Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss 6-24x72
#21
Præcis,
som når folk kommer med kommentarer ingen forstår???

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=10420

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Og for at gøre det hele lidt mere kompliceret; er man i en alder hvor man kan få det fulde udbytte af lysindfaldet i et 72 mm objektiv.......ja, så er man alligevel ikke gammel nok til at kunne erhverve sig en våbentilladelse [8D]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ID

Og for at gøre det hele lidt mere kompliceret; er man i en alder hvor man kan få det fulde udbytte af lysindfaldet i et 72 mm objektiv.......ja, så er man alligevel ikke gammel nok til at kunne erhverve sig en våbentilladelse [8D]



Taler vi alene sigte/person pupil. 5.1mm ved 14X.
Svar
#24
Mit (humoristisk mente) indlæg var alene for at sætte focus på hvor uendelig lidt kikkerter betyder i jagtmæssig sammenhæng, ihvertfald under danske forhold.
Personligt kan jeg gå helt i ekstase over en lækker kikkert men the buttom line er, at jeg laver nøjagtig de samme grupperinger, op til 200 meter, med åbne sigtemidler og sigtekikkert.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Så er det jo tilsyneladende enkelt at vælge. Fast forstørrelse på f.eks 8X, og 40mm objektiv giver en udtrædelsespupil på 5mm. Større, eller mindre forstørrelse vil være = med tab af lys.

Mener man at opnå max. pupil, ser man sig om efter noget der giver 6-7mm udtrædelsespupil.

lysgennemstrømningen, tykkere mellemrør, forstørrelse, Twilight factor, dæmringstal, og for at gøre det hele klart nu også "Tabasco"
klart hvis nogen taber tråden.

Vh. Erik



Hvad vil du sige med ovenstående indlæg? Jeg fanger ikke helt din pointe.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#26
Mon ikke du i lighed med andre,er udmærket klar over teorien [Wink] - den er gentaget gang på gang. Som de fleste har du har sikkert bare glemt den ingen.

Ingen bruger den i i praksis.
Svar
#27
Hej Annanias HUNT.

Inden du går ud og bruger en mindre formue på et nyt "se-rør", så husk at den nye Zeiss 6-24x72 kommer med FL-glas og Lotu-tec.... (Kommer i starten af 2008 !)

(PS Min er allerede bestilt !![Big Grin][Big Grin][Big Grin] )

Den kommer til at give S & B baghjul [}Smile]

Mvh A-frame.
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

.............kommer med FL-glas og Lotu-tec.... (Kommer i starten af 2008 !)


Nemlig A-frame...........the perfect solution on a non excisting problem [Wink] Der er sgu' ikke noget som god gammeldags produktudvikling!
Jeg tror næppe at Schmidt & Bender får "baghjul" - Zeiss's og Schmidt & Bender's Hign End produkter henvender sig til to forskellige kundetyper. Schmidt & Bender PM II serie er militære kikkerter og Zeiss's 56 og 72 mm er til kræsne skytter som kræver noget ekstraordinært af deres grej......det er lidt som at sammenligne æbler og pærer.

Til jer der har Zeiss High End kikkerter: Er der ikke en der kan prøve at beskrive en indskydning med sådan en kikkert. Spørgsmålet alene fordi jeg ikke ved hvordan det foregår og så fordi jeg kender proceduren Med Schmidt & Bender PM II.....og den er mildest sagt genial.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#29
Citat:quote:

Jeg tror næppe at Schmidt & Bender får "baghjul" - Zeiss's og Schmidt & Bender's Hign End produkter henvender sig til to forskellige kundetyper. Schmidt & Bender PM II serie er militære kikkerter og Zeiss's 56 og 72 mm er til kræsne skytter som kræver noget ekstraordinært af deres grej......det er lidt som at sammenligne æbler og pærer.


