som følger.

1: indstil din kikkert til at være paralaxefri på 100m
2: Læg kikkerten på et fast underlag, så den peget på et mål 100m borte(helst et mål hvor du kender størrelsen eks en mursten eller enden af en lægte eller lignende)herefter sigter du gennem kikkerten UDEN at røre den, nu flytter du øjet så langt til den ene side som du kan hvor du stadig kan se igennem kikkerten, herefter gentages processen med at flytte til den anden side, herefter både op og ned. Dette gøres samtidigt med at du ser hvor meget sigtemidlet flytter sig i forhold til målet.(forhåbentligt flytter krydset sig ikke i forhold til målet)

Denne proces gentages blot har du inden flyttet kikkerten så den nu peger på et mål som er 250-300m ude (du skal ikke ændre på paralaxejusteringen)
(sansynligtvis flytter krydset sig nu et sted mellem 3-15cm i forhold til målet, når du går fra yderpunkt til yderpunkt)

Det jeg altid har konstateret ved nævnte test, er at europæiske kikkertet flytter 2-10 gange så meget som leupold.

Så min konklution er at hvis du vil være sikker på at ramme der hvor du tror du sigter, så skal man vælge en leupold. Til gengæld vil du misse en vis portion chancer, fordi du ikke når at finde hullet i kikkerten.
Så som jeg altid siger "verden er fuld af kompromisser og svære valg"

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)