De to nævnte Zeiss'er er også militære kikkerter. Så hedder de bare Hensoldt, men laves på samme fabrik og er, så vidt jeg ved, de samme kikkerter.

I dette tilfælde kan man godt sammenligne. Jeg tror nu bare ikke at der er forskel i kvalitet, nogen kan li' den ene, andre den anden.

I min verden hedder en high-end "tactical scope" enten S&B eller Zeiss/Hensoldt. Jeg synes ikke at der er andre valg i den klasse.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

De to nævnte Zeiss'er er også militære kikkerter. Så hedder de bare Hensoldt, men laves på samme fabrik og er, så vidt jeg ved, de samme kikkerter.


Nej TRG-S, der er du galt afmacheret Zeiss kikkerterne opfylder ikke MIL-STD-810E, det gør kun Hensoldt og Schmidt & Benders PM II serie.
Hensoldt er f.eks. testet til 20 grader mere og 20 grader mindre end den samme udgave i Zeiss - derudover skal du huske på at Hensoldt kun er dækket af 2 års garanti (Military Grade)- Schmidt & Bender har 10 års garanti på deres PM II'ere.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#31
Jeg er godt klar over at Hensoldt kikkerterne er testet til at overholde den nævnte standard, jeg mener bare stadig at det er samme kikkert indvendig. Måske ta'r jeg fejl.

De er i hvert fald lavet på samme fabrik.
Svar
#32
En af de få der har viden om denne kikkert er Vapenskribenten Håkan Spuhr. kik ind på http://www.spuhr.se skriv evt. til ham han kan godt forstå Dansk.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#33
Ps. Det kan godt betale sig at købe 6-24x72 i Tyskland ca. 40 % billigere.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Jeg er godt klar over at Hensoldt kikkerterne er testet til at overholde den nævnte standard, jeg mener bare stadig at det er samme kikkert indvendig. Måske ta'r jeg fejl.

De er i hvert fald lavet på samme fabrik.


De er ikke helt ens, Hensoldten er en smule tungere og så er den 7 mm længere. Coatningen er også anderledes (Zeiss'en har faktisk en anelse bedre lysindfald).
Hensoldt klikker 0.1 milliradian og Zeiss'en klikker 0.05 milliradian.
Elevation-tårnet på Hensoldt'en har 200 klik (200cm på 100m)og Zeiss'en har 360 klik (180cm på 100m)
Lyset på Hensoldt tænder når knoppen drejes 1/4 omgang og slukker når man trykker på den, lysjusteringen er trinløs.
Lyset på Zeiss'en tændes ved at hive ud (til venstre).
Den ekstra Honeycomp (Killflash) man kan købe passer kun til Hensoldt'en ikke til Zeiss'en.

Jeg er ikke sikker på at de 2 kikkerter bliver lavet samme sted. Såvidt jeg ved (jeg er ikke 100% sikker) bliver Zeiss fremstillet på fabrikken i Jena og Hensoldt bliver fremstillet i Wetzlar (Zeiss Optronics GmbH Wetzlar). Selvfølgelig vil noget blive lavet samme sted i og med at der er komponent-sammenfald.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#35
Hej ID.
Da jeg var så letsindig, og lufte min personlige vurdering af Zeiss'en i forhold til S&B, og udtrykte at Zeiss'en giver S&B baghjul[Big Grin], mente jeg blot at den nye Zeiss gengiver et så MEGET BEDRE billede end S&B. At en PM II er et taktisk set meget klogere valg kan vi kun være enige om. Jeg tog udgangspunkt i at dette forums primære læsere er jægere, sportskytter og våben-teknik-autister, og ikke professionelle soldater der er på vej til Afghanistan [^]

Du skærpede min interesse da du omtalte en nem procedure til at indskyde sin riffel med en S&B PM II på nakken....
Hvordan adskiller den sig fra andre produkter ?
Lukker du op for lidt guldkorn ?

Mvh A-frame.

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

Hej ID.
Da jeg var så letsindig, og lufte min personlige vurdering af Zeiss'en i forhold til S&B, og udtrykte at Zeiss'en giver S&B baghjul[Big Grin], mente jeg blot at den nye Zeiss gengiver et så MEGET BEDRE billede end S&B. At en PM II er et taktisk set meget klogere valg kan vi kun være enige om. Jeg tog udgangspunkt i at dette forums primære læsere er jægere, sportskytter og våben-teknik-autister, og ikke professionelle soldater der er på vej til Afghanistan [^]

Du skærpede min interesse da du omtalte en nem procedure til at indskyde sin riffel med en S&B PM II på nakken....
Hvordan adskiller den sig fra andre produkter ?
Lukker du op for lidt guldkorn ?

Mvh A-frame.

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...



Jeg forstod godt humoren i dit indlæg og jeg er ganske enig i at Zeiss'en gir' et mere crisby billede.
Nu skrev jeg også at jeg ikke vidste hordan man indskød/nullede en Zeiss (det ved jeg så nu - jeg har talt i telefon med en god ven, i næsten en time, som har en Zeiss 6-24x56).
Som jeg forstår det opnår man samme resultat med Zeiss som man gør med Schmidt & Bender omend Zeiss-proceduren er lidt mere omfattende.

Når vi er oppe i den klasse af kikkerter er det vigtigt at ha' drop på enten montagerne eller på railen, for at opnå det fulde udbytte af kikkerterne.
På min egen riffel har jeg et montagedrop på 28 MOA hvilket passer til kikkert/kaliber (7.62x51). Dette betyder at elevation tromlen kan stilles således at man nuller på kampsigtet (i det her tilfælde 100 meter).
På Schmidt & Benderen løsner man 2 unbrachoskruer (Grubskruer)hvorefter man løfter tårnet op således at man lige kan skimte gummiringen, derefter skruer man skruerne i igen. Den klikker stadig, men man drejer hele kliksystemet med, når man herefter har indskudt løsner man de to skruer igen og sænker tromlen, samtidig med at man drejer tromlen således at nullet står nøjagtig ud for markeringen - herefter strammer man de to skruer. Hvis man herefter prøver at dreje tromlen CCW kan man ikke den kan kun dreje CW - dette betyder at man har samtlige mulige klik til rådighed "opad" (130 klik). Schmidt & Bender PM II klikker 0.1 milliradian (1 cm/ 100 meter) hvilket betyder at man med 130 klik til rådighed kan klikke 13 meter på 1000 meter (jeg dropper 12,8 meter på 1000 meter).
Fordelen ved dette (ud over at ha' alle klik til rådighed "opad") er at man hurtigt kan finde sit kampsigte uden at skulle tælle eller kigge (mørke), man drejer blot CCW og når tromlen ikke kan komme længere er man på nullet/kampsigtet.
Jeg er nu klar over at Zeiss'en kan det samme, blot er proceduren mere omstændelig.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#37
Citat:quote:

In 1922, M. Hensoldt & Söhne was a listed as a stock corporation and was renamed M. Hensoldt & Söhne Optische Werke AG. Since 1928, Hensoldt AG had been a member company of the Carl Zeiss Group and has produced the ZEISS binoculars and riflescopes since 1964.


Det var dette her jeg havde læst som om at kikkerterne bliver lavet på samme fabrik. Det er ikke det der står. Der står bare at Hensoldt laver kikkerterne, men det kan selvfølgelig godt være på flere fabrikker.

ID, du har ret i at de udvendige dimensioner og vægten er forskellig, men Hensoldt 6-24x56 klikker også 0,05 milliradian.
6-24x72 klikker 0,1.

Jeg er nu alligevel godt tilfreds med min Zeiss[Wink]
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Jeg er nu alligevel godt tilfreds med min Zeiss[Wink]


Du har sikkert heller ikke grund til andet [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)